• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Jossan: underbara Ida

Stramalj: Axkid är lång i ryggen och funkar tidigt. (Finns en dyna o anordning som sänker nackstödet för att passa de minsta). Vi har en sån som L sitter i med dyna fortfarande, men jag har börjat fundera på att det nog är dags att ta bort den. Tanken när vi köpte den var att V skulle ta den o L få överta vår britax hiway men V ville inte byta stol så han får sitta kvar så länge han inte är för lång. Jag kollade mkt just på rygglängden på stolar innan vi köpte den eftersom V proportiornerligt har lång rygg i förhållande till benen. Googla bilstolslotsen (nft sånt) så finns en blogg där det bla finns massa jämförelser mellan olika stolar. Bilder med barn o angivet hur långa barnen på bilderna är så man kan få en uppfattning. Iaf så är britax twoway längst i ryggen om jag minns rätt men minus är att den är hård i sitsen o alls inte ombonad så den passar först för ett mkt äldre barn än B. Axkid är nästan lika lång i ryggen har jag för mig men "mysigare" än twoway. När vi köpte vår hade inte axkid minikid kommit än men skulle vi köpa stol idag skulle jag jämföra med den också för den lär ha samma sittutrymme för barnet som axkids första stol men ska ta mindre plats i bilen om jag förstår rätt. Axkid finns med isofix men det ska man bara ha tills barnet väger 18 kg (när barnet når den vikten får man fästa den med bältet). Hoppas mitt svar är begripligt...

• Galia

Mosing: KUL! Grattis! Ni ser ju till att sprida familjens födelsedagar jämnt över året också noterar jag även om jag inte har stenkoll på bf förstås, men slutet av september borde det väl bli? Fast oktober kanske om du går över 10 dagar och följer tidigare "mönster"  Bla bla bla. Blir ju helt till mig här! Vad roligt! Grattis igen och kram!

• Galia
    Mosing skrev 2014-01-22 13:06:05 följande:
    Galia, 1 oktober enligt FL:s uträkning, så vi siktar väl på den 11:e Och hrm, du vet vad detta betyder för familjen Galias planering va?
    Ajdå...tänkte inte på det... *duckar*
  • Galia

Vi5: Får hon behålla maten emellan kräkningarna? Som Resande säger så är det viktigaste att hålla koll på att hon kissar så hon inte blir uttorkad. Min L kaskadkräktes och var matt och hängig i början av januari förra året. Då var hon knappt 6 månader och helammades fortfarande. Minns att jag ältade det här i tråden och var orolig men det gick över efter någon dag eller två? Minns inte riktigt, men hon kunde plötsligt börja kräkas under den där dagen/dagarna så fick ha en massa handdukar i sängen minns jag. Vi andra i familjen mådde bra. V hade också någon "släng av ngt" när han var 1,5-2 månader. Han kaskadkräktes då varje gång jag försökte amma och sen somnade han och sov hårt. Han var sig inte heller lik så jag upplevde ju att han inte fick i sig ngn näring heller eftersom han kräktes så mkt varje gång han kräktes. Var såklart orolig att han sov för djupt. Hade också bvc-besök inbokat den dagen och dryftade det där och hon tyckte att vi skulle åka in akut om det fortsatte just för risken för uttorkning. Vi var halvvägs genom dörren när han kräktes igen senare på kvällen men så avvaktade vi ändå en stund och sen hände det inte mer och han piggade på sig. Försökte amma väldigt lite i taget med många pauser har jag för mig. Iaf min poäng är nog att det har hänt liknande med båda mina barn medan de fortfarande helammats, fast de hade inga utslag och ingen diarré, men det kan ju vara olika såklart.

• Galia

Vi5: Hon är ju lite nyare här i världen än ni så det kan ju förklara att bara hon reagerar. Om hon fått ngt som era kroppar kan hantera utan att ni märker det men hon reagerar för att hon utsatts för det för första gången. Lite så? Tycker inte prickarna såg så farligt ut. Kan nog vara ngt virus. Det såg ut lite som hormonutslag också fick jag för mig, som ett alternativ? Om hon äter bra (dvs får i sig vätska) och kissar så skulle jag bara avvakta så länge.

• Galia

Poison: Grattis och välkommen!
    Hoppas illamåendet och kräkningarna snart går över. Det är hemskt att må illa (mest) hela tiden

Elsis: Haha! "figolur"

Vi5: Vad skönt att lillA mår bättre
    Jag tycker det låter helt normalt med den frekvensen på uppvak vid tre månaders ålder. Så länge de bara ammar och somnar om snabbt så kan man ju inte klaga tänker jag och du som har en annan bebistyp att jämföra med - allt är ju relativt

hemulen: puh, jag tyckte du hade läst lite slarvigt men tur du kom på det själv

• Galia

Snow: Hoppas på positiva nyheter från dig idag! Klart du blir ledsen om det är dåliga nyheter. Det spelar ju ingen roll hur glad du är för det du redan har. Ligger så mycket hopp och förväntningar i en graviditet att det är klart att man blir ledsen och besviken om det skulle visa sig att den inte kan fullbordas

Mosing: Hur mår du nu då? Molvärk fortfarande?

Vi5: Fy vilken jobbig natt
    Är du säker på att du behöver utesluta allt du tidigare uteslutit? Går det inte att prova att införa vissa saker igen? Inte bra att gå hungrig och särskilt inte när du ammar!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8