30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Jossan: underbara Ida
Stramalj: Axkid är lång i ryggen och funkar tidigt. (Finns en dyna o anordning som sänker nackstödet för att passa de minsta). Vi har en sån som L sitter i med dyna fortfarande, men jag har börjat fundera på att det nog är dags att ta bort den. Tanken när vi köpte den var att V skulle ta den o L få överta vår britax hiway men V ville inte byta stol så han får sitta kvar så länge han inte är för lång. Jag kollade mkt just på rygglängden på stolar innan vi köpte den eftersom V proportiornerligt har lång rygg i förhållande till benen. Googla bilstolslotsen (nft sånt) så finns en blogg där det bla finns massa jämförelser mellan olika stolar. Bilder med barn o angivet hur långa barnen på bilderna är så man kan få en uppfattning. Iaf så är britax twoway längst i ryggen om jag minns rätt men minus är att den är hård i sitsen o alls inte ombonad så den passar först för ett mkt äldre barn än B. Axkid är nästan lika lång i ryggen har jag för mig men "mysigare" än twoway. När vi köpte vår hade inte axkid minikid kommit än men skulle vi köpa stol idag skulle jag jämföra med den också för den lär ha samma sittutrymme för barnet som axkids första stol men ska ta mindre plats i bilen om jag förstår rätt. Axkid finns med isofix men det ska man bara ha tills barnet väger 18 kg (när barnet når den vikten får man fästa den med bältet). Hoppas mitt svar är begripligt...