30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Uppi: Så fint att höra av dig. Stor kram
Uppi: Så fint att höra av dig. Stor kram
Snowgirl: Pop har slutat med mammakläder
Uppidetblå: Hm, engagemang, snarare yrkesskadad. Blir så sur när folk och då läkare i synnerhet spär på bilden av "elaka FK" när det i verkligheten är rätt få som nekas den ersättning de vill ha. Vet t.o.m. läkare som rent ut sagt att för att slippa fajten med patienten själva så skriver de usla intyg i hopp om att FK ska neka sjp så får FK vara den elaka istället så slipper läkaren. Jag blir alltså sur när din läkare skyller på FK när det eg handlar om rekommendationer från Socialstyrelsen som läkaren har att följa. Då har hen inte begripit riktigt.
BRA att du fick bra bemötande från mvc!
Vi5: Lindex har slutat med gravidkläder - gäller alla Lindexbutiker. Sen undrar jag varför du jobbar 9-20 flera dagar i rad? Är du inte sjukskriven fortfarande? Hrm (yrkesskadad som sagt)
Mammatrosor? Är det såna där som går över magen?
Jossan: Vi har Skandia till båda våra barn. Har dröjt med att försäkra men har haft lyckan att ha fått friska barn så har inte haft problem att försäkra dem några månader efter födseln. Jag har struntat i gravidförsäkring men inser att jag hade kunnat få ut lite på en sådan med tanke på de skador jag själv drabbades av första förlossningen, men det handlar inte om så mycket pengar så jag kan nog leva med det. Här har du ett par länkar där du kan få hjälp att jämföra:
http://bankforsakring.konsumenternas.se/Forsakring/Barn/Barnforsakring/
http://www.sonderaforsakring.se/barnfoersaekring.php
Datum! Stort! Och det är ju snart! Spännade
Kate: Skönt med semester snart! Hoppas du får må bättre då. Bra att du förtydligade om den "påverkade" kollegan
gabi: Grattis till v 13!
Vi5: förresten, blev helt paff av att läsa hur TH hanterade det där med stödsamtalen! Helt galet ju och att chefen spädde på det hela med ett minst lika dåligt bemötande. Vet inte vad jag ska säga faktiskt, tror knappt det är sant
Vilka fina kläder Proud hade! Har en klänning därifrån som jag använt under både graviditet och amningsperiod. Väldigt fin och skön! Som Uppi säger så har de ju nätshop också om man inte bor i eller besöker Sthlm snart.
Uppi: Vad bra att du förstår läkaren. Det gör inte jag faktiskt...
Stramalj: Kul att se dig här igen Menar du vad som händer med SGIn? Så tolkade nämligen jag din fråga, men jag kanske missförstod. Godkänner inte FK sjukskrivningen så händer bara det att du inte får sjukpenning därifrån, dvs mindre pengar. Du meddelas först att FK överväger att avslå din ansökan och då kan du komplettera t.ex. läkarintyget. Får du ett beslut om avslag är det överklagbart och det kostar inget att överklaga (mer än papper, bläck och ett frimärke möjligen). Tror du att du blir fortsatt sjukskriven efter de fyra veckorna eller är det en tillfällig anledning så här mitt i graviditeten?
Vi5: Ok då förstår jag och kan sova gott inatt
Kasperina: Troligen, men det är den bild som sprids i medierna tyvärr
För övrigt så kommer det in ca en halv miljon nyansökningar om sjp per år till FK. 2-3 % av dessa nekas ersättning av första instans (FK), en del av de som nekas i förstaläget får sjp efter att ha överklagat (och då oftast kommit med kompletteringar). Ren fakta. Avslag är alltså inte så vanligt som det framstår som när man läser tidningen. Just saying...
Stramalj: Nä jag begriper inte heller var problemet ligger. Samsjuklighet är dessutom skäl att gå utanför rekommendationerna och här är det ju dessutom så att just graviditeten triggar att allt blir värre men det kommer ju också ge sig iom att graviditet lyckligtvis "går över" och man vet ju ungefär när . Jag tror inte det blir några som helst problem för dig att få igenom sjukskrivningen och skulle det bli det så hör du av dig - ok! Tack för upplysningen, tror inte det bedrivs någon sådan kampanj alls men bra att veta för då blir det mer arbete för mig om något år eller så om jag är kvar.
Angående semester och sjukpenning så kan du få sjukpenning även om du får semesterlön enligt semesterlagen. Det följer av att sjukpenning betalas för alla dagar i en sjukperiod oavsett om du skulle ha arbetat eller inte. [För att ha rätt till sjukpenning krävs givetvis att förmågan att arbeta är nedsatt på grund av sjukdom (27 kap. 2 § och 28 a kap. 4 § SFB).] Semesterlön betraktas inte som lön som ska samordnas med sjukpenningen enligt minskningsregeln i 28 kap. 19 § SFB. (RAR 2002:5) Försäkringskassan ska därför inte minska sjukpenningen även om den betalas för samma tid som semesterlön. Det beror på att ersättningen tjänats in tidigare och därför inte avser samma tid som sjukpenningen.
Summa summarum så kan du ta ut semester samtidigt som du har sjukpenning. Du kan således ha halv sjp+hel semsterlön alternativt (om du tycker det blir för mkt pengar eller vill spara semesterdagar) så kan du ha halv sjp och kanse ta ut 2 el 3 hela dagar semester i veckan. Det gör du upp med arbetsgivaren. Kolla upp det för jag känner också igen det där med att man kanske inte kan ta halva semesterdagar. FK bryr sig inte om hur du gör med det men klart man inte vill tappa dagar. Ett ytterlgiare alternativ är att ha sjuklön (max 14 dagar) sen ta ut hel semester och sen börja om med karensdag och 14 dagars sjuklön och först därefter blanda in FK. Kanske inget som uppmuntras av arbetsgivaren men fullt möjligt. Lärare är ett släkte som ofta bryter sin sjukskrivning i juni och sen får arbetsgivaren betala ny sjuklön när skolorna börjar i augusti...
SFB=Socialförsäkringsbalken (2010:110)
Kasperina: Tråkigt att höra
Kasperina: Sen måste jag bara få tillägga att jag tar grunden för din bekants avslag på arbetsträning med en nypa salt. Det du skriver stämmer inte med gällande regler. Om hen missförstått eller om det finns andra skäl till avslaget låter jag vara osagt. Det är alltid klurigt att ta vad någon säger för sant när man inte har hela bilden. Media förmedlar sällan hela bilden. Däremot låter det ju inte bra att du inte fått svar på de frågor som du har, det ska du ju få. Du kan alltid begära att få en kopia på din ansökan och även på journaler i dina ärenden. Det är allmänna handlingar
Grattis till fyraåringen! Hoppas ni får upp studsmattan imorgon
Jossan: Jag undrar också hur det gått
Snubblade just över den här bloggen. Ska läsa mer när jag får tid men har läst ett par inlägg som jag tyckt varit bra http://petrakrantzlindgren.se/2012/03/05/fem-tips-till-dig-som-har-trotsiga-barn/
Jossan: Kram
Oerhört klokt skrivet av Kasperina och johlinn (som vanligt). Jag tror också ovissheten är det värsta.
Vad tråkigt att kuratorn var så dålig
Klart det är lättare sagt än gjort emellanåt men jag gillar tänket i det jag läst hittills (i bloggen).