• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Mrs Firren

Grattis till graviditeter och bebisar!

Snowgirl - Vilket surprise! Hoppas, hoppas allt går bra. Hur mår du?

Resande - Men gud vad spännande! Jag otroligt imponerade av er. Så spännande att följa er mot en fyra.

Galia - Grattis till gaviditeten! Så spännande.  

• Galia

Vi5: tack! Ja vi har väl eg tänkt oss tre ända sedan vi började försöka få barn o det tror jag nog framgått här. När jag mådde så dåligt förra graviditeten så var det väl inte lika självklart längre, men förra sommaren så kände vi båda att det nog skulle funka om ett år (o då tog vi med risken att jag skulle må dåligt 9 månader o att maken skulle behöva ta hand om allt mkt mer här hemma) så i princip bestämde vi oss då. Sen var det lite tvivel hos maken en period i vintras men eg. släppte vi aldrig planen. Illamåendet känns hanterbart just nu *peppar peppar*. Mår lite diffust illa o "kräks" några ggr/dag. Har bakslag vissa dagar då det är riktigt jobbigt o framförallt på kvällen. Då försöker jag gå o lägga mig så jag får sova bort det. Men på det hela taget bättre än för ett par veckor sen så jag hyser visst hopp. Har dock halsont o är lite hostig nu också, men det är väl typiskt årstiden.

Firren: tack! Känns som att familjen blir komplett med en medlem till så ska bli spännande att få lära känna henom

Siggan: skönt med lyckat kalas Vi har femårskalas imorgon. 15 barn har tackat ja (+att det nog kommer med ngt småsyskon). Vi hade hoppats på uteväder, men det ser det inte ut att bli. Men det ska nog gå bra...

Hoppas ni andra mår bara bra (eller tampas med bara lite lagom gravidkrämpor)

• chiqita

Åh, era stackare med illamående och uppkast.
    Galia: ja nästan exakt så tänkte vi också. Maken har ju alltid velat ha tre medan jag varit nöjd med två, framförallt med tanke på illamåendet och foglossningen med Hugo. Men så ändrade jag mig en dag och tänkte "blir det ytterligare 9 mån helvete så är det bara 9 månader av mitt förhoppningsvis långa liv, och resultatet är det ju värt". Nu blev det inte riktigt lika illa som sist, men ändå 7-8 månader sjukskriven och resultatet är definitivt värt alla krämpor.

Ego: igår bestämde jag mig för att sluta kämpa med amningen. Ammar så långt det går natt och morgon. Dagtid underhållsammar jag bara men räknar inte med att han blir mätt på det. Ersättning äter han nu 150-180 ml åt gången. Han ökar extremt och min kropp har inte chans att hänga med.
    Att ta det beslutet var bara så skönt. Att slippa stressa över att jag inte räcker till. Amningste, fänkålste, mat som främjar amning, och som inte fungerar.. Alla sådana stressmoment kan jag lägga åt sidan nu. Vill han ha mammamat kommer han få det men jag kommer sluta sträva och stressa över att han inte blir mätt.

Avslutar med en bild på skrutten som fyller 8 v på måndag

• Snowgirl

Firren, Tack! Jag mår alldeles utomordentligt bra. Jag blir inte direkt förvånad om det inte är något i magen på fredag, men jag har bytt strategi. Nu är jag nöjd över att må bra. Då kan jag leva som vanligt minus alkohol och ostar då förståss, och låtsas som att jag inte är gravid sen får vi se om vi blir positivt överraskade.

• Jemema

Pysslig, Mosing, Siggan o Kasperina, Tack! Hjärta

Vi5, tack! Vi mår jättebra. Lillan växer så det knakar Amningen går bra, och hon sover på nätterna. Vaknar väl var 3:e timme ungefär, så jag tycker nog att jag får sova emellanåt så jag är ok pigg på dagarna Jag försöker njuta nu, tiden går så hemskt fort!!! Rensat ut en stor hög kläder som blivit för små och bytt till blöjor storlek 2. Hur mår du? Kram!

Chiqita, söt skrutt Skönt att du tog det beslutet, det är mysigt med flaskmatning också. Och praktiskt, vem som helst kan ju mata.

Snow, tyvärr brukar magkänslan vara rätt men jag håller ändå tummar och tår för dig!

• Jemema

Jag behöver köpa nya skalbyxor till L. Jag tycker att de flesta modeller är så tighta i midjan! PoP i synnerhet, men även Kaxs som vi har nu. Längden stämmer men för tight i midjan alltså. Och hon är inte precis överviktig. Jag letar efter hängslebyxor men hittar inga, bara regnbyxor. Vill helst ha sådana som andas. Alltså sådana utan midjeresår. Tips?

• Galia

Snow: håller andan o tummarna lite extra för goda nyheter idag! Kram

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8