• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Siggan

Jo tack, det går bra med mig.

Barnen börjar bli stora. A är 9 och är idag  på lekkurs. Hon och ett par andra barn i klassen ska vara "lekledare" på rasterna i höst. De ska starta lekar så att alla har det kul på rasterna. Till vårterminen blir det andra barn som tar över.

K fyller snart 6 och har börjat i förskoleklass (eller 1:an som det heter här i Norge). Han är fortfarande pytteliten tycker jag.

Det enda som er lite tråkigt är att vi har försökt att få ett 3.e barn nu i 3-4 år, men det går inte alls. Fick missfall för snart 2 år sen och därefter ingenting. Pendlar mellan att tänka att snart är det nog vår tur och att försöka inse att det inte blir något mer.

en svensk tiger
  • Resande

Siggan vad tufft det låter med att försöka så länge. Har ni tagit några prover för att se om det är tex något hormon som spökar?

• pixerpie

Stackars er som mår dåligt- men det beror ju på något i slutänden positivt! Kämpa på och tummar att ni snart mår bättre!

Siggan, skolan verkar tuffare i Norge! Mitt syskonbarn som går 2 an i Norge har mycket tuffare än min här i sv! Vilket bra initiativ med lek- guider! Tufft kämpa och vänta, väntade med på vår mellan nästan 3,5 år och till slut ivf. Så vår lilla var oväntad men välkommen! Hur ställer du dig till alternativa läkemedel? Jag tog prigestron kräm samt nån homopat medicin när jag blev gravid med henne. Kan leta upp vad det var om du är intresserad.

• Snowgirl

Hej resande och Galia, skicka hit lite illamående Nu mår jag så där oförskämt bra igen.

• Siggan

Jag har inte tagit några prover (utom cellprov ). Räknar med att det är åldern, 40, som är problemet. Orkar inte ge mig in i någon behandlingscirkus utan blir det något så blir det...

Jag vet inte om skolan är tuffare i Norge. Tycker inte de gör så mycket i skolan, men sen får de massa läxor på saker de inte har lärt sig i skolan. Det är nog inte så lätt för de barnen som inte får så mycket hjälp hemma.

en svensk tiger
  • Galia

Snow: vassego! Jag förstår att du letar efter symtom samtidigt som det ju är positivt om allt är bra därinne men du får må bra. Dubbelt det där. Jag fortsätter hålla tummarna!

Siggan: ja jag minns att du började ungefär när jag blev gravid m min yngsta o hon är tre nu. Beklagar att det inte blir/blivit som ni hoppas

Resande: ok, intressant m illamåendet o annan känsla. Går ju att spekulera i att det kan bero på att du väntar en tjej denna gång. Eller så är du tröttare eller nåt iom att du redan har tre. Vi får se.

Svårt ändå m kub för man hoppas ju ändå på bra siffror. Undrar om man helt tänkt hela vägen på hur man reagerar vid dåliga. Får fundera vidare.

Jag är inte äckelmagad så försök du bara. Mina kräkningar är ju inte riktigt kräkningar utan som rap/kräkningar. Känns som att jag tvingar upp luft o galla fr magsäcken. Kommer sällan mat o isåfall bara lite. Mest galla. Känns så mkt lättare efteråt så jag går t o m o tvingar fram det när illamåendet blir för mkt. Vet inte hur jag ska förklara men ngt knas är det ju som blir just av graviditet för som ickegravid så brukar jag inte ens rapa. Knas. Önskar ngn kunde svänga med ett trollspö o bara ordna till det där som inte funkar med magen tänker jag. Matlusten kvällstid är 0 o jag får knappt i mig mat öht. Känns sådär att inte kunna ära ordentligt när kroppen eg är i extra behov av bra o näringsriktig mat. Svältkur är ju liksom ingen hit. Blä

• Elsis

Galia, efter våra erfarenheter vid kub under graviditeten med V så håller jag verkligen med om att ni bör tänka igenom hur ni ska gå vidare om siffrorna blir dåliga. För oss blev siffrorna ju relativt dåliga så vi bestämde oss gör moderkaksprov. Så långt hade vi funderat, och situationen hade nog varit klarare för oss om det hade varit en av trisomierna som påträffats, men vid moderkaks-/fostervattenprov finns det ju fler saker som undersöks. Efter det resultat vi fick kan jag önska att vi inte hade gjort undersökningen, eftersom en stor del av graviditeten först ägnades åt hur vi skulle gå vidare, och sedan åt oro kring hur Vs kromosomavvikelse skulle yttra sig. Samtidigt ville vi ju veta om de andra sakerna, det var bara det att vi egentligen inte tänkt på att även andra saker kunde upptäckas.

• Anceka m D

När vi gjorde moderkaksprov fick vi välja om vi ville ha fullständig kromosomanalys eller bara trisomierna. Så det kan ju också vara ett val som kan bli aktuellt.

Heja Jemema, nu har du bebis hos dig hoppas jag!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8