• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Jemema

Ja nu har vi lillasyster hos oss!
    Vattnet gick natten till måndagen, det var missfärgat så vi åkte in och fick värkstimulerande dropp. Men jag kom inte igång tillräckligt bra, efter 12 timmar med tuffa värkar bara öppen ett par cm. Så det blev snitt. Men det känns helt ok! Hon är jättefin <3

• Elsis

Grattis Jemema, härligt att hon är här nu. Skönt att det gick bra, även om jag förstår att det var jobbigt och omtumlande. Ha det så mysigt med lillan:)

• chiqita

Grattis Jemema, äntligen är hon här! Mår ni bra?

Siggan: jobbigt att det inte tar sig. Själv har jag gått på akupunktur innan både Hugo och Lukas. Om det var den som gav oss Lukas vet jag inte men tror det var den som hjälpte med Hugo. Oregelbunden cykel som plötsligt blev regelbunden.
    Grattis förresten till förstaklassare. Agnes började också nu i höst. Blev 6 år i Juli.

• Galia

Elsis: tack för input. Verkligen! Ni har ju verkligen ställts i den där positionen där man hoppas inte hamna

Anceka: ja jag funderar ju på om ens kub är aktuellt så är inte riktigt där än, men bra att du tipsar om bra att tänka på om vi bestämmer oss för att göra det

• Elsis

Galia, ja vi var helt oförberedda på att en sådan situation kunde uppstå. Svärmor säger i efterhand att hon visste att det inte är något "fel" på V. Suck, vi vet ju fortfarande inte om några problem relaterade till kromosomavvikelsen kommer att visa sig, även om det just nu känns som om V är som vilket annat barn som helst, väldigt social och intresserad av att kommunicera, även om han inte pratar på samma sätt som systrarna i motsvarande ålder. De var dock väldigt tidiga på den fronten, V är väl mera normal, åt det senare hållet. Och ibland retas han med oss och låtsas att han inte vet/kan vissa saker. Vi har ofta vägarna förbi hästhagar, och då pekar V och säger bäääää eller muuuuu. När vi säger att hästarna gnäggar ihhhiii skrattar han och säger "nää, säger bäääää/muuuu". Systrarna försöker ihärdigt lära honom, men han kallar envetet sin gunghäst för Bä.

• Jemema

Tack för fina grattis! Vi mår jättebra. Lillan är snäll, och vill snutta mycket och länge. Det är så mysigt!

Siggan, hoppas det lyckas för er snart!

Snow, hoppas illamåendet återkommer Graviditeter är ju olika, men det blir att man jämför och drar paralleller ändå givetvis. Med L gick mitt illamående upp och ner (så himla påfrestande psykiskt med MA färskt i minnet) medan nu mer konstant första tiden.

Elsis, tufft att veta om kromosomavvikelsen. Förstår att ni analyserar! Jag kan inte så mycket om sådant, men jag gissar att den kunskapen ändå kan vara till nytta för honom den dagen han själv vill ha barn?

• Elsis

Jemema, härligt att det går bra med lillan. Tursamt nog skall den kromosomavvikelse V har i alla fall inte innebära sterilitet, vilket en del andra avvikelser i uppsättningen könskromosomer gör. Vi har också fått veta att den uppstått spontant, vid befruktningen, så den skall inte vara ärftlig, men säkert bra ändå för honom att känna till. Och OM några problem som kan vara relaterade till hans kromosomuppsättning visar sig framöver tänker jag mig att det ska vara lättare att få hjälp. Nästa fredag fyller han förresten två, det känns ofattbart att han är så stor redan.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8