Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

juni: Just nu är det desa tre som ligger på kvalplats för inköp:

www.cyberphoto.se/info.php

(Hoppas länkarna fungerar... ser konstigt ut när jag klistrar in)

Men jag har fortfarande inte bestämt mig definitivt för att skippa Nikon D3100 för den verkar toppenbra.

Tilda: Förlåt att jag inte kommenterade det du skrivit förra gången. Trist med eländiga karpaltunnelsyndromet. Hoppas det blir bättre. Hjälper inte skenor om natten alls? Eller menar du att det är mest jobbigt dagtid? Själv hade jag turen att slippa det (nästan) andra graviditeten, iaf var det avsevärt lindrigare. Hoppas din sömn blir bättre snart! Kan du sova dagtid då, det var min räddning förra grav. Kunde heller inte sova och än mindre vända mig i sängen nattetid.

• Billabong

Ela: Rackarns Spik! Har ni blivit kryare nu då, familjen och barnvaktsfamiljen så att det är fritt fram för Spiken?

Tilda: Ok. Jag har aldrig haft svårt att somna - bara man går och lägger sig sent nog. Sov ett par pass om dagen när jag väntade killarna eftersom att jag dels inte hade en chans att sova hela nätter och dels behövde mkt mer vila än normalt (som enlinggravid).
    Trist att dina skenor inte hjälper... Behöver de kanske justeras? Har du olika dagtid och nattetid? Det hade jag.

MIlla: Tyvärr är detta med matlagningen inte mitt bord, vilket du nog redan vet om...

Ang. syskonvagn:
    Vi har en BabyTravel Dublin och den är mkt mer rymlig än våra vänners UJ duo. Då menar jag både liggdelarna och sittdelarna. Inte många bebisar får plats i liggdelen på UJ efter 4 månaders ålder. Våra killar låg ner tills de var 8 månader, påbyltade i fleecewindstoppers och en filt (ingen åkpåse). Visst det var lite trångt, men det brukar ju som vi vet inte störa bebisar, däremot tror vissa (förstagångs)föräldrar att det inte är bra. Att vi bytte vid 8 månader var för att O vägrade ligga ner längre och det kändes ok att byta båda liggdelarna då.
    Easy Walker känns som en mkt bra vagn också. Lika rymlig som BT - om inte mer. Men lika dyr som UJ, dvs det dubbla mot BT.
    Glöm bara inte "detaljen" med att få plats med vagnen i bilens bagage - om ni behöver det. BT är väldigt liten ihopfälld, men blir ngt högre. Vi har en SAAB 9000 (alltså en icke-kombi) och fick in vagnen och TVÅ liggdelar utan problem!

Boomie m.fl.:
    Jag tror säkert att det kan räcka med ståbräda. Vår tjej var 22,5 månad när bröderna föddes och hon har ju aldrig fått åka i syskonvagnen utan stått och gått själv. Har ca en kvarts promenad (i vuxentakt, det dubbla eller tredubbla när J gick som 2-åring) till fsk och det fungerade bra. Hon var ofta trött och hungrid när jag hämtade henne vid 11.15, men med en banan och napp första stunden på ståbrädan brukade hon sedan få ny energi för att gå större delen av hemvägen de flesta dagarna, varvat med ett par meters färd på ståbrädan... Det var mkt av och på ståbrädan vissa dagar...
    Men barn är olika och även hur man bor kan spela roll. Är det trafikerade vägar och barnet inte känns så pålitligt, långa promenader och/eller barnet inte är så villigt att gå - då ökar behovet av en syskonvagn.
    Glöm heller inte bort sittpallarna man kan ha på ståbrädor. Jag tror de många gånger är ett bra alternativ. Finns många, men kommer främst att tänka på KidSit och TinyTot (sistnämnda passar Bugaboo Cameleon hann jag kolla upp innan tvillingbeskedet...) men det finns fler. Googla dem så ser ni hur de fungerar.
    Vår ståbräda är från Lascal och heter BuggyBoard Maxi. Den är väldigt fiffig eftersom man kan fälla upp den när den inte används. Då slipper man gå så där långt ifrån/bredvid vagnen för att slippa sparka in i/trampa på ståbrädan. För tyvärr är de ivägen en del om man vill ta ut stegen. Hade jag varit en person som vill gå sjumilarundor dagligen med båda barnen som föräldraledig, då hade jag inte velat göra det med ståbräda på.

oyra: Hej där! Kul att se dig! Hur är det med dig och familjen?

• Billabong

Vad roligt att höra att allt är bra med er!
    Din lyxtillvaro låter väldigt bekant. Jag har det likadant. Sambon däremot hade aldrig den lyxen när han jobbade (dvs att maten stod framdukad när han kom hem. )

Även 18-månaderskontrollerna kommer nog ge liknande resultat i våra familjer. O pratar lite: mamma, pappa, ta (tack), tittu (tittut), Jula (Julia), nä (nej). nan (banan). Ja, sen betyder mamma tydligen också "Jag vill ha mer vatten på direkten. Ser du inte att min flaska är tom!". Han svarar också allt man säger med "Mmmmmm", ffa när man pratar med honom i telefon. Han säger/sjunger även "Bä bä" med klockrent melodi och tonsäkerhet, jättegulligt! Så han får nog ok-stämpel vad gäller talet.
    G är mkt mer tystlåten. Mamma och pappa är de orden han säger. Men han klarar, precis som din V, kommunikation bra ändå.
    De kan peka ut en hel del kroppsdelar (mage, navel, näsa, öga, mun) men gör det inte på sig själva utan på oss föräldrar - eller varandra om de sitter i sina matstolar när man frågar. Det är det man har sin tvilling till! Vem behöver en spegel, liksom?
    Får nog kasta ett öga i BVC-boken nu och se vad vi ska lägga sambons sista föräldralediga månad på att lära dem...

När är det fsk-start för V? Här blir det 10 januari.
    Fler småsyskon här i tråden som ska skolas in nu efter årsskiftet?

• Billabong

Absolut är det så, Ela! Hejar på och hoppas Spiken vill göra entré här under dagen. Lycka till!

Nu ska jag nog åka till jobbet så jag hinner dit lite innan jag ska hem igen... Har varit iväg på kundmöte i fm, glömde ta med tamponger och körde förbi hemmet vid lunchtid på vägen tillbaka till jobbet. Så nu har jag ett gäng tamponger i handväskan, mätt mage och och hunnit FL:a på min långlunch.

• Billabong

Ela: Underbar konversation om smärtlindring m.m.!
    Du har inte glömt den där detaljen med BB-väskan, ladda kameran med minneskort och nyladdade batterier, blodgrupperings-pappret (det ska man ha med sig själv här) och dina och Spikens egna grejer?

• Billabong
    Ela skrev 2010-12-16 09:25:26 följande:
    sara - Nä, allt det där är klart faktiskt, men om jag packar upp allt igen och sprider ut det i lägenheten kanske det kommer igång på pinkiv?

Har i alla fall pratat med BM nu och får komma dit imorgon för lite mer "rota-runt" om inget hänt innan dess (as if...).
    Kan vara värt ett försök i kombination med BMs "rotande" kanske?

Jag tror sannolikheten för att det ska lyckas ökar, om du lägger ngt att det allra viktigaste på ett finuerligt ställe, så att du verkligen får LETA när du sedan ska packa ihop väskans innehåll igen under skarpt läge/med värkar...
  • Billabong

En varm kram till dig, Ela! Och ett lycka till. Jag drabbades nämligen av en känsla av att det kommer hända mkt snart... Hoppas starkt att min känska är rätt!

• Billabong

Ela: Jag tror inte det är så vanligt när man väntar en bebis att det jag drabbades av inträffar, så förhoppningsvis behöver du inte oroa dig för det. Jo, jag hade rejäla förvärkar, från ca 10 juni fram till 5 juli eller så. Därefter inte en förvärk mer, livmodern hade gett upp då i sina försök att få igång det.
    Ska du till din BM på måndag eller hur ligger det till med besöken? Hur är SF-måttet? Har din BM också konstaterat att magen är (ovanligt) stor?
    Jag kommer inte ihåg om jag hade öppnat mig ngt när min BM gjorde hinnsvepningen som var omkring BF.

• Billabong

Meh! NÄE! Olydiga Spik, kom ut GENAST!
    Rackarns vad bra h*n verkar ha det där inne i magen då... Hoppas förvärkarna gör över i riktiga värkar här under förmiddagen. Energi- och humörkram!

• Billabong

Åh jag hoppas att jag drömt en sanndröm inatt. För jag vaknade med en oerhört stark känsla av att Ela fått en son under natten/gryningen. Jag brukar inte vara den som vanligtvis känner saker sådär...

Men, det kanske är en liten julklappsspik... Vi får väl se när den behagar komma ut. SKönt att din bror kommit på plats iaf, Ela.

Själv somnade jag vid nattningen av J igårkväll, uppskattningsvis kl.19.45. Sedan vaknade jag kl. 23, borstade då tänderna och lade mig i min egna säng. Vaknade 6.50 av väckarklockan och är PIGG! Det lär behövas för inget av det som står på to do-listan under kolumnen måndag blev ju gjort. Så nu är det high speed Xmas preparations som gäller framöver.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8