Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Evasha: Grattis till 1-åringen!
    Ang. ditt SGI-skydd: Om du har ett pågående ärende redan nu så kan du bara begära som vanligt. OM du inte har ett pågående ärende:se till att ANMÄLA föräldrapenning idag, begära kan du sedan göra i efterhand. Men missa inte att ha ett ärende öppet hos FK.

Fio: Grattis till bra KUB!

Knase;
    Min första tanke var som Fiji, att det kanske kunde gå att du tar vårdnadsbidrag för lille A ett par månader framöver. Det ger dock bara 3000 (som inte behöver skattas) och jag vet inte om det räcker. Att ta det för stora A fungerar väl däremot inte eftersom hon har en fsk-plats som ni väl vill behålla? Och för att få vårdnadsbidrag får man inte nyttja allmän barnomsorg.
    Men fundera på om ni kan ta det för lille A.

Ett alternativ är att minska ner på föräldrapenninguttaget redan nu, så att det klarar sig sen, med bibehållen SGI.
    Om det är viktigt för er med att din SGI ligger kvar på tidigare nivå?

Eller är syftet att ni ska få så mkt pengar som möjligt hela tiden? Beroende på vari problemet ligger finns olika lösningar.
    Ni fick väl A i er vård i maj, så det borde vara fr o m ngt datum där som era SGI:er isf måste skyddas. MEN: jag förstår inte riktigt hur era FP-dagar redan kan vara slut i maj!?!?!!! För 480 dagar är ändå 1 år och nästan 4 månader! Så det BORDE ju utan problem räcka längre än till 12 maj? Även om ni tar bort makens 60 dagar så är det 1 år och 2 månader för dig att ta ut FP. Eller gick det många dagar inför att ni åkte dit? Alltså använde ni dagar INNAN han "på pappret" kom i er vård?

Vidare ser jag en lösning i att du tar ut FP för nästa barn 60 dagar före BF(om du går över tiden så måste du fortsätta ta ut FP 5 dagar i veckanf ram tills den dag bebisen verkligen föds, därefter är du i en SGI-skyddad period igen tills bebisens 1-årsdag). Gör du så, då skyddas också din SGI och ni får in pengar. Kanske i kombination med att ta ut något färre dagar per vecka nu under våren?

Men räkna noga på hur ni behöver göra och dubbelkolla alla datum och antal FP-dagar så att det blir rätt. Snopet att sabba sin SGI om det bara hänger på några dagar.

Vill du bolla konkreta idéer, antal dagar och liknande så vet du att min inbox står öppen - denna gången också!

• Billabong

När man borrar i amalgam så frigörs partiklarna i det och även om de har utrustning för att suga upp det så går det knappast att undvika att partiklar finns kvar i din mun, de sväljs och kommer in i ditt kroppssystem, via magsäck, tarmar osv.

Min pappa amalgamsanerade sig för tiotalet år sedan och jag fick det beskrivet ungefär såhär. Lite mer avancerat men jag minns inte detaljerna. Kontentan var iaf att när man amalgamsanerar så kan man tillfälligtvis må sämre än man gjorde av amalgamfyllningarna medan de satt i tänderna, och att det kunde ta tid att bli bättre. Minns inte hur länge exakt, men det handlar om flertalet år såsom jag fick det berättat.

Är det alltså amalgamfyllningar du ska åtgärda? Det hade jag INTE gjort som gravid eller ammande.

• Billabong

Lycklig: Det känns som om att tandläkaren borde vara så insatt i detta med amalgam, kvicksilver och det olämpliga i att kombinera det med en graviditet att det sannolikt är plastfyllningar som ska åtgärdas. Men ring annars imorgon och dubbelkolla!

Ela: Tackar för berömmet!

• Billabong
    ilja73 skrev 2011-01-26 21:44:32 följande:
    Sara:
    Är du verkligen säker på att man måste ta ut 5 dagar/vecka för nästa barn fram till förlossningen? Det sa de inte på kundcenter förrut. Det skulle iofs inte förvåna mig om de inte har koll där...
    Ja, det har jag läst mig till genom regelverken som refereras här på FL av de som är ännu mer kunniga på området än vad jag är.
    Det gäller alltså för att skydda SGIn. Skulle man gå över tiden så ska man fortsätta skydda SGIn ända tills den dagen bebisen verkligen föds.
  • Billabong
    ilja73 skrev 2011-01-26 21:55:52 följande:
    Aha, men inte för att få behålla FP på samma nivå som tidigare? Så att så länge förlossningen går bra och jag inte behöver ta ut sjukpenning eller TFP så är det inga problem med sänkt SGI? Vilket det ju absolut inte finns några garanter för.
    Varför kan inte folk på FK ge korrekte svar när man ringer och frågar?!?! *hoppar upp och ner av ilska*
    Om vi bortser från hela SGI-skyddsdelen så stämmer det att man får behålla sin FP på samma nivå som föregående barn så länge man har ett BF inom 2,5 år från det att man fick förra barnet.
    FK brukar tydligen vara snälla i de fallen man är precis på marginalen och går över tiden. Då verkar de ändå ge FP på den tidigare nivån.

Kan man skydda sin SGI är det ju dock klokast att göra det - ffa i de fall man jobbar mycket mindre än tidigare. Och allra sämst är ju att nolla den. Då får man inte ett enda öre från FK ifall man blir sjukskriven (inte så ovanligt som gravid) eller om man måste ta ut VAB för ngt av barnen. Gäller även om barnet föds mkt för tidigt eller av annan anledning behöver vårdas på Neo en längre tid. Man kan då ta TFP istället för vanlig FP - men har man nollat sin SGI så får man ju plocka av de vanliga FP-dagarna, vilket kan kännas jättetrist så klart.
  • Billabong
    Eshack skrev 2011-01-26 22:06:22 följande:
    Boomie, tack. Du verkar ha koll! Jag gick för säkerhets skull in och begärde fp för idag och imorrn. Jobbar fre-sön. Måste höra med någon som vet hur det räknas. Jag jobbar jour-beredskap, dvs rycker in vid behov och får då 200% betalt för aktivt jobbade timmar (dvs en timme blir två på lönebeskedet) medan när jag sitter hemma och har beredskap får jag 20 % betalt per timme (dvs 5 timmar blir en timme på lönebeskedet). Hur fasen ska detta räknas, jag vet ju inte innan hur mycket jobb det blir. Jag vill bara ta så lite fp som möjligt..Jag antar att veckorna räknas från må-sö, och att de måste "fyllas" till 100 % (alltså 5 dagar) med jobb, fp eller arbetslöshet. Suck, måste ta en dust med fk och hoppas på att få kontakt med någon som kan dessa grejer. Att räkna ut min SGI tog 5 månader, suckar igen.
    Tyvärr känner jag att dina anställningsförhållanden är utanför min kompetens... Men som jag förstått det är det inte själva inkomsten som är väsentlig när det gäller SGI-skydd utan sysselsättningsgraden. Dvs jobbar man heltid en vecka så är det fine. Jour-beredskap vet jag inte hur den beräknas.
    Prova att ringa FK och begär att prata med en handläggare som är insatt i SGI-skydd för sådana anställningsvillkor som du har. Om inte annat, så begär att få prata m samma handläggare som iaf efter viss tid fastställde din SGI. Det finns säkert registrerat.
    Kundtjänstmedarbetarna kan oftast inte sådana här mer avancerade frågeställningar - vilket jag misstänker att du redan är medveten om i allra högsta grad...
  • Billabong
    Kusin Knase skrev 2011-01-26 22:15:16 följande:
    Tusen miljoner tack, Sara ... Dock är både maken och jag så tröga att vi trots alla år inom detta med FP inte vet hur man "skyddar sin SGI": Jag gick ju, efter att ha varit hemma i nästan två år med första barnet, ner i arbetstid till bara 50 procent pga lång pendling, så då har jag väl redan sabbat SGI för all framtid?? Eller kan man sabba den ännu mer?
    Ja, din SGI har du sänkt till att basera sig på dina 50% eftersom du inte fyllt upp med FP till heltid sedan du började jobba igen efter stora A.
    Men hur gammal var hon när ni fick lille A i er vård? Var det mindre än 2,5 år emellan så bör ni väl omfattas av 2,5-årsregeln... Den säger alltså att ÄVEN om man nollat eller sänkt sin SGI får man samma FP för nästa barn om man blir gravid innan förra barnet är 1 år och 9 månader, dvs har BF inom 2,5 år. I er situation borde det väl då vara 2,5 år från det att ni fick stora A tills lille A kom i er vård.
    Hos er skiljer det väl ganska exakt 2 år på barnen?

Och en enkel kontrollfråga är ju: har du fått samma dagsersättning i FP för de två barnen?

Om du har samma Fp mellan dessa barn så får du det även med nästa eftersom det bara hinner gå dryga året mellan lille A och överraskningen.

Nej, du har nog inte sabbat den för all framtid. När du börjar jobba mer i minst 6 månader (eller har för avsikt att göra det i minst 6 månader) så höjs din SGI.
    Men jo, man kan sabba den ännu mer. Genom att vara föräldraledig efter barnet fyllt 1 år (i er tfall haft A i er vård längre än ett år) men INTE ta ut minst 5 hela dagar FP varje vecka så nollas SGIn. Då får man, som jag skrev innan, inte ett öre i TFP eller sjukersättning om man blir sjuk. Däremot får man ändå FP, men den blir då på garantinivå = 180 kr/Dag före skatt...
    Du har rätt i att man har alla dessa 480 föräldradagar men vi vill inte räkna med lägstanivådagarna, dem har vi inte råd att ta med alls nu, vi trodde vi skulle klara oss ändå. Och SGI-dagarna räknas vid adoption från och med den dagen man får barnet i sin vård, så vi tog inga dagar innan dess -- men vi har tyvärr (för att slippa ta adoptionslån) behövt ta 7 dagar/v rätt länge för Alexander, nu tar vi dock bara fem dagar. Och snart inga ... :-./
    Men lägstanivå-dagarna skulle ni kunna använda för att skydda era SGIer med. De ger inte mkt i reda pengar men de börde absolut vara ett alternativ att använda dem framöver för att försöka skydda den SGI som ev finns kvar att skydda. (Förhoppningsvis har du iaf skyddat dina 50%?)

Så gör vi nu när vi båda börjar jobba igen efter f-ledigheterna. Iaf jag som går ner till 85% vill skydda min heltids-SGI ett par år framöver mtp att det kan bli en hel del VAB... Sambon går bara ner 7% men vi kommer skydda hans under vårterminen nu iaf, får se sedan vad vi värderar högst: dagarna eller pengarna.
    Men tack till både dig och Fiji för den briljanta idén med vårdnadsbidrag, det har vi faktiskt här i kommunen. Då får vi väl stoppa FP vid 30 april för att få vårdnadsbidraget hela maj, juni och juli åtminstone, för det får man bara ta i hela månader. Men shit, vad kärvt det blir, vi som skulle köpa lekstuga och rutschbana och ... Gråter  Inte minst för att avlasta mig och få ungarna att leka lite själva!
    Rutschkana kan ni säkerligen köpa ändå! De är inte ngn större investering. Vi köpte denna lekmer.se/leksaker/sommarlek/rutschkanor/smoby-rutschkana-150-cm (dock för endast 499 kr) förra sommaren och den är mkt populär - eftersom man kan använda den som vattenrutschbana också.
    Jag hittade också uppgiften om att man kan ta ut FP för det nya barnet redan innan födseln ,det är ju absolut också intressant. Ja, maken och jag blir inte utan diskussionsämnen under vår spahelg nu minsann!!
    Så bra att ni får ngt intressant att prata om på tu man hand!
    Kusin Knase skrev 2011-01-26 22:22:23 följande:
    Ehm. Måste förtydliga. Här går man och grååå-hååter över utebliven FP och så åker man på spa?! Det var vår 40-årspresent, mittemellan våra 40-årsdagar, hopsamlad av släkt. Kände att jag måste förtydliga lite!   Och det där med grejer i trädgården, rutschbana och saker ... Det rekommenderas INTE att flytta och adoptera från ett dyrt land precis samtidigt!!! Vi har stora planer för hus och trädgård men måste frustrerande nog ligga väldigt lågt väldigt länge. Så småningom ska det nog rätta till sig men det blir några vääääldigt kärva år nu.
    Förstår dig/er helt och hållet. Det rekommenderas inte heller att få tvillingar och köpa hus samtidigt...

Vi är också lagom frustrerade över att inte kunna dra igång alla projekt vi går och drömmer om.
    Kusin Knase skrev 2011-01-26 22:28:52 följande:
    Tralalala ... Här måste jag pinsamt nog bekänna att jag inte har en aaaaaaaning om vad du pratar om ... Lalalalala ...   Allvar alltså.

Vi fick Alexander i vår vård den 13 april 2010. Men sen hänger jag inte med alls i ditt resonemang ... För jag vet ju nada om sånt här ... Pinsamt, som sagt!!! Mindre än 2,5 år ...?  Samma FP som för tvåan ...? Nollad ...? Ehe. Iiiingen aning, som sagt, sorry! Skäms
    Förhoppnignsvsi har en del klarnat genom det jag skrivit ovan. Om inte, fråga!
  • Billabong
    ilja73 skrev 2011-01-28 12:40:22 följande:

Nej det är klart att det är vansisnigt att inte skydda sin SGI om man kan.
    Men nu kanske jag är trög. Innan O föddes tog jag ut FP några dagar i veckan. Är min SGI nollad nu? Det ser inte ut så på FKs hemsida.
    Eller är det bara om man tar ut FP 60 dagar före bf och går över tiden, dvs så man i praktiken tar ut FP mer än 60 dagar innan förlossning som man måste skydda sin SGI?
    Jag kommer ju jobba nu några månader innan det är dags för tvåan. SGIn kommer sjunka pga sänkt lön, men blir jag alltså nollad om jag inte tar ut 5 dagar/vecka från det att jag slutar jobba tills förlossningen?

Hm... jag förstår faktiskt inte riktigt vad det är du undrar?

Angående att skydda sin SGI så menade jag att om man slutar jobba eller går ner i tid innan nästa barn föds, då måste man fortsätta skydda sin SGI ända fram tills det datumet bebisen verkligen föds. Vissa vill kanske inte "slösa" FP-dagar innan man har bebisen född, men det måste man göra om man vill skydda SGIn.
    Man kan alltså inte sluta ta ut FP i förtid vid BF i det fall man går över tiden. Utan då måste man fortsätta skydda SGIn alla de dagar man är på övertid. Sen, fr o m den dagen bebisen är född - då har man återigen det automatiska SGI-skyddet under 1 års tid.

Klarare nu? Fråga vidare annars, så att du får veta det du verkligen vill veta.

Låg lite lågt med SGI-snacket igår. Men skönt att se att det finns andra kunniga här som kan hjälpa de som behöver hjälp.
  • Billabong

Ja, skriv nu in er allesammans i BF-listan nu när ni har varit på varit på KUB/NUPP och allt annat som erbjuds runtom i Sverige men inte här. Ja RUL har vi iaf här!

• Billabong

Puchahontas: för att höja sin sänkte SGI finns det bara ett sätt och de tär genom att jobba mer under minst 6 månaders tid. Eller ha för avsikt att jobba minst 6 månader, iaf. Blir man sjukskriven så har man avsikten att jobba eftersom en sjukskrivning inte är planerad enl. FK.

Men att vara gravid och ha BF tidigare än 6 månader har gått med högre sysselsättningsgrad fungerar inte - ska man föda barn så har man inte avsikt att jobba enl. dem.

Knase: Såg att du fick mkt info om vårdnadsbidraget av Puchahontas! Bra, för det finns itne här så jag har inte brytt mig om att läsa in mig på det. Men det verkar vara en del detaljer där också att sätta sig in i...

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8