Kusin Knase skrev 2011-01-26 22:15:16 följande:
Tusen miljoner tack, Sara ... Dock är både maken och jag så tröga att vi trots alla år inom detta med FP inte vet hur man "skyddar sin SGI": Jag gick ju, efter att ha varit hemma i nästan två år med första barnet, ner i arbetstid till bara 50 procent pga lång pendling, så då har jag väl redan sabbat SGI för all framtid?? Eller kan man sabba den ännu mer?
Ja, din SGI har du sänkt till att basera sig på dina 50% eftersom du inte fyllt upp med FP till heltid sedan du började jobba igen efter stora A.
Men hur gammal var hon när ni fick lille A i er vård? Var det mindre än 2,5 år emellan så bör ni väl omfattas av 2,5-årsregeln... Den säger alltså att ÄVEN om man nollat eller sänkt sin SGI får man samma FP för nästa barn om man blir gravid innan förra barnet är 1 år och 9 månader, dvs har BF inom 2,5 år. I er situation borde det väl då vara 2,5 år från det att ni fick stora A tills lille A kom i er vård.
Hos er skiljer det väl ganska exakt 2 år på barnen?
Och en enkel kontrollfråga är ju: har du fått samma dagsersättning i FP för de två barnen?
Om du har samma Fp mellan dessa barn så får du det även med nästa eftersom det bara hinner gå dryga året mellan lille A och överraskningen.
Nej, du har nog inte sabbat den för all framtid. När du börjar jobba mer i minst 6 månader (eller har för avsikt att göra det i minst 6 månader) så höjs din SGI.
Men jo, man kan sabba den ännu mer. Genom att vara föräldraledig efter barnet fyllt 1 år (i er tfall haft A i er vård längre än ett år) men INTE ta ut minst 5 hela dagar FP varje vecka så nollas SGIn. Då får man, som jag skrev innan, inte ett öre i TFP eller sjukersättning om man blir sjuk. Däremot får man ändå FP, men den blir då på garantinivå = 180 kr/Dag före skatt...
Du har rätt i att man har alla dessa 480 föräldradagar men vi vill inte räkna med lägstanivådagarna, dem har vi inte råd att ta med alls nu, vi trodde vi skulle klara oss ändå. Och SGI-dagarna räknas vid adoption från och med den dagen man får barnet i sin vård, så vi tog inga dagar innan dess -- men vi har tyvärr (för att slippa ta adoptionslån) behövt ta 7 dagar/v rätt länge för Alexander, nu tar vi dock bara fem dagar. Och snart inga ... :-./
Men lägstanivå-dagarna skulle ni kunna använda för att skydda era SGIer med. De ger inte mkt i reda pengar men de börde absolut vara ett alternativ att använda dem framöver för att försöka skydda den SGI som ev finns kvar att skydda. (Förhoppningsvis har du iaf skyddat dina 50%?)
Så gör vi nu när vi båda börjar jobba igen efter f-ledigheterna. Iaf jag som går ner till 85% vill skydda min heltids-SGI ett par år framöver mtp att det kan bli en hel del VAB... Sambon går bara ner 7% men vi kommer skydda hans under vårterminen nu iaf, får se sedan vad vi värderar högst: dagarna eller pengarna.
Men tack till både dig och Fiji för den briljanta idén med vårdnadsbidrag, det har vi faktiskt här i kommunen. Då får vi väl stoppa FP vid 30 april för att få vårdnadsbidraget hela maj, juni och juli åtminstone, för det får man bara ta i hela månader. Men shit, vad kärvt det blir, vi som skulle köpa lekstuga och rutschbana och ...
Inte minst för att avlasta mig och få ungarna att leka lite själva!
Rutschkana kan ni säkerligen köpa ändå! De är inte ngn större investering. Vi köpte denna
lekmer.se/leksaker/sommarlek/rutschkanor/smoby-rutschkana-150-cm (dock för endast 499 kr) förra sommaren och den är mkt populär - eftersom man kan använda den som vattenrutschbana också.
Jag hittade också uppgiften om att man kan ta ut FP för det nya barnet redan innan födseln ,det är ju absolut också intressant. Ja, maken och jag blir inte utan diskussionsämnen under vår spahelg nu minsann!!
Så bra att ni får ngt intressant att prata om på tu man hand!
Kusin Knase skrev 2011-01-26 22:22:23 följande:
Ehm. Måste förtydliga. Här går man och grååå-hååter över utebliven FP och så åker man på spa?! Det var vår 40-årspresent, mittemellan våra 40-årsdagar, hopsamlad av släkt. Kände att jag måste förtydliga lite!
Och det där med grejer i trädgården, rutschbana och saker ... Det rekommenderas INTE att flytta och adoptera från ett dyrt land precis samtidigt!!!
Vi har stora planer för hus och trädgård men måste frustrerande nog ligga väldigt lågt väldigt länge. Så småningom ska det nog rätta till sig men det blir några vääääldigt kärva år nu.
Förstår dig/er helt och hållet. Det rekommenderas inte heller att få tvillingar och köpa hus samtidigt...
Vi är också lagom frustrerade över att inte kunna dra igång alla projekt vi går och drömmer om.
Kusin Knase skrev 2011-01-26 22:28:52 följande:
Tralalala ... Här måste jag pinsamt nog bekänna att jag inte har en aaaaaaaning om vad du pratar om ... Lalalalala ...
Allvar alltså.
Vi fick Alexander i vår vård den 13 april 2010. Men sen hänger jag inte med alls i ditt resonemang ... För jag vet ju nada om sånt här ... Pinsamt, som sagt!!! Mindre än 2,5 år ...? Samma FP som för tvåan ...? Nollad ...? Ehe. Iiiingen aning, som sagt, sorry!
Förhoppnignsvsi har en del klarnat genom det jag skrivit ovan. Om inte, fråga!