Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

UNDERBART härligt att se dig här, Frk Kanin! Hjärtligt VÄLKOMMEN in i denna tråden! {#emotions_dlg.flower}

Som jag minns det, så slog nog tröttheten till ungefär i de veckorna du befinner dig, ev. ngt senare. Jag minns att jag var grymt trött på Annandag jul och då hade jag plussat på Lucia. Men jag var nog extrem med min trötthet som gravid, piggnade inte till förrän bortåt vecka 15...

• Billabong

Ela: Glömde alldeles att kommentera resan som blivit inställd. Låter som det hade blivit en stor utmaning, så även om ingen önskar sig magsjuka i familjen så var den ändå rätt vältajmad för er denna gången.

Många som får tillbringa mkt tid själva med barnen här. Jag brukar alltid kalla in förstärkning (som INTE är nödbedd) när det handlar om mer än en kväll. Sambon tränar och spelar matcher titt som tätt men då är det iaf bara en kväll i taget.
    Bästa sättet att få förståelse och känna att man får kompensation tycker jag är att ge sig iväg på kvällstid själv med nära vänner.

• Billabong
    Piggley Wink skrev 2011-03-21 20:42:05 följande:
    Första ensamkvällen av fyra: båda barnen sover i sina sängar kl20.30. Mamman sitter i soffan med ett glas vin och en skål ostbågar. Because I'm worth it
    Absolutely!
    Härligt jobbat, nu är du halvvägs till att ha fixat 50% av ensamtiden!

Men ojojojojoj vad jag blev sugen på ostbågar! Hinner dessvärre inte iväg till lokala Konsum innan En unge i minuten börjar... Det får bli popcorn. Eller godis. Ja, jag saknar inte alternativ men ostbågar är SÅ gott och när man fått sug på dem är det svårt att bli nöjd m ngt annat...
  • Billabong

Vill börja med att ge allmänna krya på sig-hälsningar till alla er som är drabbade eller har barn som är drabbade. Usch och tvi!

Lycklig: Ännu en lågtryckare infinner sig i tråden. Jag lyckades t o m svimma knall o fall på ett café när ett blodtrycksfall inföll sig snabbare än jag hunnit beställa och få i mig min lunch... Tur nog fanns det en sjuksköterska längre bak i kön.
    Du har redan fått mkt bra input och råd i tråden. Själv var jag beroende av att ha en Kexchoklad med mig i handväskan som säkerhetsgrej. Fick äta upp den och byta mot en ny då och då eftersom de blir så smuliga av att bäras runt på...

juni: Jag brukar föredra att mäta barnens fötter hemma, med hälen mot en dörrpost och med tumstocken längs insidan av foten och sedan gå till skoaffären UTAN barnet/barnen för att minimera barnets önskemål om vilka skor som ska inhandlas. Mätsticka är fenomenalt att ha hemma. Hade aldrig klarat mig utan den när det är tre olika fötter att stämma av så att de fortf. passar i skorna.
    Här har fötterna också växt massor på barnen sedan i somras. Imorgon bitti ska jag (förhoppningsvis) få till en mätning av killarnas fötter så att jag kan se om vi har några skor de kan ärva som passar varmare väder eller om vi måste köpa helt nya uppsättningar i en storlek J haft vintertid... O och G har mkt större fötter än J haft vid samma ålder, förhoppningsvis kommer de ligga ett år efter i storlek.

• Billabong

Zeeda: Trist m varsel även om det inte är drömjobbet du får lämna... Men så skönt att du hade hunnit påbörja din föräldraledighet när beskedet kom så att du "vinner lite tid" ang. uppsägningstiden. Hoppas det gått bra på makens op!

Grattis till bra resultat vid RUL och att blivande storebrors röntgen gick bra, Johanna!

Och detsamma till Lycklig! Du är som sagt tokgravid och nu är det hög tid att du förstår det eftersom du närapå är halvvägs till bebisens ankomst. Det låter högst normalt att få komma på BM-besök efter RUL i vecka 25, så är det här också fick jag info om av min BM. Men det var ju innan det visade sig vara två småsyskon samtidigt, plötsligt fick jag istället kalendern proppad av BM-besök, tillväxt-UL och läkarbesök...

Så tråkigt att ni inte har ngn som kommer till er och avlastar av era föräldrar. Har ni tagit upp det med dem? Alltså frågat rent ut? Eller lämnat en önskan om att de kommer och har hand om E en dag/kväll så att ni kan få komma iväg på ngt? Antydningar fungerar tyvärr dåligt på många personer...
    Vi har inte heller ngn av mor- och farföräldrarna i närheten, alla tre bor drygt 1,5-2 h bilresa/tågresa bort (i olika riktningar). Tyvärr är det "bara" min mamma som är riktigt närvarande, engagerad och den som känner sina barnbarn, trots att alla tre mor- och farföräldrarna är lediga om dagarna ur vårt sätt att se det - ingen jobbar. Farmor och Morfar kommer några gånger om året, när det är jul eller födelsedagar men tar då inte hand om barnen på ngt sätt utan leker lite med dem. Min mamma är GULD och kommer hit varannan/var tredje vecka och stannar över en natt eller två, ibland tre. Hennes sambo/barnens bonusmorfar kommer med några gånger i halvåret och känner nog våra barn bättre än både morfar och farmor... Lite tråkigt att de sistnämnda inte vill/bryr sig om att engagera sig i barnbarnen men vi kan ju inte tvinga dem till det.
    Min mamma fyller 70 senare i år och trots att hon bara själv har ett barn är hon riktigt cool och har senaste året kunnat rodda alla tre barnen någon gång då och då medan vi varit iväg i möbelaffärer, gjort bankbesök eller några andra ärenden vi båda behövt  vara med på. Senaste månaden har vi t o m varit på bio två ggr! Men då har vi fått välja filmer som går på kvällens andra visning - att låta henne lägga alla tre känns som en alltför tuff utmaning.

Avslutningsvis kan jag även skriva att våra nattningar också blivit en seeeeeeeeg historia iom sommartiden... Tröttsamt. Enda fördelen är att O slutat vakna vid 5.40 på morgnarna. G den lille sjusovaren (som nu sovit hela nätterna i sin egna säng i drygt en vecka! ) får vi t o m väcka vissa morgnar för att hinna klä på honom inna vi ska åka hemifrån.
    Har svårt att se hur läggningarna ska kunna bli lättare och snabbare mtp att kvällarna blir ljusare för varje dag... Mörkläggningen av rummet är inte själva problemet utan snarast att barnen får mkt mer ljus under kvällarna som stimulerar vakenheten. Förhoppningsvis går kvällspiggheten över av sig självt. (As if! )

Ojojoj, det blev mkt ego där.

• Billabong

Kikar in och vinkar lite tafatt. För er som följer mina sporadiska statusuppdateringar på FB så vet ni redan att jag legat däckad i helgen med feber. Inga extrema värden kanske, men 38,8 tar knäcken på mig fullständigt. I lördags kom jag inte upp ur sängen förrän vid 20.30. Hade varit risig redan torsdag o fredag men då utan konstaterad feber.
    Har nog smittat G en släng med vad jag nu dragit på mig. Febern kombinerades förut med klassisk influensavärk i alla kroppens muskler och skrällhosta men nu är det mest en rejäl förkylning kvar.
    Gnäll gnäll.

Ligger nog någon vecka sent med att läsa här i trådarna men ville komma med lite namnförslag till Knase.
    Aurora
    Alicia
    Alma (överväg det även om ett kusinbarn heter så)

Eller, så skippar du dina hang-ups om att alla barnen ska ha namn på A. Tänk sen när den slumartade fjärde graviditeten kommer, så svårt det blir att hitta ett fjärde namn på A. Bättre då att ha en "ny" fräsch bokstav att jobba vidare på.

Grattis till lyckat RUL iaf! Och detsamma till Fiji!
    Och det är säkert ngn mer som jag borde skicka en sådan hälsing till... men jag får erkänna att jag är för trött för att läsa ikapp nu.

• Billabong

Ela: jag bjuder på den inviten som min felskrivning lockade dig till. Dessutom är jag feberfri sedan igår kväll så jag tål det.
    SLUMPEN var det jag menade, för tydlighets skull. Varken slum eller trendigheter.
    Exakt, jag som har en normaltemp på 37 eller strax under har inte varit så kaxig senaste dagarna.

Nu gäller det bara att fatta beslut om jobba eller inte jobba imorgon. Är inte på topp men skulle nog kunna gå dit - och smitta ner alla andra för jag nyser konstant.
    G har precis kring 38 så eg. vill vi ha honom hemma en dag till och då känns det ändå bättre att jag är den som är hemma eftersom jag behöver kurera mig. Men SÅ stressad över saker jag har deadline för på jobbet.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8