Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

För er som läser i samlingstråden vet ni att sjukdomar hos mig och därefter sambon har tagit på orken och tiden för att hänga med här i trådarna. Men nu är jag här igen!

Lycklig: Attans vad trist att du återigen fått en blödning. Tycker så synd om dig som titt som tätt kastas in i känslor av oro och läkarbesök.... Måtte detta vara sista gången och att räkmackan Assar (=) nämnde snart infinner sig! Det vore du minst sagt värd.
    Tror nog inte det är så ovanligt att inte känna mkt innan vecka 25. Hur låg moderkakan? Ligger den i framvägg så är det säkert därför.
    Och apropå elefantben med helt igensvullna vrister och allt som hörde därtill: jag dryftar mig till att säga att man slipper bara det under andra graviditeten om man bär på mer än ett barn.

Johanna: Roligt att det gått bra med spontana dagisstarten!

Pysslig: Gott med grillat! Är faktiskt inte avundsjuk - eftersom jag också fick det ikväll.

Kusin Knase skrev 2011-04-17 20:47:53 följande:
    Vi har förresten varit på ytterligare ett kalas förresten där ALLA tjejer utom min dotter (som var katt) var prinsessor. Undrar när hon ska börja lägga märke till det ... För säkerhets skull var även godispåsarna könskodade med läbbiga klistermärken till tjejerna (föreställande nagellacksflaskor, klackskor och handväskor!!!!!!) och nån ful actionfigur (hette Ben Ten eller nåt?) till killarna (även de små sötaste pojkarna som såg så oskyldiga ut), jajamän, det ska böjas i tid det som krokigt ska bli -- tänkte otacksamma mamman!
    Roligt skrivet, Knase
    Men visst är det mest sorgligt att det är så där. Du får försöka fokusera på det positiva: att det ändå faktiskt kom både pojkar och flickor på kalaset!
    Har inga kloka åsikter att komma med när det gäller au-pair direkt... Men kan nämna att en kompis till mig var barnflicka åt en familj här hemma i Sverige ngt år efter hon tog studenten. Hon bodde inte i familjen men kom varje vardag såsom jag minns det, hade nog lite olika tider ibland för att vara på plats när behovet var som störst, dvs ibland ngn kväll eller helg. Hennes huvudansvar var att hämta/lämna pojken på fsk, städa vissa saker under tiden han var på sin fsk och sedan ha hand om honom tills föräldrarna kom hem. Det fanns alltså ingen liten nyfödd i familjen såsom jag minns det, däremot tror jag att det fanns ett äldre syskon.

Assar: Ja, ha du mobilen med dig på slutet. En i vår föräldragrupp hann inte in. Eller ja, de var inne på förlossningen men skickades hem igen. När de sedan insåg att det var på gång på allvar så ringde de efter ambulans men inte heller den hann fram. Födda-annonsen i tidningen blev lite festligt formulerad minns jag. Allt gick iaf bra och de hade en BM från förlossningen på telefon hela tiden tills ambulansen kom fram.
    Men annars har jag alltid hört att det är nr 2 som brukar komma fort, "raketen", medans trean sedan kan ta tid på sig...

Molly: Välkommen hit! {#emotions_dlg.flower} Skriv gärna in dig i BF-listan, länk till den tråden finns i trådstarten högst upp.
    Jag har själv tre barn, en storasyster som är 3,5 år och två småbröder som är 21 månader.

Har fått för mig att det var ngn Föräldrapenningfråga uppe i tråden men minns inte och orkar inte leta bakåt. Skriv in den igen om den inte redan var utredd och besvarad.
  • Billabong

Oups glömde ju alldeles bort! Skäms

Varmt GRATTIS Barba! Härligt att se dig här i tråden igen. Håller tummarna för att du får vara kvar ända tills.... november?

• Billabong
    ilja73 skrev 2011-04-18 20:48:00 följande:
    Sara:
    Jag tror frågorna var dels huruvida båda föräldrarna kan ta FL med varsitt barn samtidigt och dels huruvida den ena föräldern kan vabba med ett barn samtidigt som den andra är FL med det andra.
    Det lät bekant.

Ja, det går bra att vara föräldralediga för varsitt barn med föräldrapenning. Så gjorde t.ex. vi själva under första tiden med tvillingarna (inte allra första tiden, utan efter de 20 pappadagarna), vi var f-lediga för varsin bebis.

Det går även bra att vara föräldralediga för SAMMA barn - OM det barnet är yngre än 18 månader. Men då kan ju bara en ta ut FP. Den andra föräldern får leva på sparade medel. (Har, som jag skrev i 1-3årstråden nyss, även läst/hört ett lagförslag om att man ska tillåtas ta ut FP för samma barn samtidigt, men det har nog inte gått igenom ännu och lär väl inte börja gälla än på ett bra tag.) Skriver detta för att många inte verkar ha uppfattat den möjligheten - vilket ju går utmärkt att tillämpa redan med första barnet i familjen (vilket vi också gjorde...).
    Men tänk på att det inte är så klokt att göra så här efter barnets 1-årsdag eftersom det nollar/sänker SGIn för den förälder som inte tar ut FP.

Men. Däremot får man INTE ta ut VAB för ett barn om den ena föräldern redan är hemma/föräldraledig med ett annat barn. Man förväntas som förälder kunna ta hand om samtliga barn i familjen - oavsett om de är sjuka eller friska.
    Undantag finns så klart i de fall det sjuka barnet måste vara på sjukhus. Och det har även funnits undantag då det handlar om en väldigt liten bebis och/eller i kombination med rejäla magsjukor. Dock finns det ingen garanti för att man får ut TFP för att vårda ett magsjukt barn om andra föräldern redan är hemma som föräldraledig. Det verkar vara lite upp till handläggaren att bedöma. Går kanske att överklaga om man får avslag, jag är inte så insatt i det.
  • Billabong

Ela, visst är det exakt så!
    Om den föräldralediga föräldern är sjuk och anmäler sig till FK (och får en karensdag) så får den andra föräldern vara hemma för vård av barn och ta ut TFP (om barnet är minst 240 dagar gammalt) eller FP (om barnet är yngre än 240 dagar).

I förra veckan fick vi delvis göra så. Min sambo är den som jobbar kortare tid måndagar och tisdagar, men han var sjuk. Då fick jag ta VAB och få TFP för 2 h vardera dag (1/4 dag eftersom jag skulle jobbat 8h) för att kunna hämta barnen på fsk.
    Detta gick lätt och smidigt eftersom sambon inte tar ut ngn FP upp till heltid dessa dagar han jobbar kortare utan istället tar lägsta nivå-dag på lördagen för att skydda sin SGI.
    Hade han tagit ut FP för den delen av måndagen o tisdagen hade det inte fungerat för mig att ta TFP på det sättet.

• Billabong

Barba: Kan tyvärr inte svara i din tråd för jag har inte en susning. Bästa svaret får du nog av att ringa dem och fråga, men du kanske inte vill avslöja dig/er?

Johanna o Pysslig: Jag har snappat upp att det nu kommit några vagnar av samma princip som kommande Bugaboo Donkey - som verkar superb men för min del kom drygt 2 år för sent... De liknande vagnarna heter Basson baby (danskt märke, motsvarande vårt BRIO) och Bozz. Känner inte till deras kvalitet men hittade en tråd om dem för ngt halvår sedan. Länk: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m55139234.html
    Förstår om ni vill kunna ha småsyskonet mot er sedan när ni tar bort sittdelen även om jag själv gick ifrån den principen och har en syskonvagn som är enbart framåtvänd och det har fungerat jättebra. Utbudet av syskonvagnar känns som att det bättrats avsevärt senaste året/åren. Saknar ändå många finesser på vagnarna, tycker de är alldeles för tunga och skrymmande. Jag skulle också vilja ha en tvillingsulkyvariant som motsvarar Brio Spin och vill även ha fler (billiga) tvillingparaplyvagnar att välja bland... Så det finns förbättringspotential för marknaden.

Förresten, om ni inte är säkra på att ni behöver en syskonvagn särskilt mycket, då hade jag övervägt en KidSit eller TinyTot - ni hittar bilder och info via google.

• Billabong

Johanna: Jag kollade ju mest på syskonvagnar för två år sedan och har inte uppdaterat mig fullständigt på utbudet och modellerna sedan dess. Men jag har för mig att både min BabyTravel (Yes, stämmer att jag har en sådan - liksom andra här i tråden) och äldre årsmodeller av UJ är 75 cm breda på bredaste stället. Men nyare årsmodell av UJ är bara 73 cm bred. Nyaste årsmodellerna av UJ har även separata sufletter, det hade den inte -09.
    BTs senaste årsmodell som kom nyligen har fått längre sufletter, vilket nog kan vara bra i ditt varmare och soligare klimat. Nackdelen med nya årsmodellen är väl då istället att den är ngt dyrare nu - dock fortf. mkt billigare än UJ och Bugaboo Donkey.

Men du vill inte ha en vagn på längden då? Jag tänker på Babyjogger Cisy Select. Där går det ha sitsarna lite som man vill, ingen ligger under den andre. Det enda negativa jag hört är att den är toklång jmf med andra vagnar. Men, man kan inte få allt när man köper syskonvagn. Antingen blir det brett, långt eller ngn som åker långt ner nära hjulen (P&T). Eller så blir det tungt, framåtvänt, skrymmande eller ngt annat man eg. inte ville ha.

Grattis till bra deal och fattat beslut, Pysslig!

Usch så jätteotäckt, Mippe! Förstår att du och kollegorna är skakade av det som hänt.

• Billabong

Mippe: Nej, jag tror inte alls ni behöver en syskonvagn med de förutsättningarna. J hade ju bara ståbräda och hon var inte ens två när syskonen kom. Från det hon var tre har hon inte ens velat stå på den särskilt ofta, men alla barn är olika. Utgå från W och hur ni tror det kommer passa.

• Billabong

Barba: Tröttsamt med övernyfikna människor.
    Och jodå, det fungerar med ståbräda även vintertid. Men vissa dagar när det inte plogats blir blev det liiiiiite tungt att frakta iväg syskonvagn med tunga liggdelar på med bröderna i och J på ståbrädan. Bra armmuskler fick jag iaf.

Mippe: Varmt grattis! Hoppas allt gått bra och att ni har det mysigt på BB nu. {#emotions_dlg.flower}

• Billabong

Boomie: GRATTIS! Så skönt att allt verkar har gått så bra!
    Förstår dock inte hur du kan vara smärtfri och vara uppe och gå mindre än 12 h efter snittet!

Johanna: Men, du har väl inte fått ngt kejsarsnitt förut? (Eller har jag helt missuppfattat?) Då har du heller ingen ärrvävnad. Det är alltså så att vid ett kejsarsnitt tar man bort ärrvävnad och sammanväxningar som uppstått vid det tidigare genomfröda kejsarsnittet. Man gör då även en bedömning av livmodern och om det är mkt sådana så kan man t o m avråda mamman från att bli gravid igen då det innebär risker och i värsta fall kan leda till att livmodern brister

• Billabong

Lena: Nu såg jag ditt inlägg. Får rysningar av obehag. Så fruktansvärt för din vän och hennes familj.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8