Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Pysslig: Vad härligt att det blivit en så mkt bättre upplevelse med förlossning och bebis nr 2!
    Blir liiiiite sugen på att få vara med om en sådan där jämförelse av hur en andra vaginal förlossningg skulle vara i förhållande till den första. Och att få gå upp i bebistiden en sista gång med EN bebis. Men nej. Det är nog bara en tillfällig nostalgi...

Fio: Hm... nu blev jag också sugen på stekt ägg... Eller kanske en macka med skinka och mimosasallad... *lyxproblem*

• Billabong

Pucha: Jag har lyckligtvis inga erfarenheter av illamående under graviditeter what so ever, så jag vet inte i vilka veckor det är normalt/ngt som ev. ska kollas upp.

Evasha: Skåne yes, men ingen erfarenhet av att föda i Lund.
    Förresten, är det totalrenovering av huset som pågår?

• Billabong

Lena: En varm kram till dig. Förstår att det var en mkt obehaglig upplevelse. Försök att inte klandra dig själv, du gjorde det inte av illvilja och det hade ju lika gärna kunnat gå bra. Men liksom Ela beskriver så bra känner jag väl igen mig själv, att det är svårt att släppa det. Kanske fyller det där ältande ngt slags behov hos oss...?

• Billabong

Ela: Det du syftar på med samband mellan pollanallergi och födoämnen benämns som korsallergi.
    Det är relativt vanligt att man reagerar på födoämnen starkare under pollensäsongen. Olika pollen reagerar då med olika frukter/nötter osv.
    Finns mkt om det på nätet, bl.a. denna info från Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Korsallergi men du hittar massor om du googlar. Så under pollensäsongen bör man vara lite extra observant på vad man stoppar i sig för att minska besvären. Det rä dock mkt at thålla ordning på så jag har faktiskt aldrig orkat hålla koll på det, min pollenallergi till trots.

• Billabong

Assar: Hm... ja du, jag förstår om du känner dig lite orolig och stressad över din BMs konstaterande. Hur lång restid har du till BB? Hoppas bebisen tar tillräckligt med tid på sig och att maken är hemma när det sätter igång.

• Billabong

Assar: Åh så glad jag blev över att läsa att lillasyster äntligen är här nu! Och så skönt att det blev en sansad resa till förlossningen som verkar ha gått snabbt, smidigt och med relativt okej smärtnivå. Fantastiskt!
    Läsa en bok to m?!

Ja, nu blev jag så där rörd och bebissugen igen.

• Billabong

Vi hade en sådan härlig midsommarafton all the way hos våra goda vänner tillsammans med femtioelva andra vuxna och barn.Inledde firandet med midsommarlunch med sill o nubbe (jag brukar offra mig på en sillbit till en nubbe, annars håller jag mig till köttbullarna och prinskorvarna ), 5-kamp, pyntande av och dans kring midsommarstången och det var härligt att se J förtjusning, tipsrunda, grillat till kvällsmat, mumsig jordgubbsmarängtårta som även G kunnat äta om han gillat tårta och sedan sambons traditionsenliga musiktävling när kvällen började bli sen. Bara korta lindriga regnskurar, men dessvärre kyligt i luften när solen inte tittade fram. På kvällen var det riktigt kyligt. Vi hoppas värdparet snart tänker sig ett giftemål så att alla vi midsommarfirare kan gå samman och ge dem ett bidrag till att glasa in sin altan och sätta upp ngn form av värme.
    O och G som inte alls är "udevana" (vana vid att vara iväg på aktiviteter kvällstid) hade fått skippa middagsluren eftersom den var samtidigt som firandet började. Det gjorde att de faktiskt kunde somna vid 20-tiden hemma hos värdparet. Vi gick hem vid halv tolv och då somnade J i sin vagn, medan småbröderna vaknade när de flyttades över till sin vagn. Turligt nog somnade de ganska snabbt om när vi kommit hem och de var i sina vanliga sängar igen. Jag fick sovmorgon till 8 imorse och har sedan sovit middag i många timmar tillsammans med sönerna. Skönt!

Ikväll gick jag, J och G till våra vänner för att hämta hem bilen. När vi kommit en liten bit på vägen så ser vi en familj på garageuppfarten till ett hus och G som är i fasen att hälsa på alla han möter gör att J hakar på och säger hej hon med. Sen, från ingenstans kommer det: "Vi ska gå och hämta vår bil, Mamma och pappa glömde den igår." Klockrent!

• Billabong

Assar: Jag fick inte riktigt den känslan när O och G var små, det var nog för hektiskt och fullt upp, de blev inte naturliga familjemedlemmar alls på det sättet, men jag tror mig ändå kunna tänka mig in i känslan. Vi hade besök av en liiiiiiiiten tös idag, en månad gammal var hon. Så liten och pluttig. Jag är fortfarande lika tudelad i mina känslor; både skulle vilja ha en liten skrutt till och är samtidigt så oerhört glad och tacksam över de fina tre barn jag har.

Jag börjar också bli lite bekväm tror jag ("orkar vi börja om, nu när vi äntligen börjar kunna sova hela nätter då och då?") samt ser fram emot att kunna leva livet med tre små barn fullt ut mer och mer de kommande åren. Och jo, det är främst resande runt i vida världen som jag syftar på, ni känner mig ju rätt väl vid det här laget. Blir väl ingen årslång tripp direkt denna gången men kanske några månader iaf om man får önska/drömma. Sambon och jag har just pratat ihop oss lite kring när i tiden det skulle kunna passa bra/bäst att sticka iväg... Roligt att börja spåna lite.

Så mysigt med bebisförberedelserna, Pucha!

• Billabong

Men hallå!? Nu är det ju sommarväglag och ni har bara två ungar i vagnen?! Vad gnäller ni om, Pysslig och juni? De där ekipagen borde väl rulla hur lätt som helst?

Testa att lasta 17 kg-vagnen med 2 liggdelar á 6 kg stycket samt 2 st bebisar på vardera 8 kg och sedan ställer ni er 2,5-åring på ståbrädan.Sedan beger ni er iväg i smällkalla vintern när det är ett par decimeter snö - självklart i uppförsbacke. DÅ kan ni också få gnälla.

(Lägg gärna till att ni även är försenade pga att ena lillebrodern bajsade lagom tills ni skulle gå hemifrån och därmed är alla lite lagom varma i sina vinterkläder och mamman härligt stressad... )

Lena: Hoppas att det gick bra idag med allergitesterna!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8