Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Fio: Kunde hon inte använda sig av 3-månaders karensregeln? Ens SGI är trots allt skyddad i 3 månader vid förvärvsavbrottets början. Så hon borde inte blivit nollad.... Nu är det chefens dotter jag är inne på och kommenterar...

• Billabong
    ilja73 skrev 2011-01-28 13:36:14 följande:
    Sara:
    Jag tycker bara att det är märkligt att de på FKs hemsida är väldigt tydliga med att man måste skydda SGIn efter barnets ettårsdag men inte säger nåt om att man måste göra det innan förlossningen också. Eller ja, de kanske skriver det men inte alls lika tydligt. Men så är ju FK lite märkliga...
    Det är så att man kan aldrig kombinera två olika SGI-skydd. Alltså blir tillämpningarna av hur man får göra med bibehållen SGI lite olika för i vilken situation man ursprungligen befinner sig.

Det är därför man som förstagångsgravid kan gå ner i tid eller rent av sluta jobba inom 6 månader före BF - såvida man först hunnit tjäna in en SGI innan man jobba mindre/inte alls. SGIn är ändå skyddad.

Men jobbar man sedan deltid mellan föräldraledigheterna och fyller upp med FP så är det ju ett annat sätt att skydda sin SGI. Då kan man inte ta fördelarna från båda dessa förmåner inom SGI-skyddet utan måste fortsätta skydda SGIn med FP upp till heltid ända tills nästa barn föds.

När nästa barn är fött är man återigen SGI-skyddad tills det barnet är 1 år gammalt.

Jobbar man däremot heltid mellan barnen och gör det i minst 6 månader ELLER har för avsikt att göra det minst 6 månader (se det jag skrev om i inlägg nr 4669 förut), så har man kvalificerat sig för en ny SGI igen och kan göra precis som man gör när man väntar första barnet.
    Det fungerar inte när man har tätt mellan barnen så klart, men för de som har längre mellan barnen kan det vara en möjlighet att jobba heltid en period och sedan bli gravida och därefter jobba mindre UTAN att ta ut FP - och behålla sin SGI.
  • Billabong

cissi: Så skönt att de har noggrann koll på dig och lillbäsen! Ja, nu har du ju fått tydliga indikationer på att förbereda dig/er på att ni är fler i familjen inom kort.

• Billabong
    Sara:
    Aha nu förstår jag. Och dessutom har jag för avsikt att jobba 6 månader (6 månader och 1 dag) innan nästa unge kommer! Sambon jobbar skift och jag har flex så det blir inte allt för långa dagar på fsk för O ändå. Nu är jag på bra humör igen .
    Perfekt flyt med att ha avsikten att jobba 6 månader och 1 dag innan du går hem för att vara föräldraledig inför nästa bebis!

Knase, din vimsmaja! Nej, jag brukar inte plocka bort mina svar aom FKs regler, det känns inte som att de borde uppfattas som stötande av ngn här i tråden. Tur att du hittat dem alla. OM du vill kan du klicka på "Visa endast" under min profilbild här i tråden och sedan korrekturläsa de sista inläggen jag skrivit. Gör du sedan så med Fio också så har du nog fått den samlade bilden sen - ifall inte allt är glasklart efter spa-helgen där ni väl diskuterat detta både i bubbelpoolen och till er fina middag på kvällen. SKämt åsido, hoppas ni har en härlig helg på tu man hand!

Enda sättet för dig att höja din SGI är att jobba heltid i minst 6 månader som sagt. Men din FP får du iaf på samma nivå för tredje barnet eftersom det kommer tätt efter ni fick lille A.

Heeeeeeeeeej Vika! Minns dig mkt väl men osäker på om du minns mig, eftersom jag låg lite efter dig i tid för första barnet. har nu en tjej på nästan 3,5 år och en flock småbröder (tvillingar) som är 1,5 år och precis börjat dagis på allvar denna veckan som gått.
    Usch ja, vilket eländes illamående du genomled. Håller tummen för att det inte blir så denna gången.
    Grattis till syskonplusset och välkommen tillbaka i 30+gemenskapen!
    cilla67 skrev 2011-01-29 09:17:02 följande:
    Johanna, jag tror det bara är i samband med TUL som flödet mäts. Det är väl för att man ska få en indikation på varför ett barn är litet, så man kan hålla koll och kanske hjälpa till.
    Men det kan vara så att det mäts på RUL också, jag minns inte riktigt. I alla fall så tittar de på navelsträngspaketet som ligger framför barnet och klickar på ett område där, varpå detta kommer upp i färg. Rött och blått. Det ska tydligen vara så mycket rött/orange som möjligt, eftersom det blå visar motståndet i flödet. Jag hade som jag själv uppfattade bilden, ungefär hälften rött hälften blått. De mäter nåt där i nystanet som anges i siffror, och uppenbarligen ska vara så lågt som möjligt.
    Mellan förra veckan och igår hade den siffran för mig ändrats från 1,43 till 1,83. Som barnmorskan igår sa, det har både för- och nackdelar att undersökas av en handledare och en student! Jag hade inte vetat allt detta om det inte varit en barnmorska som utbildades på UL med förra gången.
    Namnträsket har vi vadat i länge nu, men jag tror vi anar ett slut på det. Ett av finalnamnen ska jag i så fall be att få låna av dig! 
    Tyvärr görs det inte ens i samband med TUL alltid. Jag gjorde TUL i vecka 28, 32 och 36 - men dessvärre aldrig ngn flödesmätning... Hade det gjorts så hade jag sluppit många jobbiga veckor på slutet, det hade blivit en planerad igångsättning eller planerat snitt och lille G hade mått så mkt bättre när han föddes.
    Mitt råd till er som har vänner som väntar tvillingar; propsa på att de ska begära flödesmätningar - ÄVEN om allt ser bra ut på deras TUL och deras BM inte anser att det behövs.

Hm...  måste nog bege mig till caféet ett par km bort - som råkar göra stadens goaste semlor. Jo, jag har iofs provat dem redan här i år, i torsdags efter 18-månaders vaccinationerna och läkarkontrollen på BVC. Men ändå.

Förresten, jag kan nämna att allt gick bra på ovan nämnda BVC-besök. Visserligen var inte O och G särskilt samarbetsvilliga... G ritade lite på pappret men vägrade bygga torn, ville inte prata alls och inte peka på vare sig näsa eller naveln (vilket brukar vara en favorit, lyfta tröjan och pilla i naveln gillar väl alla? ). O var mest avogt inställd till hela grejen och ville knappt ha ögonkontakt med sköterskan och läkarna. Han kunde efter en stund tillstå sig lite ritande på pappret, tills G tog en av kritorna och ritade över hela alstret.

Nåväl, nu skiljer det bara 3 hg på killarna! För 5 månader sedan skiljde det drygt 7 hg! O är fortf. större och längre: 83,5 och 12 kg. G var 81,5 och vägde 11,7.
    I efterhand bruakr jag alltid jämföra med J, som vi inser mer och mer att hon var en liten och nätt tös. Vid samma ålder var hon "bara" 80 cm och pressade ner vågen till 10,7 kg.

Nu när allt känns klappat och klart ska vi se om vårt försäkringsbolag kan tänkas tillåta oss att försäkra G hos dem också. Annars får vi shoppa runt och se om ngt annat bolag tar honom och syskonen.
  • Billabong
    Pysslig skrev 2011-01-29 13:57:54 följande:
    Snackade barn över lunchen med en kollega som ska få sitt första barn. En polare hade sagt till honom att han ska skriva upp en lista över saker som han tycker att andra föräldrar gör fel och så pricka av på listan när de själva har gjort det också!!! Skrattande Skrattande Skrattande Så himla rätt. Hur min syrra (min mamma-idol) lyckades hålla sina barn borta från pommes frittes i flera år genom att smygäta bakom happy meal lådan fattar jag inte. Jag har försökt och det gick inte, för i helvete, jag skulle inte ge henne pommes förrän hon passerat 2 år men nu kommer det att vara kört. Inget McD för oss alltså...
    Klockrent!
    Våra barn har ätit pommes frittes innan de varit året... Det är ju sådan perfekt form på dem för de små fingrarna. Och gott!

Vilken snäll man du har som köpte sådant gott till dig! Glädjs med dig och är tacksam att jag har en likadan sambo. Härom dagen kom han hem med en stoooooooor chokladkaka OCH läskeblask till mig. Hjärta
  • Billabong

Evasha: Nej, det behöver inte vara heltid för att höja SGIn, men för att få tillbaka heltids-SGIn.
    Jobbar du mer numera än förra gången din SGI fastställdes så höjer du din SGI och därmed din FP. Såvida det är för så pass lång tid att det går att använda den högre sysselsättningsgraden. Enligt grundregeln är det att man ska jobba mer/heltid minst 6 månader för att kunna höja sin SGI.
    Tyvärr kan jag inte det där med att jobba timmar och inte ha en fast anställning i botten, vad som gäller fullt ut då. Men jag är rädd för att om du bara har för avsikt att jobba mer i 4 månader så räcker inte det. KANSKE kan det leda till att de räknar ett snitt bakåt i tiden där höjningen av inkomst påverkar din snittlön och därmed höjer din SGI. Men jag är tveksam där.
    Bäst är väl att ringa FK.

Så roligt att många börjar skriva in sig i BF-listan igen!

• Billabong

Grattis Cissi! {#emotions_dlg.flower}

Jag är hopplöst efter i kommenterandet... Igen.

Men vill iaf ge Knase en varm kram!
    Mitt tålamod kan tryta rejält utan att jag vare sig är illamående eller gravidtrött. Och vissa dagar ÄR det bara kört att få det harmoniskt i familjen. Tyvärr. Hoppas hjälpen är snabb och effektiv!

• Billabong

Glädjs, som alltid, av dina kloka ord Mandra.

Instämmer helt med Malinkats längtan:

malinkat skrev 2011-02-03 12:11:24 följande:
    Och detta med kläder och smuts... VILL HA SOMMAR NU! Blä för alla kläder som ska av och på! Och för att tvätta jämt
    Jag pratade med sambon om detta senast igår. Vill inte ha magsjuka barn, vara instängd, bege mig till jobbet (varannan dag) i smuts och geggamoja och yada yada mer gnäll.
    Sommar och sol! Värme och bad i pool!
    Piggley Wink skrev 2011-02-03 12:53:18 följande:
    En fd arbetskamrat fick tvillingar igår, 3,1 och 3,5 kg... det var rejäla tjejer det
    Johanna 35 skrev 2011-02-03 12:55:38 följande:
    Oj så tungt det måste ha varit för mamman i slutet!
    Kan bekräfta för Johanna att ja, det är tungt redan när bebisarnas totalvikt ligger kring 5 kg.
    Och så blev jag glad över att det verkar vara tvillingar där båda barnen förhoppningsvis mått bra i magen och som nyfödda.
  • Billabong

Ett stort grattis till Afrodite-familjen och lillebrodern! Synd att det blev komplikationer på slutet, hoppas ni mår bra nu allesammans.

Här har vi undvikit att ta reda på kön båda gångerna för de tre barnen. Det var inte helt lätt när man var på många UL, inte för att vi blev nyfikna utan snarare var vi rädda att BM:orna av misstag skulle försäga sig.
    Däremot blev vi lite snopna när våra tvillingar inte kunde ha våra unisex-outfits (som inte var likadana men matchande) eftersom barnen inte var i närheten av att kunna ha samma storlek på kläderna... Det tyckte jag kändes snopet nog.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8