Sara:
Aha nu förstår jag. Och dessutom har jag för avsikt att jobba 6 månader (6 månader och 1 dag) innan nästa unge kommer! Sambon jobbar skift och jag har flex så det blir inte allt för långa dagar på fsk för O ändå. Nu är jag på bra humör igen
.
Perfekt flyt med att ha avsikten att jobba 6 månader och 1 dag innan du går hem för att vara föräldraledig inför nästa bebis!
Knase, din vimsmaja!
Nej, jag brukar inte plocka bort mina svar aom FKs regler, det känns inte som att de borde uppfattas som stötande av ngn här i tråden.
Tur att du hittat dem alla. OM du vill kan du klicka på "Visa endast" under min profilbild här i tråden och sedan korrekturläsa de sista inläggen jag skrivit. Gör du sedan så med Fio också så har du nog fått den samlade bilden sen - ifall inte allt är glasklart efter spa-helgen där ni väl diskuterat detta både i bubbelpoolen och till er fina middag på kvällen.
SKämt åsido, hoppas ni har en härlig helg på tu man hand!
Enda sättet för dig att höja din SGI är att jobba heltid i minst 6 månader som sagt. Men din FP får du iaf på samma nivå för tredje barnet eftersom det kommer tätt efter ni fick lille A.
Heeeeeeeeeej Vika! Minns dig mkt väl men osäker på om du minns mig, eftersom jag låg lite efter dig i tid för första barnet. har nu en tjej på nästan 3,5 år och en flock småbröder (tvillingar) som är 1,5 år och precis börjat dagis på allvar denna veckan som gått.
Usch ja, vilket eländes illamående du genomled. Håller tummen för att det inte blir så denna gången.
Grattis till syskonplusset och välkommen tillbaka i 30+gemenskapen!
cilla67 skrev 2011-01-29 09:17:02 följande:
Johanna, jag tror det bara är i samband med TUL som flödet mäts. Det är väl för att man ska få en indikation på varför ett barn är litet, så man kan hålla koll och kanske hjälpa till.
Men det kan vara så att det mäts på RUL också, jag minns inte riktigt. I alla fall så tittar de på navelsträngspaketet som ligger framför barnet och klickar på ett område där, varpå detta kommer upp i färg. Rött och blått. Det ska tydligen vara så mycket rött/orange som möjligt, eftersom det blå visar motståndet i flödet. Jag hade som jag själv uppfattade bilden, ungefär hälften rött hälften blått. De mäter nåt där i nystanet som anges i siffror, och uppenbarligen ska vara så lågt som möjligt.
Mellan förra veckan och igår hade den siffran för mig ändrats från 1,43 till 1,83. Som barnmorskan igår sa, det har både för- och nackdelar att undersökas av en handledare och en student! Jag hade inte vetat allt detta om det inte varit en barnmorska som utbildades på UL med förra gången.
Namnträsket har vi vadat i länge nu, men jag tror vi anar ett slut på det. Ett av finalnamnen ska jag i så fall be att få låna av dig!
Tyvärr görs det inte ens i samband med TUL alltid. Jag gjorde TUL i vecka 28, 32 och 36 - men dessvärre aldrig ngn flödesmätning...
Hade det gjorts så hade jag sluppit många jobbiga veckor på slutet, det hade blivit en planerad igångsättning eller planerat snitt och lille G hade mått så mkt bättre när han föddes.
Mitt råd till er som har vänner som väntar tvillingar; propsa på att de ska begära flödesmätningar - ÄVEN om allt ser bra ut på deras TUL och deras BM inte anser att det behövs.
Hm... måste nog bege mig till caféet ett par km bort - som råkar göra stadens goaste semlor. Jo, jag har iofs provat dem redan här i år, i torsdags efter 18-månaders vaccinationerna och läkarkontrollen på BVC. Men ändå.
Förresten, jag kan nämna att allt gick bra på ovan nämnda BVC-besök. Visserligen var inte O och G särskilt samarbetsvilliga... G ritade lite på pappret men vägrade bygga torn, ville inte prata alls och inte peka på vare sig näsa eller naveln (vilket brukar vara en favorit, lyfta tröjan och pilla i naveln gillar väl alla?
). O var mest avogt inställd till hela grejen och ville knappt ha ögonkontakt med sköterskan och läkarna. Han kunde efter en stund tillstå sig lite ritande på pappret, tills G tog en av kritorna och ritade över hela alstret.
Nåväl, nu skiljer det bara 3 hg på killarna! För 5 månader sedan skiljde det drygt 7 hg! O är fortf. större och längre: 83,5 och 12 kg. G var 81,5 och vägde 11,7.
I efterhand bruakr jag alltid jämföra med J, som vi inser mer och mer att hon var en liten och nätt tös. Vid samma ålder var hon "bara" 80 cm och pressade ner vågen till 10,7 kg.
Nu när allt känns klappat och klart ska vi se om vårt försäkringsbolag kan tänkas tillåta oss att försäkra G hos dem också. Annars får vi shoppa runt och se om ngt annat bolag tar honom och syskonen.