Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

cissi. Fattar vad du menar. Ja, det elitistiska inom idrottsvärlden är inte optimalt. På det sättet kanske det vore bra om hon ärvt min mer laid back-inställning kring sportande...

Utan att vara Ela kan jag bekräfta att det verkar fullt normalt att man som storasyskon blir lite bebis emellanåt igen (varvas med känslan av att ha blivit stor) och det är mkt bebisleksaker som ska lekas med, nappflaska att dricka ur - och inte att förglmma: börja använda blöja igen trots att man varit dagtorr i ett par månader.

• Billabong

Pyttis: Bbarndans verkar kul! Är det en blandad grupp med killar också eller mest tjejer? Här har jag en känsla av att det inte går så många killar. Eftersom jag tror att det är ngt O verkligen skulle gilla (han kan inte sitta stilla ens i matstolen när det är musik på radion) så får jag väl låta G också testa på det och öka andelen grabbar i gruppen sen.
    A fick väl glasögon nu i höstas? Eller minns jag alldeles galet? Har det hjälpt henne mot klumpigheten? Finns många bra saker att göra just för att förbättra motoriken, dans och gymnastik är bland de bästa.

• Billabong

cissi: Vad märkligt att ransonera på det där sättet? Vill de stressa hem alla nyförlösta inom några timmar?!
    Här i Skåne är det gratis med alla blöjor och bindor.

Vi var ju där, eller tja - inte på BB men på Neo som ligger bredvid förlossningen - i onsdags em på sista kollen med G och han fick nu sin OK-stämpel i rumpan. Känns mkt bra även om vi inte direkt haft någon större oro över detta senaste året eller så. Men det är ändå det där med att han är minst tidig med allt av våra tre underbara barn som gör att det emellanåt seglar upp små tankar av oro då och då. Men han kommunicerar (om än inte pratar), har superbra motorik och dribblar bollar han också och han har tagit igen all vikt han borde.

Lena: Hoppas det onda är puts väck och inte kommer tillbaka igen. Och hoppas ni får supermysigt på helgens bortabröllop.

Pyttis: Blev riktigt rörd av det du skrev om att A frågar efter glasögonen på mrogonen. Hon måste verkligen känna att de hjälper henne och är en del av hennes utseende nu.

Återkommer med fler kommentarer framöver. Är hemma solo nu fredag-söndag. Eller ja, min mamma är på plats och underlättar en del, men är ivägen en del också. Några av er vet nog vad jag menar.

• Billabong

Lena: Oj! Jag har som tidigast kommit hem 5 dagar efter förlossningen... Det var med första barnet då jag ju fick mina blodtransfusioner dag 2 och 3. Var inte i stånd att åka hem tidigare än så.

• Billabong

Vi 4: Det är mycket mer än ok enligt mig att svara då och då när andan faller på, ämnet berör/är aktuellt eller vad nu anledningen än må vara.
    Jag är också sporadisk i våra trådar, men just nu ganska igång i denna och 1-3årstråden. Har däremot inte varit så flitig i 2006-tråden. Tyvärr är livet sådant att man inte alltid hinner/orkar skriva allt man tänker när man läser. Eller ens att man inte läser allt men tittar in då och då ändå
    Enligt mig är alla livstecken med ego-rapporter eller kommentarer varmt välkomna!
    Önskar dig mer flyt och färre motgångar i kampen mot deadlinen. Lycka till!

• Billabong

Fiji: Jag har aldrig fått ngt VUL så jag har tyvärr inga erfarenheter alls av hur många mm de små är i de veckorna och hur det ska vara med hjärtaktiviteten. En varm kram till dig och jag önskar så innerligt att det kommer gå bra med detta lilla pyre.

• Billabong

Åååååååååååååååååååååååh! Denna senaste veckans glädjande besked av syskongravidteter är ju helt UNDERBAR! Jag unnar självklart ALLA oss härliga 30+are alla de barn de önskar (i vissa fall inte visste om att de önskar utan får som en glad överraskning ) - MEN. Ändå så finns det ju ni som kämpat som tokar i många år och när det går vägen för er, så blir jag extra tårägd och varm i hjärtat!

Så hjärtliga gratulationer till Fijis lilla bebishjärta som slår så fint OCH till Lycklig som vågar sig in här i denna härliga 30+tråd!
    Ja, av ren ketchupeffekt så slänger jag ett grattis till åt Knases håll!

Förresten Fiji, jag var nog lite trög som inte fattade att det var en Noi-graviditet ni åstadkommit - precis som Knase! Vilka underbara mirakel!

• Billabong
    ilja73 skrev 2011-01-19 20:22:15 följande:
    Hoppas nu bara inte att det skiter sig med att sambon ska få ledigt från jobbet. De har ju rätt att säga nej i två månader även om de borde vara schyssta i en sån här situation.
    Njae... det har de faktiskt inte.

För som det uttryckligen står i Föräldraledighetslagen så gäller detta:
    Anmälan och beslut om ledighet

13 § En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 4, 5, 6, 7 eller 9 § ska anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt. I samband med sin anmälan ska arbetstagaren ange hur lång tid ledigheten är planerad att pågå.

I ert fall så ska ni/sambon betona det som står i den inskjutna bisatsen "om det inte kan ske, så snart som möjligt." I ert fall har ni hur uppenbart som helst INTE kunnat anmäla föräldraledigheten tidigare. Men jag förmodar att sambon gör det redan imorgon - dvs så snart som möjligt. Så stå på er och hänvisa till denna lagtexten om ngn sätter sig på tvären. Visa att ni är pålästa och vet vilka rättigheter sambon har!

GRATTIS till jobbet, Fio! {#emotions_dlg.flower}

• Billabong
    ilja73 skrev 2011-01-19 21:35:42 följande:

Fy fasen vad du är bra Sara .
    Hans chef är ledig så han pratade med den ställföreträdande chefen idag som skulle ta tag i det i morgon bitti.

Visst är jag!?
    Roligt att mina kunskaper kan komma mina vänner till godo.
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8