Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Fin berättelse också. Sitter här och gråter vid datorskärmen på jobbet!
    Skönt att det blev en fin förlossning - och att det inte blev en alltför kraftlig blodförlust denna gången!

• Billabong

Lena: Vi väckte aldrig vår stadige kille, O, utan han fick sova om han ville det. Han var glupsk och vaknade oftast själv ändå var fjärde timme. G däremot som var så oerhört tunn och svag väckte vi och matade. Efter ett par veckor kaskadkräktes han under ett par dgar flera ggr och när vi kom till BVC berättade vi oroligt om detta och sköterskan (som kände oss sedan Neo och var helt underbar) förstod och bemötte vår oro mkt bra. Hon började med att väga G för att se hur illa det var ställt. Och vi kan säga som så att han hade gått upp MASSOR sedan gången innan. Så hon kunde glatt konstatera att vi nog kunde släppa oron för kaskadkräkningarna, pga att de var tydligt att de kom pga att han ätit för mkt. I samband med detta slutade vi även väcka honom nattetid för att mata... Minns inte hur gammal han kan ha varit... Men inte särskilt många veckor.
    Kontentan av lång utläggning: Låt ni lille Ville sova - och sov gott själva!

Fia: Här är situationen lite som för Pyttis. Har haft ett barn som ammat bra och haft ett bra grepp, det är O. Men då hade jag ju sjuke lille G som var i större behov av min bröstmjölk kändes det som, så jag var väldigt kluven där hur jag skulle fördela mina små mängder, till den som behövde mest näringsmässigt eller till den som hade större behov av det närhetsmässigt. Jag löste det med att amma Oskar för närheten och pumpa ur åt G för näringen.
    Första barnets amning gick det katastrofdåligt med från allra första början och mitt självförtroende fick sig en rejäl knäck, försökte pumpa och få igång amningen men det gick inte bra. Tyvärr sitter amningsförmågan till 90% i huvudet - har jag fått veta i efterhand... Att han vill äta ofta är nog snarast för att han dels vet med sina bebisinstinkter att det stimulerar till mer mat och dels vill han nog bara snutta och ha det mysigt.
    Amma så mkt du mäktar med och tillägssmata lite efteråt om det känns bra för hans viktuppgångs skull.

Ela: Blev starkt berörd av dina inlägg om svärmor och ffa saknaden av din egen mamma. Jag tycker nog att du och maken ska sluta curla/skona svärisarna och faktiskt berätta att blödningen inträffade. Inte alls antyda att det hade med deras agerande under helgen att göra, utan bara se om de själva ens börjar tänka i de tankebarnorna och på sikt kanske bli aningens mer omtänksamma och fundera över vilka konsekvenser deras ageranden kan få för andra msk.
    Själva har vi bara min mamma som är den som finns där för våra barn och oss. Det är hon som kommer regelbundet och har en naturlig kontakt med barnen. Hon är fantastisk (även om hon kan reta gallfeber på både mig och sambon på flera sätt. ) och vi är så tacksamma för att hon ställer upp på alla sätt hon kan genom att åka hit iaf var tredje vecka (bor 15 mil bort). Jättetråkigt att de andra (morfar resp farmor) är så distanserade men vi kan tyvärr inte förändra dem och tvinga dem att vara intresserade av ngt som vi tycker vore naturligt att vara intresserade av.

• Billabong

Mini: Söööööööööööööööööt!
    Usch ja, det är hemskt så ledsna de små blir av vaccinationerna. Tyvärr gör ju den ena sprutan ganska rejält ont fick jag veta av vår nya BVC-sköterska, så skriken verkar vara motiverade.

juni: Bra jobbat med förrådet! Ligger BH:na såpass undanstoppade då? De ligger inte i din vanliga garderob ngnstans, långt in bakom massa annat (beksriver var jag brukar hitta saker jag letar efter... )?

• Billabong

Som jag garvat åt junis bortplockade inlägg!
    Så synd att din pappa fortfarande inte återhämtat sig. Har han fått en bra överenskommelse med läkarna om nästa steg och hur länge han ska vänta innan det vidtas?

Trist med klådan. Minns att jag läst om det i ngn gravidforumdel här på FL. Kommer inte ihåg vad diagnosen heter... Skönt att det inte kliat lika mkt idag iaf. Svullnad är inte roligt. Hoppas det blir bättre snart! Typ på fredag.

Faktum är att jag åkte buss från jobbet in till stan härom veckan och en kollega från en helt annan anledning frågade en del om mina småkillar, vi pratade om att det varit nära att gå illa med dem osv. Precis när vi klev av så frågade hon helt plötsligt och jätteengagerat "Men! Hur gick det att vänta tvillingar med dina ben och fötter!?" Och jag kunde lugnande svara att jag märkligt nog inte varit alls särskilt svullen då i jmf med när jag väntade J. Visst var jag svullen (för jag väntade tvillingar och det var mitt i sommaren) men jag hade inte ont för att det spände och värkte. Ni kan tänka er hur mina ben måste sett ut den dagen jag hade på mig kjol i sommarvärmen -07, eftersom hon fortfarande minns detta. Alla andra dagar hade jag långbyxor på jobbet.

Ela: Vi står så gärna till tjänst här och låter dig sätta ord på alla känslor. Din klarsynthet över de olika delarna av problematiken var nyttig läsning för min egen del. Känns bra att känna igen sig i när andra beskriver saker de irriterar sig på och även om jag inte har en liknande situation så är ändå problematiken snarlik. Jag är glad att du har svåger, svägerska och även kusinen att kunna få älta och kräka av dig över svärmor tillsammans med.

Malinkat: Roligt att mässan gav sådan bra erfarenhet för dig! Och förhoppningsvis kunder som gör den även ekonomiskt lönsam, inte bara plus minus noll.

• Billabong

Lena: Vi har också haft Näsfrida till alla tre barnen. Mkt effektivt efter koksalt.
    Liksom Ela har jag funderat över åderbräcken. Så himla bra att de mildrades när det blev svalare och sedan försvann helt och hållet!

• Billabong

Välkommen in hit, Lady W! Härligt att allt såg bra ut på UL.

juni: Hinka du i dig ditt hallonbladsthe resten av dagen, varvat med de andra bebisleveransmetoderna så blir det säkert finfin förlossning imorgon. Jag ska erkänna att jag kommer bli mkt imponerad om du nu prickar in den tänkta dagen med det snygga datumet.

Lena: Helt rätt att planera in besöksfria dagar för eget mys med lillkillen.

• Billabong

Vill bara bekräfta att SGI:n är skyddad igen från nästa bebis är född fram tills den fyller 1 år. Så alla ni med små nyfödingar kan lugnt ta så lite FP ni önskar.

juni: Skönt att höra att allt ser bra ut med dig. Om än trött på att vara höggravid...

Ela: Näe! Stackars dig som fått blödningar igen. Hoppas nu att din BM kan komma med lugnande ord och ev. några råd för att det inte ska upprepas. Kram!

• Billabong

Skönt att läsa, Ela. Och mkt bra att du får komma på UL imorgon bitti för säkerhets skull!

• Billabong

juni: Vilken underbar kommentar!

Lena: Sådan udda grej! Kroppen är bra märklig emellanåt... Hoppas du slipper locket för örat snabbt denna gången.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8