Inlägg från: StaffenAssar |Visa alla inlägg
  • StaffenAssar

Traderatråden nr 16

Nu har jag en finsk köpare som skriver till mig på engelska och vill att jag fixar payson så hon kan betala auktionen. I auktionen står ingenting om payson, så jag blir ärligt talat lite irriterad. Hon hävdar att det kostar 10 euro för henne att föra över till vanlig bank. Vilket ingen tidigare hävdat, och då har jag ändå haft ca 10 köpare från finland förut. Har fixat payson, men tycker ändå att det är lite irriterande, jag menar, man läser väl objektsbeskrivningen innan man budar. Hon kan ju inte bara ta för givet att jag har lust att fixa ett paysonkonto för hennes skull liksom. Och så skriver hon mitt namn fel trots att jag undertecknat med mitt namn och hon svarat på det mailet... Känner mig rätt irriterad helt enkelt.

• StaffenAssar

Nu tänkte jag skriva så här, är det för "surt" i tonen?:

Hi X!

I did not advertise world wide, just the nordic countries, and I have never before been asked to use payson from any buyer. Just recently I have had a buyer from Norway and one from Finland, and they did not express anything about having problems with payment to my bank account. So, obviously, we have different experiences of tradera trades abroad. If I was using payson, then there would have been information about that in the auction under payment method which I always look at when I buy something from abroad. The auction would also have had the P symbol for payson. Neither of my previous buyers from Finland has had to pay 10 euro for a transfer, but I think that depends on your bank. 
    But anyhow, I have now opened a payson account, and it is registered to this email adress, X@hotmail.com. The total amount will then be 215 sek.
    I´m sorry if I come across as a bit short tempered, of course we fix this, I just think that you should have read the information in the auction before bidding. For example, there is a small spot on the t-shirt, that is shown in the last picture, which I hope you have noticed, that is also mentioned in the auction. But if you did not read the info, maybe you missed that as well? But I agree that payson seems to be an easy way to transfer money between countries, so I am happy that you told me and that I learned something new.
    Best regards,
    Karolina

• StaffenAssar
    Lingonflickan skrev 2010-10-15 08:42:36 följande:
    Men vad är det för skillnader på  kostnader för säljaren att ha payson/paypal? Har paypal då jag handlar från ebay ibland men det kostar väl att få pengar då, har jag för mig. Har bara använt som betalsätt.
    Det kostar 2 kr att överföra pengar från sitt paysonkonto till sitt vanliga konto, detta får då isf köparen betala till mig. Tror inte man kan överföra mindre summor än 100 kr heller.
  • StaffenAssar
    Hannah74 skrev 2010-10-15 08:42:37 följande:
    Staffenassar!

Hahha, jag blev imponerad att du lycckats få en så cool mailadress, tills typ två sek senare när jag kom på att x inte var vad jag trodde
    Haha! Nä, min email är mitt namn och efternamn och eftersom jag är den enda som heter så, så tänkte jag att jag skriver inte ut det på ett öppet forum
  • StaffenAssar

Men GAAAH! Nu har jag fixat ett paysonkonto, och köparen har betalat dit, men när jag ska ta ut pengarna så har payson tagit ytterligare 9,45 kr i avgifter? Så alltså kan jag inte få ut det auktionen slutade på, men hon har ändå betalat mer? Någon som vet något om detta?

• StaffenAssar
    Prodin skrev 2010-10-15 17:58:35 följande:
    Hej hörrni!
    Varför är folk så snåla med att betygsätta?
    Hur svårt kan det va? Lämna omdöme, klick, klick, tar max 10 sekunder!
    Jag lämnar omdömen på alla, men har fått tillbaka på ca 1/5. Tråkigt!
    Det känns kanske lite som att mina FÅ omdömen håller priserna nere i mina auktioner. Jag sålde ett par pop jeans som använts obetydligt och såg helt nya ut för 8 kr. Tjejen blev jätteglad men jag blev inte riktigt lika glad.
    Ska man mejla och be om betyg?
    Eller är man tjatig då?
    Aha, hej
    Jag har postat paket till dig idag

• StaffenAssar
    Prodin skrev 2010-10-15 21:38:54 följande:
    @StaffenAssar och SaraEU
    Japp, det är jag =)
    Och jag hittade era auktioner härifrån!

SaraEu är en av FÅ svenskar som klarat att skriva min adress rätt. Tydligen är Ø en väldigt krånglig bokstav... Haha!

Angående det här med att polisanmäla, vad ger det? Har ni gjort det/behövt göra det någon gång?
    Klappar mig själv på ryggen med att jag tror att jag fick den krångliga bokstaven rätt jag med Tungan ute

Kul att du hittat oss härifrån, sådant är ju jättekul! Jag har också shoppat från några i tråden Solig
  • StaffenAssar
    stjärna4 skrev 2010-10-15 21:38:52 följande:
    Vet inte hur man länkar till auktionen men det är samma människa som miew väntar på post ifrån.Såg även att någon lämnat negativt på henne idag pga att hon inte fått sin vara!Det känns ju rättså kört eftersom vi är flera som har kontaktat henne och ingen har fått svar!!
    Nu kanske jag är naiv, men hon brukar ju hänga här i tråden? I min värld är de som hänger i tråden seriösa iaf, men jag kanske är naiv som sagt... Obestämd

Det kan ju också ha hänt något?

Jag själv hade avslut samma kväll (för snart ett år sedan) som min pappa dog (plötsligt) och då dröjde det en dryg vecka innan jag klarade att ens maila några, och de enda jag mailade var de som mailat mig vilket resulterade i att en köpare fick vänta väldigt länge på både svar och varor. Den som fick vänta längst fick nog vänta en dryg månad på sina saker. Jag orkade packa ett paket i veckan ungefär, och sedan fick sambon posta för jag orkade bara vara hemma hos min mamma med mina syskon och inte gå ut. Fast det handlade om mycket små summor och inga säsongsbetonade saker. 
  • StaffenAssar
    stjärna4 skrev 2010-10-15 22:01:15 följande:

Jasså hon brukar vara här i tråden!Tycker som du att hon borde vara seriös då,och det kan ju såklart ha hänt något!Det har jag skrivit till henne också att jag förstår om det har hänt något men det hade ju varit bra att veta!Därför vill jag vänta med att sätta negativt omdöme och att gå ännu längre och polisanmäla om det har hänt något,men man vill ju såklart inte vänta hur länge som helst utan att veta!Det känns ju lite surt att sätta in pengar till någon och inte få något för det!

Nej, det är ju svårt. Klart man inte vill sätta in pengar och sedan händer inget och personen går inte att få kontakt med Håller tummarna för att du får kläderna eller en förklaring snart!
  • StaffenAssar

Lilablå - Tack! Då förstår jag vad som hänt. Mailade dock köparen och bifogade en kopia på hur insättningsspecifikationen såg ut, så hon satte in mer pengar till mig, fast det drogs ju avgift även på dessa så det hela slutade med att hon fick betala mer och jag fick 2 kr mindre än det egentliga slutbudet... Orkar dock inte tjafsa om 2 kr, och det var ett mycket bra slutbud för det blev 165 kr för en använd pop-tröja som kostade 195 ny och som jag dessutom använde en rabattcheck när jag köpte... Så slutet gott då, om än krångligt Men jag ska maila henne och tala om iaf

Svar på tråden Traderatråden nr 16