Inlägg från: kajsamupp |Visa alla inlägg
  • kajsamupp

Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009

Hoppas på mirakel: Oj oj oj, vad roligt! Och vilket mirakel sen Stort grattis! Tänk att det kan funka andra gången fast det inte gick första, jag har hört från andra att det kan gå. Det kommer säkert att gå jättebra fast det blir tätt mellan barnen och tänk vad roligt de kommer ha tillsammans. När ni var i fjällen, hade ni en bärsele (ryggsäck) då eller en vanlig typ babybjörn?

Trollat: Oj, vilken stadig kille som klarar att ställa sig! Bäst att hålla sig i närheten med andra ord!

ÖnskanS: Jag tycker absolut ni ska träffa en vettig läkare, en barnläkare, inte den vanliga på Vc. Alternativt allmänläkaren som brukar komma till BVC. Hon ska inte behöva vara så dålig så länge, stackarn. Det är såklart svårt att spekulera vad det beror på men utifrån det du berättar låter det mer som en bakterie än allergi tycker jag (med tanke på att det kom akut och verkar ha fortsatt så länge fast hon inte ätit nästan något alls och sen blev bättre och sen blev sämre igen.. och att det är vattendiarré.. ) Det är ju bakterietider nu och de är ju känsligare än vi är för sånt. Och när den väl slår till och man får en rejäl magsjuka så kan man ju efteråt bli känsligare för tex mjölkprodukter så det är väl vettigt att inte ge för mkt sånt tills hon mår bättre. Men däremot tycker jag inte ni ska laborera med att ta bort för mycket livsmedel utan att först träffa någon vettig läkare. Bättre att läkaren får utreda saken. Risken med att ta bort livsmedel är ju att det kan försvåra en diagnos, ex om man helt tar bort gluten en längre tid. Däremot kan ni ju skriva upp ev samband mellan vad hon ätit och kräkningarna/diarrén. Hoppas det ger med sig snart.

Kram till er alla

• kajsamupp

ÖnskanS: Vad skönt att det verkar vända! Men synd på läkaren, att du inte fick förstroende för henne. Nog för att jag hört att tänder kan ge magproblem... men såna där kraftiga..? Vi har inte märkt något alls på Kajsa, hittade en till tand i morse som tydligen poppat upp senaste dagarna. Jag tror det är bra att introducera mild mat i ganska små mängder utifrån hennes inititativ, för de små brukar ju ofta ha bra magkänsla för vad som är bra och inte. Det låter som en bra matplan du har.

Ammiz: Oj, vad mycket roligt ni gör!

Trollat: Är du ssk som Turbo? Blir nyfiken eftersom Monamona tänkte att du och jag (dietist) kanske hade några funderingar kring ÖnskanS problem. Ser att vi har lite liknande funderingar.

Ego: Idag har vi haft några barn, mammor och pappor från föräldragruppen här på fika. Och Kajsa valde att vakna redan kl 5.15 imorse efter knappt 9 timmars sömn, så hon var lagom pigg. Och snart kommer en vän från Umeå hit på middag. Misstänker att Kajsa kommer somna gott ikväll efter alla intryck.

• kajsamupp

Hoppas: Just ja, myggen, de har jag itne tänkt på för de finns ju knappt här nere i storstan. Vi brukar altlid fjällvandra några dagar varje sommar och vill gärna göra det nu också men vet inte om det kommer funka. Isåfall bo i stuga/hotell högt upp så det inte blir så långt att gå för att komma upp på fjället eftersom det blir dagsturer (tälta känns inte som ett alternativ riktigt ). Har sett att McKinleys bärsele har fått bra betyg för sin prisvärdhet men att Halti (eller vad de nu heter) ska vara bäst. Får se vad vi inhandlar... Har än så länge bara testat bärsjal och en på magen men det är ju så svårt att se var man går, så att gå utomhus i skog och mark känns svårt tycker jag. Då är det nog bättre på ryggen.

• kajsamupp

Trollat: Just ja, så var det. Hade inget minne av att du var ssk, men nu minns jag ju att det var din bebis som fick mjölkallergi konstaterat efter en tid coh visp försvann alla eksem. Då har du ju massor av bra erfarenhet av sånt som jag pratar om med föräldrar när jag jobbar. Det låter jobbigt det där med att han drar sig upp tycker jag. Står han stadigt när han väl står? Jag har inte vågat lämna Kajsa ståendes själv än utan håller alltid händerna löst under armhålan när hon står mot tex soffan, även om hon ju KAN stå själv en liten stund. Men hon drar sig framåt och bakåt och skulle ju falla inom några sekunder misstänker jag, och sätta sig skulle hon definitivt inte klara än.. Men det är väl som du skriver, att de måste få lära sig, även om det blir några fall på vägen.

En fråga: Jag har flera bekanta som har barn som hellre vill äta hela bitar än få maten i små bitar, tex få helt ägg, hel banan, hel fiskbulle etc att hålla i handen och av den ta egna tuggor i valfri storlek. Men jag har inte vågat prova än för jag är livrädd för att hon ska proppa in en stor tugga och sätta i halsen.. Gav henne en banan en gång och hon tryckte in en rejäl bit och jag har aldrig varit så rädd som då, innan hon till slut hade svalt den.. Hon sätter ju i halsen titt som tätt tycker jag, när hon tappat koncentrationen, och det är så otäckt även om det bara är små bitar som hamnar nästan fel. Men utan att få öva sig lär hon väl inte lära sig heller? Hur gör ni? Hon tycker det ju är jätteskoj att få en hel bit i handen och blir ju såklart sur när jag tar den och skär den i mindre bitar.

• kajsamupp

ÖnskanS: Usch, vad tråkigt med ännu ett bakslag efter att hon verkade må bättre. Hoppas det blir bättre med lactulos för en förstoppning är ju bra mycket lindrigare än glutenallergi. Bra att ni fick träffa en bra läkare som tog en massa prover och tog er på allvar! När får ni provsvaren? Hur kommer ni att följas upp? Hur har hennes viktutvecklig varit under den här perioden?

Turbo och Trollat: Oj, vad långt de har kommit Men hur gör man egentligen, när de börjar ställa sig upp? Låter man dom stå själv tills de faller ner eller vad? Jag står som en hök med händerna under Kajsas armhålor men så kan man ju inte göra hela tiden, speciellt inte när hon börjar dra sig upp själv för hon kommer säkerligen göra det när jag vänder ryggen till.. Hur har ni gjort? Hur mycket vågar man släppa dom? Blåmärken får man väl räkna med, men ändå, usch vilken hönsmamma jag är Hon kommer inte lära sig nåt om jag fortsätter så här..

Skönt att höra (?) att det är fler som tycker det är läskigt med stora bitar i maten! Jag brukar få skrämselhicka när Kajsa börjar bocka huvudet bakåt och skratta och flåsa med munnen full av mat.. Inte konstigt hon sätter i halsen ibland. Men annars tuggar hon ganska bra men sånt som är halt är ju svårt att tugga verkar det som, tex bitar av plommon och sånt. Och majs och sånt kommer ut helt i blöjan..

• kajsamupp

Trollat: Jaaa, jag kan säkerligen ses! Vi har inte fått ihop någon träff än fast vi pratat om det flera gånger, men sen har det inte blivit av att vi försökt bestämma något datum. Men om du kommer upp då så har vi ju några dagar att fokusera på så då kanske det går bättre komma till skott Bra tips om att ha en filt tillgänglig att slänga dit för att dämpa fallet när hon väl drasar ihop. Ska testa det så jag vågar släppa henne mer nu när hon börjar bli lite mer stabil. Är det inte vid 10 månader de börjar få den där fallreflexen, så de kan börja ta emot sig när de faller? Får hoppas den reflexen dyker upp snart.

• kajsamupp

Upptäckte just att Kajsa bara "låtsas" tugga, för när hon idag kräktes upp några tuggor efter en rejäl kväljning så kom det upp helt otuggade pastabitar från burkmaten. Hoppas hon lär sig tugga riktigt och föra tuggan rätt i munnen snart, så hon slipper kväljningar, kräkningar och felsväljningar.

• kajsamupp

Pluttens mamma: Åå, vad glad! Stort grattisGlad Jag tänkte faktiskt på dig för ca en vecka sen, och undrade hur det gått med graviditeten, men sen glömde jag bort att gå in och kolla. Skönt att ni mår bra nu! Vet du, nu väntar en härlig och spännande tid.. Ta tillvara på den och njut av varje stundHjärta

• kajsamupp

Ammiz: Tufft av er att nästan helt låta henne äta själv! Kajsa har nästan slutat vilja ta skeden själv för det går så smidigt när jag matar, så nu får jag uppmuntra henne att ta den istället.. När hon äter själv, altlså plockmat, blir det bara små mängder hon får i sig eftersom det tar sån tid. Vi har serverat pannkaka med lite grädde och bär, blodpudding med keso och lingonsylt och även haft leverpastej som ett enkelt proteintillbehör till maten. Och såklart makaronbitar, kokt potatis och även några korvslantar. Och när vi haft Ellas kitchen har vi kompletterat med en smörgås med ost/leverpastej på eller lite naturell yoghurt för att få till en lite mer komplett måltid. Det där med att hon hulkar.. usch det tycker jag är så obehagligt och jag tolkar det som om hon är på väg att sätta i halsen, men det kanske inte är så.. det har varit vid något sånt tilfälle som hon hulkat/fått kväljning och sen har sista tuggorna kommit upp. Undrar också hur det går för er, hur S mår nu och hur det går med förberedelserna inför att hon börjar jobba och du blir hemma.

• kajsamupp

Turbo: Ingen feber här heller vid Kajsas 6 tänder. Låter som 3-dagarsfebern tycker jag, utifrån vad jag hört om den. Hoppas tempen sjunker snart!

Monamona: Trist att det känns som en kamp, det här med maten. Hur ökar hon i vikt numer, Alva? Mängderna ser väl helt ok ut tycker jag, i alla fall mängden burkmat. Men såklart, det kan ju bli för lite totalt sett under dagen eftersom "maten" börjar först när halva dagen gått. Och visst är det som du säger, att ju mer man trugar desto sämre äter dom Vet att det inte är lätt, men att låta dom bestämma mängden och du bestämma tiderna och innehållet brukar vara en bra arbetsfördelning. Vi brukar ge leverpastej på smörgås och som proteinkälla och då typ 1-2 tsk.

Ammiz: Låter som om Agnes ärvt din frus temperament, båda låter ganska envisa och verkar veta vad de vill S verkar ha många tydliga åsikter om hur hon tänkt kring Agnes mat och sömn etc och Agnes verkar göra detsamma, även om åsikterna inte är lika.. Kanske bidrar det till att S upplever Agnes gnällig, medan du (som kanske är mer lugn i ditt temperament) klarar det bättre? Roligt att se hur hennes dag ser ut, ni verkar ha kommit ganska långt med maten tycker jag.

ÖnskanS: Det var BVC som sa att det var ok med den mat vi äter från 8 mån, men att vi inte skulle tillsätta salt när vi lagar maten. Och som exempel sa hon blodpudding och leverpastej så vi har kört på det.. När hon fått korv har hon bara fått typ 2-3 tunna korvslantar av varmkov och då har nog hälften hamnat på golvet.. Tänkte ge henne rökt skinka idag när vi skulle göra pastasås, men det struntade jag faktiskt i när jag smakade på den och tyckte den var jättesalt. Det här med saltet är ju inte lätt, men det är ju inte så att de inte tål något salt alls utan för mycket är inte bra men att veta hur mycket som är för mycket är det nog ingen som vet riktigt.. Skönt att hon mår bra nu och inte tappat i vikt!

Ego: Vips, så stog hon upp i spjälsängen. Vet inte om jag tycker det är särskilt bra egentligen, men hon var nöjd och lyckades sätta sig utan att slå huvudet i andra änden. Så nu väntar jag mig att hon står upp när hon vill komma över till vår säng i natt, istället för att krypa som hon brukar göra.

3-5 Omsövning..: amning ett bröst
    8 Frukost: oftast amning ett bröst, sen smörgåsrån med mig, alternativt smörgås om hon inte ammade
    10 Mellis: Välling 0,5-1 port beroende på om jag tänkt amma efteråt
    12-13 Lunch: oftast 0,5 burkmat och knappt 0,5 fruktpuré.
    15 Mellis: amning ett bröst
    18 Middag: äter av det som går från vår middag plus hemlagade grönsakspureér, eller burkmat som lunchen
    20 Kvällsfika: 1 port gröt
    20.30 Nattning: amning ett bröst

Oj, det blev ett långt inlägg.

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009