Inlägg från: kajsamupp |Visa alla inlägg
  • kajsamupp

Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009

10 månader idag!

Turbo: Han börjar må bättre nu. Proverna visade att det var enterovirus som tydligen är vanligt den här årstiden och det är bara att vänta att det går över av sig självt. Nu har det gått 2,5 veckor och han är nog feberfri nu.

ÖnskanS: Känns det lite vemodigt och sorgligt att sluta amma? Så känner jag i alla fall. Jocke tycker gott vi kan sluta nu men jag vill fortsätta tills hon blir ett åtminstone. Det blir 4 bröst per dygn i genomsnitt. Skulle däremot vilja sluta med nattamningen men hur i hela friden ska jag få hennen somna om igen?

Urk, blir så less på att hon sover så få timmar om natten. Knappt 9 timmar effektiv tid tycker jag inte räcker, när hon sen vaknar och inte kan somna om fast hon gäspar och gnuggar sig i ögonen. Måste man köra 5-minutersmetoden för att de ska lära sig somna och somna om av sig själv, eller? Känns inte skoj med den metoden men det blir ju i princip samma sak en del nättern ändå, fast hon ligger bredvid mig hela tiden coh tjurar istället för att ligga i egen säng..

• kajsamupp

ÖnskanS: Men oj, vilka mängder din tös får i sig! Jag brukar tänka att det inte gör så mycket om K inte vill äta så mycket vissa måltider, eftersom hon ju får mellis efter någon timme igen, så över dagen justerar hon sitt energiintag ändå. Jag bestämmer tiderna och innehållet, hon mängden.  Skönt med er långa natt Vi brukar också få vyssja. Ibland när hon vaknar redan efter något timme funkar det bra för då är hon så trött och ibland när hon sovit 7-8 h men inte somnar om av amningen försöker vi så också men då är det svårare. Det dumma är ju att man inte orkar gå så länge med henne, efter 10 min är mina armar spagetti och jag orkar inte längre.. Så för henne att kunna somna själv vore guld värt, men jag tror inte det är värt så mycket att jag ger mig in på 5-min metoden ändå. Vår plan är att fortsätta amma henne tills hon kommer till ro men börja flytta över henne till spjälsängen tidigare och tidigare innan hon stensover.. får se hur det ska gå.. så hon i alla fall kan somna in i egen säng.

Nevadita: Tackar Ja, det går snabbt nu på alla sätt.

Vi har gett K alvedon idag, hon hade 37,5 (vilket i och för sig inte är feber) och var grinig och grät hela tiden. Sen blev hon lugn och ungefär som vanligt. Hoppas hon inte blivit smittad av det där dumma viruset! Håll tummarna för att hon sover gott i natt och vaknar frisk!

• kajsamupp

Ammiz: Vad härligt att ni haft det bra och att du är alldeles kär

I kväll ändrade vi nattningsrutinen så att hon fick välling istället för gröt, och så att hon fick det mysandes i soffan strax innan vi kröp ner för att kvällsamma. Men ack, hon bad inte ens om bröstet utan gick direkt in för att böka omkring i sängen för att somna på egen hand. Blev både glad för att hon klarade av att somna utan amning och lite ledsen för att jag inte behövdes.. Jag kommer nog att gråta stora tårar den gång jag planerar att amma för sista gången. Kommer att sakna att vara så nära och se hur hon blir alldeles rofylld och sömnig.. Det är nog inte så många månader kvar nu.

• kajsamupp

Nevadita: Hi hi, så söt hon är!

ÖnskanS: Ja, visst får vi väl skaffa en till (som om det vore så enkelt.. men hoppas kan vi ju göra i alla fall!) Ang amningen så ville hon inte alls ha välling ikväll utan hade väl redan planerat in tutte i sängen som vanligt.. Shit, tänk att du börjar arbeta! Hur känns det förutom spännande?

Turbo: Kan inte fatta att du ens försöker hinna laga mat innan sambon kommer hem när du har två småttingar som klänger på dig och möblerna! Jag har fullt sjå att ens hinna ta en kaffe.. Om jag hinner ta en dusch och sätta på en tvätt så är det nog det enda jag hinner, förutom att i bästa fall hinna ställa in bestick och sånt från våra måltider. Så jag förstår att du blir arg när han inte hjälper till på direkten när han kommer hem! Som sagt, telefon och post och surfande och sånt får bli när de små sover..

Usch, jag får det inte riktigt att gå ihop om dagarna nu med sömnen. Idag vaknade hon kl 8 och sen gick hon inte att få att somna förrän 11.30, lagom till lunchen. Och sen sov hon igen först 16 då hon egentligen borde vakna.. Så nu somnade hon kl 21.15! En timme för sent hela dagen kan man väl sammanfatta det. Känns som om hon ofta vill vara vaken upp mot 4 timmar innan hon vill sova igen så snart är det väl dags för bara en tupplur om dagarna?

• kajsamupp

Nevadita: Härligt med ostörd sömn, eller hur! De där tidiga mornarna kan jag dock hålla med om är onödiga

Ammiz: Skoj att det funkar bra för er fast ni precis börjat vara hemma tillsammans! Kan tänka mig att det var en tuff start för A att så snart ha en amningsfri kväll när hon är van att somna vid bröstet. K hade blivit hysterisk kan jag meddela, åtminstone blev hon det när jag var borta två kvällar i våras. Vi har haft några ganska bra dagar vad gäller sovtiderna faktiskt, med tidigare kvällar då hon somnat vid åtta, och det har varit bättre.

Ego: Jäkla enterovirus eller förkylningsvirus eller vad det nu är hon smittats av {#emotions_dlg.djavulsk}. Men feber har hon i alla fall, även om den inte var så hög och hon inte klagade så mycket, men ändå. Snoret rinner och hon hostar och nyser mer än vanligt. Så jag väntar mig en tuff natt. I går natt sov hon ovanligt mycket men skrek hjärtskärande varje gång hon råkade glida upp till vakenhet, för vaken ville hon inte alls vara, och jag misstänker det kan bli likadant i natt. Men något roligt är att hon på uppmaning har börjat peka på pappas näsa och föremål i böcker Så roligt att få bekräftat att det man pratat om i så många månader har satt sig!

• kajsamupp

Ammiz: Glömde några saker.. Du kanske vill ta en tur ner hit? Kan A stå själv, utan stöd? Eller är det när hon drar sig upp mot möbler som hon sätter sig kontrollerat, menar du? Jag väntar på att K ska våga stå någon sekund utan stöd. Men hon är helt på det klara med att hon inte fixar det än, utan hon har endast som avsikt att sätta sig med en duns när hon släpper taget om det hon stödjer sig emot.

• kajsamupp

Ammiz: Oj, hon kan alltså stå helt själv! Imponerande! Vad det måste vara roligt för henne Säkert förstår hon mer än hon kan visa! Tycker inte huvudet ser för stort ut, och skulle det vara något så skulle ju BVC ha kollat upp det, eller hur. Min sköterska sa att det är normalt att det kan skilja upp mot två kurvor mellan huvudet och längd/vikt.

Monamona: Usch, trist med Alva och förkylningen.

Ego: Kajsa vaknade bara en stund efter att jag skrev förra inlägget igår kväll. Hon var helt genomtäppt i näsan så det vara bara att ta upp henne för att leka med snorsugen. Hon brukar ju gilla den, skratta och liksom gilla läget, men igår var det inte alls skoj. Så det blev inte så mycket av det men lite näsdroppar lyckades vi få i så hon kunde somna om efter 1,5 timmar. Sen vaknade hon varje 45 min hela natten, men somnade om efter någon minut. Hoppas denna natt blir bättre, hon har i alla fall varit piggare idag coh inte behövt alvedon. Och idag har vi fyndat (om man kan göra det till normalpris) höstoverall vind-vattentänt och vantar. Nu behövs något mjukt skönt att ha under, vinteroverall och gärna en något jack

• kajsamupp

oops, var lite snabb..

..en jacka nu innan det är så kallt att hon behöver en hel overall.

Kram

• kajsamupp

Ammiz: Hoppas det går bra på BVC imorgon och att allt är som det ska. Har hört flera som fått följa upp just huvudmåttet för att det varit lite stort men det har inte varit något konstigt med det ändå, bara felmätt eller att det varit en tillväxtspurt just då. När jag jämför Kajsas huvud mot grannens 1,5 åring så har Kajsa större huvud än honom, vilket ju också är konstigt, men tydligen så kan väl huvudmåttet variera jättemycket precis som längd och vikt. Vi har köpt tumvantar och de har faktiskt fått sitta kvar, men hon har bara haft dom två gånger i och för sig. Först tog det en halvtimme innan hon ens märkte dom, sen blev hon jätteförvånad och studerade händerna mycket noga

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009