Inlägg från: kajsamupp |Visa alla inlägg
  • kajsamupp

Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009

Monamona: Tack Men du, jag har ju fått ärva såna där trosor med ankstjärt och tyckte jag såg såna i en affär nyligen. Så det borde väl finnas trosor med andra ord.

Ammiz: Tack Kransen fick faktiskt sitta kvar hela tiden (typ 5 min) medan vi fotade. Men hon hade surläppen framme ända till slutet så det blev en rolig kontrast på de första korten kan jag säga. Känner igen det där med fåordig pappa, min är likadan. Minns inte när jag pratade i telefon med honom senast.. Allt vi säger går via mamma. Visst är det tråkigt att det är så och visst önskar man att man hade mer ork att försöka förbättra relationen

ÖnskanS: Tack Har inget parasoll men en skärm eller brätte som på en keps, och det får bort det mesta av solen men inte allt. Härligt att det gick bra med 8-månaderskontrollen och skönt att hon växer som hon ska.

Kram!

• kajsamupp

Turbo: Passa på att utnyttja dina nära och kära så mycket du kan då du får chans att njuta lite av sommaren också Bra att du fick sällskap i bilen för att reda ut kaos med två småttingar själv kan inte vara lätt. Kram på dig.

• kajsamupp

Nevadita: Tack Vad fin hon är din Lava, och vilka härliga kinder (påminner om de jag brukar pussa på här hemma)! Och vad mycket hår Sov gott!

Här har vi varit hemma hela dagen och byggt och målat och svettats. Imorgon kväll bär det av till Finland och svärföräldrarna.

Kram

• kajsamupp

Hej alla

Turbo: Stor kram till dig och din vän! Ibland känns livet oerhört orättvist och grymt.

Ammiz: Oj, sätter sig upp.. Alltså från magläge? Imponerande

ÖnskanS: Kajsa sprattlar också enormt när man kommer emot henne och hon sitter i famnen eller i stolen. Och hon har börjat prata mer och annorlunda, även om hon fortfarande inte säger gaga/mama/papa etc.

Nu har vi haft varma härliga dagar hos svärföräldrarnas stuga i Finland. Just idag är vi uppe i Vasa och hälsar på Js syster med familj och Kajsa är omåttligt intresserad av lilla kusinen och katten och hunden Och vi var nyss på en strand där hon fick sprattla i vattenbrynet och det gillade hon enormt! Imorgon åker vi nog ner till obygden igen så en dator lär jag nog inte se igen förrän vi är hemma på fredag. Så kram till er alla tills dess.

• kajsamupp

Ammiz: Nog har det slunkit ner lite papper och gräs än så länge och mer lär det väl bli. Men farliga saker frå man ju se upp med, vi har inte heller barnsäkrat än men måste väl göra det snart när hon blir mer rörlig. Hur tänker ni/du vad gäller sånt? Jisses vad stark hon måste vara, Agnes, som fixar sittandet från ryggläge! Kajsa kan ta sig från sittande till krypläge men inte mycket annat än.

Nevadita: Jag är livrädd för värmen och solen. Men det går ju inte att sitta inne hela dagen heller..  Usch, trist att hon brände sig, hoppas det inte gör för ont.

Imorgon lovar de över 30 grader här. Hua. Men imorgon eftermiddag är vi tillbaka vid havet igen och där är det alltid svalare eftersom det alltid blåser en del.

Kram

• kajsamupp

8,5 månader

Tillbaka i storstan efter en lång och slö semester hos svärföräldrarna i Finland. Kajsa stortrivdes med alla släktingarna och var omåttligt intresserad av kusinen Oscar som är ett knappt år äldre och katten och hunden. Men det kanske jag redan skrivit?

Nevadita coh Ammiz: Så skoj att ni träffats!

Turbo: Stora kramar med styrka till dig coh din vän och hennes lilla.

Monamona: Kajsa bajsar (hi hi, hoppas hon inte blir allt för retad)  oftast en eller två gång per dag och växlande formbart kladd till riktig bajskorv till hårda kulor. En dag fick hon 1,5 bananer och efter det var hon riktigt förstoppad i två dygn coh krystade så hon kräktes utan att få ut något, sen kom små harlortar Men så värst stora mängder kan jag inte säga att det är ju, jämfört med i julas då hon övergick till att bajsa en gång per dag från 5 gånger som nyfödd. Däremot luktar det ju skit numer, inte sötmjölk..

Kram!

• kajsamupp

Nevadita: Tackar. Oj, vad roligt att hon kryper framåt Bäst att barnsäkra hemmet, då.. Jag har väntat i 2,5 månader på att K ska fatta hur hon ska göra eftersom hon stått startfärdig så länge men hon fattar fortfarande inte

Monamona: Tråkigt att hon verkar ha det jobbigt när hon försöker Kan tänka mig att det enda som kan hjälpa henne med just det är att hon får träna vidare, som med allt annat. Kanske är det så att hon helt plötsligt måste hitta rätt muskler för att kunna krysta effektivare..? Tidigare när bajset var lösare gick det ju, som du skriver, mest av sig själv. Det har vi märkt på Kajsa i alla fall, att hon får krysta mycket mer nu och att det inte alltid kommer vid första försöket. Hon tar i så hon får lov att lägga ner huvudet på bordet, hon sitter ju alltid i barnstolen dumt nog, det kan ju endast försvåra det hela känns det som..

Nu ska jag svalka mig med en öl i detta klibbiga väder. Kram!

• kajsamupp

Monamona: Haaa ha hi hi, det var dagens skratt Fick en bild av dig med två tomma påsar framtill Jo, det där med att bajsa sittandes.. hon gör alltid så och det beror väl på att magen kommer igång när hon blir still coh får mat i sig coh eftersom det är lättare att komma åt musklerna i den ställningen, som du skriver. Släkten i Finland körde stenhårt med potträning till Kajsas lillkusin redan när han kunde sitta vid typ 6 mån ålder.. Jag har varit helt anti detta dumma påfund, varför i hela friden ska man bry sig om att potträna en så liten bebis..? Sitta en timme efter varje måltid på pottan för att eventuellt få ut en korv, när man kan göra annat istället ohc bebisen ändå inte klagar på att få bajs i blöjan..? Men nu börjar jag faktiskt tänka om.. När vi var över nu så fick hon faktiskt provsitta två gånger på pottan i samband med att vi såg att hon började krysta. Det dumma är dock att hon kommer av sig när man börjar flytta henne efter att hon väl kommit igång att krysta, plus att hon oftast kommer igång när hon är helt nersmetad med mat och då vägrar jag sanera henne bara för pottan.. Men, kanske kanske skulle man försöka sätta henne innan maten.. Det borde ju vara bättre att äta när man är tom i tarmen, rent aptitmässigt också menar jag..? Kajsa äter ju fortfarande bara högst en halv burk. Hmm, det blev en lång utläggning om bajseri och potträning.

Nevadita: Känner igen det där med fulla bröst. Jag ammar bara ett åt gången och det blir ofta 4-5 bröst per dag. Så ibland är det ett halvt dygn sen förra gången. Dagtid ammar jag när hon ska ta sina två tupplurar (det är ju fortfarande så vi får henne att sova) men inte annars. Så efter måltiderna slutade jag amma ganska snart för att hon skulle fatta att hon skulle äta sig mätt vid måltiden och att amningen sen blir en separat måltid/mellanmål. Så vi ger vatten i pipmugg/vanligt glas eller nappflaska istället. Funkar bra!

Kram

• kajsamupp

En fråga: Hur mycket äter era bebisar av vanlig mat eller burkmat per måltid? Jag vet att man inte ska jämföra men det är intressant att höra ändå. Här är det forfarande till lunch och middag 1/2 burk mat och upp mot 1/2 burk efterrätt. Märker direkt när hon tappar intresset för maten för då börjar hon göra annat istället för att svälja och får sen otäcka kväljningar när maten av misstag är på väg att hamna fel Låter och ser äckligt ut och gör mig ibland vettskrämd. Kvällsgröten skulle hon säkert kunna äta två portioner av (om hon bara fick.. men då orkar hon väl inte amma efteråt och hur ska hon då kunna somna för natten?) Sen amning till frukost, förmiddag och eftermiddag och kväll ett bröst per måltid.

• kajsamupp

ÖnskanS: Intressant att se hur ni gör och även tipset om att locka med fruktpuré i maten

Jag testade nyss att ge en halv portion välling när vi låg i vår säng för att söva henne med amningen inför förmiddagstuppluren. Oj, så sömnig hon blev och hon nästan somnade. Men mitt bröst var ju sprängfyllt så jag erbjöd det med men hon hann bara ta några slurkar innan hon somnade. Kan nog funka, det där med välling, som rogivare

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009