Inlägg från: kajsamupp |Visa alla inlägg
  • kajsamupp

Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009

Roligt att så många svarat om sömnen. Det är alltid ett skoj ämne att diskutera Kajsa signalerar att hon är trött genom att gruffa på mig, då vill hon äta eftersom det är så hon kommer till ro för att sova. På förmiddagen vill hon oftast sova igen två timmar efter att hon vaknat, men sover allt från 30 min till 2 timmar. Sen brukar det gå 3 timmar mellan tupplurarna men ännun längre inför kvällen. På efter middagarna är hon svårare att få att somna men oftast går det till på samma sätt.

Monamona: Oj, 12 timmar om natten, skönt för dig Kajsa somnade kl 19 igår för hon blev akut trött när hon vägrat sova sen kl 14. Men hon sov faktiskt 10 timmar i sträck men var såklart klarvaken kl 5 i morse.. Men redo att sova igen kl 7 så då tuppade vi båda två en timme, skönt. Men 12 timmar skulle ju vara skönt!

Nevadita: Kajsa tog heller inte nappflaskan, fattade väl inte hur hon skulle göra och blev arg när J försökte ge henne  min mjölk i den. Men vi har tränat med lite vatten i den, eftersom det är enklare än att jag ska hålla på att pumpa ur mjölk för att träna. Och nu tycker hon det är superduperskoj!

ÖnskanS: Usch, koppor och feber låter inte skoj. Hoppas febern gått ner idag!

Nu har vi så gott som bestämt att jag blir hemma längre, året ut, och att vi sen delar (jag 1 dag hemma, J 4 dagar hemma) fram tills april så vi hoppas på dagisplats. Eller rättare sagt, vi får väl inte dagisplats förrän några månader senare vilket känns bra... så skönt! Har haft sån ångest för att börja i oktober som tidigare planerat.

Kram kram

• kajsamupp

Ammiz: Vad tråkigt att ni bråkar och tycker olika. Det är aldrig roligt, speciellt inte när det handlar om ens barn som ju är viktigast i världen. Hoppas ni finner ett sätt att reda ut allt, så att båda blir någorlunda nöjda.

Monamona: Den där nätpåsen lät ju spännande!

Idag har K bitit mig i bröstvårtan två gånger och båda gångerna har jag sagt argt "Neej, inte bitas", varpå hon har blivit rädd och sen ledsen och storgråtit Men jag måste väl få säga till? Så nu när hon somnade för natten så vaknade hon efter en halvtimme med ett skrik, av rädsla eller för att hon var ledsen eller både och, och grät länge i min famn. Sen när hon lugnat ner sig och jag la ner henne för att börja amma om henne till sömns så slocknade hon innan jag ens hunnit ta bort händerna från henne,. så jag la över henne i sin säng istället. Hon gled direkt ner i drömsömn men var när att börja lipa vid flera tillfällen men slutade när jag klappade henne på kinden. Lilla kära K.. antar att hon (mar)drömmer för att bearbeta att jag blivit arg på henne..?

• kajsamupp

Har just sprungit in till K som gallskrek av rädsla, efter att ha sovit i 40 min. Hon slutade när jag tog upp henne och somnade om i min famn efter 5 min. Undrar om det är ett tecken på separationsångesten, hon är ju i v 29  nu då det sägs att den brukar komma..? Kanske troligare att det handlar om den än att hon i natt igen bearbetar mitt arga "Nej" sen hon bet mig igår?

Ammiz: Skönt med din artikel! Och skönt att det snart är ledigt! Blir det förresten inte svårt att helt och hållet äta själv när hon inte har pincettgreppet än? Och puré coh gröt och så, hur gör hon då, Agnes? Intressant att vi gör så olika. K spottar ut så fort det kommer en lite för stor bit i maten, än så länge.. Men slät mat äter hon gärna, och hålla i skeden och smeta med fingrarna är ju såklart skoj

Nevadita: Hoppas ni haft det trevligt idag!

Idag har jag träffat mina dietistkollegor och berättat att jag inte kommer tillbaka förrän efter jul. Så skönt!

• kajsamupp

Ang mat: Visst är det ett stort ansvar att ge sitt barn en bra bild av ätande och en naturligt och avspänt förhållande till mat. Jag känner själv hur jag redan nu blir smått irriterad när hon hellre käkar på hakklappens ettikett än äter gröten fast jag vet hon är hungrig.. Men så hejdar jag mig och tänker att det är hon som ska få styra takten och mängden för det är hon bäst på, jag bara bestämmer vad som serveras och på vilka tider för det kan hon inte anvara för. Att ge henne en sked och jag matar med en brukar va skoj, eller att hon får ta min sked med mat på och föra till munnen och visst träffar hon men hon häller ju ut det mesta innan hon kommer fram och stoppar nog skeden i mun mest för att bita på den inte för att äta upp ev innehåll. Men att få träna på att äta med sked är ju jätteviktigt för både barnet och oss. Det gör ju att det är barnet som får bestämma och vi får ro att äta själva Har i mitt yrke sett allt för många tvååringar som fortfarande inte får äta själva, för "de kladdar ju så mycket så det går ju inte".. självklart kladdar man innan man lärt sig! Och med matning långt upp i åldrarna så ökar ju risken för matproblem. Nu blev jag långrandig.. men mat är ett så intressant ämne om berör oss på många olika sätt! Ska förresten försöka ge K plockmat snart för att få se vad hon tycker, Ammiz tips om blomkål var ju bra det bör hon väl redan nu bara kunna klämma sönder i gommen?

• kajsamupp

Trollat: Jag köpte majskrokar idag för första gången, men K verkade inte alls tycka de var särskillt spännande konstigt nog. Hon tog en lite motvilligt i handen och stoppade in den i munnen efter en ganska lång stund men den åkte ut snabbare än kvickt och åkte aldrig in igen.. Får se om det går bättre imorgon.

Här vaknade K med en skrik och efterföljand gråt igen, denna gång efter en dryg timmes sömn. Väl i famnen blev hon lugn coh när jag la ner henne somnade hon om efter en stund. Knasigt, antar att hon går igenom något jobbigt just nu och att hon behöver försäkra sig om att jag finns där och kommer när hon ropar?

• kajsamupp

Visst kan bebbar äta äpple! Det kanske är säkrast att skapa eller mosa det innan hon tuggar själv så hon inte får en stor bit i halsen. Jag ska förresten testa blåbär kom jag på, har det i frysen. Det är väl bara nitrit/nitratinnehållande grönsaker de inte ska äta, coh honung för ev sporer och sen sånt som är rent svårt att äta typ grönsallad och nötter och sånt.

Tänk, imorgon blir hon 7 månader. Helknasigt att det gått så fort.{#lang_emotions_heart}

• kajsamupp

Grattis till Agnes också, och hoppas alla haft en skön mors dag. Jag tycker vi kan försöka med en trådträff! Det vore ju skoj att få träffa alla, även om jag förstår att det blir svårt för er som bor längre bort.

ÖnskanS: Jag ska troligen upp till min hemstad första delen av veckan efter midsommar, coh kommer att stanna till i Gävle på vägen upp för att hämta syrran. Om du har möjlighet att ta dig in till stan  vore det skoj att träffas! Kanske en picknicklunch i bologneskogen?

• kajsamupp

Ammiz: Du och Anges kanske vill åka till Gävle ni med? Eller jobbar du fortfarande?

• kajsamupp

ÖnskanS: Jaa, tänk vad skoj om hela familjerna kunde träffas!

Usch, är det inga fler än jag som har sömnproblem? Igår somnade K kl 20 och vaknade kl 22 lagom när jag lagt mig, och sen lyckades hon inte somna förrän kl 02! Vi ammade, gick med vagnen (då somnade hon i och för sig efter en halvtimme men vaknade när vi flyttad över henne till sängen), var uppe lite grand, låg i sängen, skrek hjärtskärande, ammade igen (somnade då men vaknade efter några minuter med gråt) och ammade igen och fick sen somna jämte mitt bröst. Vad är PROBLEMET, Kajsa?

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009