Inlägg från: kajsamupp |Visa alla inlägg
  • kajsamupp

Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009

Ammiz: Hi hi, vad söt hon är och vad mycket hår hon har fortfarande.. K har skavt av det mesta av sin kalufs nu. Irriterad och smågnällig är K också. Jag tror att jag är för tråkig som inte kommer på något roligt att göra med henne, för när vi är borta och det händer en massa är hon oftast gladare..

Turbo: Av längtan till dig är ju så underbar att man gråter direkt. Jag har en fin dikt som jag skulle ha velat läsa men inte vågade eftersom jag börjar lipa bara av att läsa sen och den handlar om längtan. Men det är ju ingen sång, men om någon vill läsa något så kanske den passar. Jag klistrade in den för typ en månad sedan men kan försöka göra det igen. Skoj att det går framåt med smakiskarna. Hur är Sagas fot?

Monamona: Ja, jag blandade ut med bröstmjölk. Men idag gick det inte lika bra, provade både till lunch och middag och hon är helt förväntansfull till en början men sen när det väl kommer i mun så är det tydligen inte så gott ändå.. Vad är en bumbo?

Nevadita: Jag gav typ 4-5 tsk, men jag tror inte så mycket slank ner i magen för det mesta åkte ut igen. Jag gav tills hon inte verkade intresserad och inte öppnade munnen längre, som ett tecken på att det fick vara nog..

Ego: AAhrrgrgr, råkade lägga K i sängen någon minut för snabbt, så hon inte hade somnat helt. Och vips var hon klarvaken och flängde med huvudet fram och tillbaka som hon börjat göra (hon ser helt galen ut) samtidigt som hon log. Hmm, vad göra? Vagga, sjunga, hålla i famnen? Kan meddela att det inte funkade, hon kom inte alls till ro utan började ju såklart skrika och klaga en massa. Och jag orkar inte ha det så någon längre stund, så utvägen blev såklart att amma ett tredje bröst för att få henne att somna Nu måste vi bestämma vilken "metod" vi ska använda för att lära hennen somna själv och dessutom försöka hitta ett sätt att få henne att komma till ro utan att ammas.. Klurigt.

• kajsamupp

Turbo: Det kanske inte var så mycket längtan över dikten egentligen, men den är vacker. Om jag inte varit en sån lipsill skulle jag ha läst den. Men jag börjar ju gråta redan vid tanken på det.

"Så kom du då till oss du älskade barn,
    och grep våra hjärtan med kraft.
    Med ens fick allting mera mening,
    långt mer än det någonsin haft.

Du ler så du strålar, din själ lyser klar,
    Du fångar all ömhet omkring,
    små fötter och fingrar, din hud och din doft
    så underbart skapat allting.

Ditt liv skall vi följa och finnas för dig
    och dela din glädje och sorg.
    När skuggorna hotar ditt solsken,
    så är vi din tryggade borg.

Idag vill vi visa för vänner och släkt,
    den gåva vi fått att bevara;
    Ett barn att få älska och skydda från ont,
    en lycka för stor att förklara"

• kajsamupp

Nevadita: Oj, rör hon sig så mycket i spjälsängen? Vi har i och för sig just flyttat över K dit men hon ligger än så länge still raklång på rygg där... Härligt med skratten! När man väl fått fram det där underbara ljudet är det väl värt ansträngningen, eller hur!

Ammiz: Det är inte lätta känslor ni har att tampas med, någon av er. Nog för att livet fått en helt ny mening sen våra små poppade ut, men det raderar ju inte bort det jobbiga som en gång varit.. eller det jobbiga med att vara hemma med en krävande bebis och uppleva att man inte alltid orkar. Kram till er båda.

• kajsamupp

Nevadita: Härligt att vakna till en glad bebis som leker rövare i sin säng I natt upptäckte vi att K nästan lagt sig på sidan, men det är det mesta hon rört sig i sin säng än så länge.. Skönt att hon växer så det knakar!

Här arbetar vi vidare med potatisgeggat. Hon fattar att jag fixar det åt henne och blir glad, tar några skedar men blir inte så värst upphetsad av smaken. Men lite går ner. Idag tröttnade hon dock snabbt och tyckte det var roligare att försöka äta upp hakklappen.

Kramar!

• kajsamupp

5,5 månader

Monamona: Hi hi, vi verkar följas åt lite vad gäller maten. Köpte på mig ett paket gröt på vägen hem idag som vi raskt provade och hon åt några skedar där med men utan lika många grimaser som med potatisen. Ska testa banan senare och palsternacka imorgon. Skoj skoj tycker jag och skoj tycker K tills hon smakat och upptäcker att det inte var så gott ändå..

Ammiz: Skönt att det nog inte var värre än trötthet. Förstår att du blev orolig

Är också rädd för allergi.. Har kollat henne noggrannt nu efter gröten för att se så det inte blossar upp något som tecken på mjölkallergi, men det verkar vara lugnt. Tycker hon haft lite blemmor runt munnen efter det att vi börjat med smakisar och jag tänkte först att det kanske var pga mjölkproteinet i det flytande margarinet men isåfall borde det ha blivit värre efter gröten. Så troligen är det bara för att det legat ny gegga runt mun som man torkat bort..

Turbo: Tummar hålls! Låter så jobbigt med operationen och allt vad det innebär, coh dessutom orka handskas med all logistik. Du är stark som klarar allt!

Kram

• kajsamupp

Ego: Lyckades få K att sova tre gånger igår utan att låta henne somna helt vid amningen. Skönt! Första gången behövde vi använda vyssanlulltassarna en halvtimme nästan men sen somnade hon, och de andra två gångerna behövdes det nästan inte alls. Kanske kan hon ändå lära sig somna på egen hand med lite träning

Skön söndag till er alla!

• kajsamupp

Nevadita: Hi, tack för tipset. Det kanske är så jag ska säga Att sjunga trollmor var inte så bra i alla fall, för då blev hon klarvaken coh funderade över vad i helsike det var för oväsen Ikväll har det dock inte gått så bra. Ska nu amma för trejde gången.. Hon somnade direkt på första bröstet men vaknade när svärfar ringde och har varit vaken sen dess, typ 1,5 h sen.. Är dessutom mätt så hon orkar inte äta länge nog för att komma till ro och bli sömnig. Och att vagga henne funkar bara om hon är sömnig redan.. Så nu tar jag fram tutten igen

• kajsamupp

Turbo: Så skönt för er och för Saga att det förhoppningsvis är över nu, allt det där med foten. Hoppas hon vaknar upp imorgon och mår som vanligt utan smärta. Kram!

Ammiz: Hur kommer det sig att ni varit till sjukgymnast med Agnes? Vad menar du med att hon "går"? Måste kolla..

ÖnskanS: Härligt med fjälllen! Har ni åkt skidor? Hur gjorde ni med lillan då? Jag har gjort potatispuré och palsternackspuré på samma sätt som du skriver, men med bröstmjölk i istället för vatten. Har fryst in lite grand också. Ska ta och göra med i helgen tänkte jag, och prova broccoli och morot också.

Nevadita: Oj, snö, det var väl onödigt.

Ego: Idag var vi på 6-månaderskontroll (fast hon blir ju inte 6 månader förrän om 9 dagar men ändå..). Hon följer sin kurva på +1 SD både på längd och vikt. Hade tydligen god styrka när hon drogs upp till sittande av ssk och läkaren "godkände" henne efter att ha lyssnat på hjärta, kollat ögon och öron och mororeflexen och att hon kan gripa etc. Så allt verkar normalt med andra ord

Kram

• kajsamupp

Ammiz: Visste inte att Agnes varit sned. Skönt att det gått att träna bort. Vilken hejare hon är på att gå! Jag försökte med kajsa igår, men hon fattade inte alls att hon skulle gå med fötterna.. får ta och träna lite få se om hon fattar snart.. Ser ju roligt ut!

ÖnskanS: Härligt med skidor! Hyrde ni skidpulka till henne också? En sån skulle jag vilja ha, men den är ju svindyr coh var skulle vi förvara den förresten?? Hoppas huvudvärken försvann och att ni fick en lugn natt.

Ego: Idag har vi varit på Öppna förskola, följde med en i min mammagrupp. Det var fullt med barn i Kajsas ålder som alla lekte på golvet med sina mammor och passade på att titta på de andra bebbarna. Sen var det sångstund och det var skoj. Jag kan itne så många sånger själv så det var kul att se att Kajsa verkar gilla det, får försöka lära mig några.. Nu ska jag koka lite morötter och göra puré i väntan på att hon vaknar. Hon slocknade direkt när vi gick från Öppna förskola, alldeles överkokt i hjärnan av alla intryck!

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009