Inlägg från: kajsamupp |Visa alla inlägg
  • kajsamupp

Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009

Luuugnt här inne. Eller har ni också blåst bort idag?

På lördag ska jag på första-hjälpen-kurs på Öppna förskolan, en heldag. Gratis! Monamona, jag lovar gå därifrån i förväg

• kajsamupp

Ammiz: Ja, kan förstå att ni inte heller känner er redo. Men jag tror ändå att det går bra när det väl är dags, coh att våra barn är redo långt tidigare egentligen. Vi har idag skickat ett argt brev till kommunen eftersom vi kommer få vänta 4,5 månader från önskat datum till i augusti då vi förhoppningsvis får plats.. Får se om ngt händer..

Monamona: Ja, det blir nog intensivt imorgon. Men jag tror det är bra att gå, så då får det blir lite tajt! Jag som inte haft två aktiviteter på fler år, samma dag. Finns viss risk att jag somnar med barnen i er soffa kring åtta Men du, öppna förskolan till veckan då, kanske? Vi var där i går, men kände inte någon.

Vi träffas också gärna. Jag är ledig varje torsdag och fredag veckorna framöver, coh varannan onsdag. Så föreslå något!

Nu ska jag ta ett (litet) glas vin och käka (konstiga) kex.

Kram!

• kajsamupp

Bra kurs måste jag säga, rekommenderas! Om jag nu bara kunde minnas allt vi gick igenom.. Och slippa bli handlingsförlamad om något faktiskt händer.

• kajsamupp

Ammiz: Ja, jag är också rädd att inte minnas ngt alls och bli handlingsförlamad.. För oss är det en knasig vecka nästa vecka, då jag jobbar må-to och sen åker bort fre. Men veckan därpå är ordningen återställd och vi är hemma och lediga åtminstone to+fre. Ses gärna då om det funkar för er.

• kajsamupp

Monamona;: Härligt med förskoleplatsen J fick samtal av ngn chef igår ang vårt arga brev, men ngn förskoleplats fick vi däremot inte.. I värsta fall erbjuder de en förskola som är långt bort och det vill jag inte acceptera!

• kajsamupp

Monamona: Vi fick brevet idag. Spontant vill jag inte alls påbörja någon inskolning om två veckor, för att sedan ha semester 6 veckor efteråt, och sen låta henne gå 2 v innan vi byter till en annan förskola. Känns väldigt onödigt eftersom hon ju knappt kommer att komma in sig där, innan vi byter. Men J vill väldigt gärna börja jobba innan sommaren, coh tycker inte det borde vara något problem att göra så... Så nej, vi har inte bestämt oss än. Eller rättare sagt, vi har inte enats än..

• kajsamupp

Hoppas: Vad skönt att det gick bra för henne med inskolningen! Förstår att det ändå är jobbigt för er, man vill juu såklart ha sitt barn nära hela tiden. Var ert beslut svårt att ta, det där med om hon skulle börja på en och sedan flytta, eller vara hemma längre för att få förstahandsvalet diretk? Kanske är det inte så farligt att byta förskola ändå? Jag tycker det är ett jättesvårt val, hur i allsin dar ska vi kunna veta vad som är bäst liksom?

Monamona: Vi har nog föräldradagar kvar så det räcker. Får se hur vi gör. Senast fredag måste vi lämna besked.

I morgon kommer hela släkten för att hjälpas åt att vara barnvakt på måndag och tisdag. Tänka att både min mamma, pappa och syster med glädje tar ledigt  för att komma ner tillsammans och ta hand om K. Ingen tvekan om att hon är avgudad där inte

• kajsamupp

Monamona: Hur känns det?

Nu har vi haft barnvakt i två hela dagar av min mor, far och syster. K har varit på ett strålande humör och inte sagt pip när J coh jag lämnat lägenheten. Så det har minst sagt gått bra, skönt! Nu återstår det att komma överens om det är med förskoleplatsen.

• kajsamupp

Vi tackade nej till förskoleplatsen och väntar till augusti istället. Så nu ska jag njuta av den sista tiden som föräldraledig på halvtid, men en härlig dotter och vårväder

• kajsamupp

Glad påsk i efterskott till er alla!

Vi firade i Finland, i svärföräldrarnas stuga, så vi kom hem i morse lagom tills jag skulle till jobbet. Härligt väder var det där med, även om det bara var knappt 10 grader varmt.. Och K har varit smått bråkig vad gäller maten, ätit jättelite och mest bara ställt sig upp i stolen (kanske för att hon kan göra det där men inte hemma..) och vägrat sätta sig igen.

Härligt att alla ändå ser fram en del tills barnen börjar förskolan. Jag tror det kommer bli bra, även om vardagen med att hämta och lämna känns lite jobbig. Men jag håller med Ammiz, det här har ju varit den bästa tiden ever

Imorgon ska J och K på 18-månaderskontroll. Ska bli spännande att se hur tillväxten ser ut, det känns ju som om hon knubbat på sig en del sen sist så jag misstänker att hon ökat fint för första gången sen 7-månadersåldern Men hon har ett utstående födelsemärke i hårbotten, som är irriterat med rött runtomkring vilket oroar mig. Det såg inte ut sådär för bara två månader sedan, det är jag säker på. J måste fråga imorgon!

Monamona: Hur känns det, visst hade du första dagen på jobbet idag? Har tänkt på dig! Kram.

• kajsamupp

Monamona: Ja unga fräscha kollegor gillar vi inte Kanske är det bra ändå att vi hittat annat att prioritera nu? Jobbet kan väl få vara bara jobb, något man går till för lönen coh lite samtal med kollegorna, medan den största glädjen finns hemma. Jag har börjat gilla jobbet mer och mer faktiskt, jämfört med i början. Men jag gillar inte känslan av att jag inte hinner med och inte finns där när jag bara jobbar halvtid. Vad säger alva då, när du kommer hem? Blir hon alldeles till sig och pekar och ler? Eller säger hon rent av "mamma" när du kommer? Och vad säger hon om amningen nu, vill hon ha direkt eller är hon nöjd ändå? Får du sova om nätterna? Många frågor blev det..

18-månaderskontrollen gick bra. En spruta som kan ge symtom om 2 veckor. Fick rita med kritor och peka på kroppsdelar på uppmaning. Och pappan fick några frågor om hur mkt hon pratar. Och växt har hon gjort, som jag misstänkte. Har hoppat upp på viktkurvan så nu ligger hon nästan uppe på +-0.

• kajsamupp

Monamona: Kanske det, vi är lediga på torsdag så det måste i så fall vara den eftermiddagen. Tänkte du skolka redan eller

Ja, vi nattar K båda två än så länge. Den här gången kom jag ut ensam. Både J och K somnade och nu hörs ljudliga snarkningar från sovrummet. Hmm. Kanska jag skulle passa på att klämma i mig kvällssmörgåsen och sen hoppa i säng jag med?

• kajsamupp

Hoppas: Oj, vad spännande med en ny behandling. Tufft av er att påbörja en tycker jag, som inte helt bestämt mig för om jag vill eller inte med tanke på att det är ett ganska stort projekt. Men att ha 8 st 4-celliga, är inte det ändå ett ganska bra resultat? Hoppas de odlas fint och växer till sig ytterligare!

Turbo: Vad härligt det låter med en resa, blir säkert jättekul coh bra för dig att komma bort. Avsked är aldrig skoj men sen tror jag du kommer njuta av ledigheten och komma tillbaka pigg och glad!

Trollat: Visst får man väl säga det... jag håller helt med. Men jag tycker det är lite för lite att jobba 50%, jag hinner inte med det jag behöver på jobbet och skulle helst vilja jobba 65-75%. Från hösten går jag väl tillbaka till 75% som jag har i grund och botten och det blir nog ganska lagomt. Men det är ju rätt tid just nu att vara hemma lite mer, nu när det (förhoppnignsvis) blir sommarvärme snart igen Vi får bara 2 veckors semester tillsammmans i år eftersom vi går lite omlott för att få dagarna att räcka, så det blir nog en vecka hos svärföräldrarna i Finland och sen slappa här hemma. Och sen hitta på ngt roligt på helgerna istället. Barnen behöver ju itne så mtk som tur är!

Monamona: Skolkare där Om du inte orkar skolka för öppna förskolan imorgon kanske du kan skolka för lite eftermiddagshäng här?

Här går det framåt med pratandet. Igår började hon prata om att duscha och idag när jag kom hem pekade hon på mig och sa mössa Ett nytt ord som kommer spontant sådär varje eller varannan dag är ju skoj!

• kajsamupp

ÖnskanS; Spännande med din viskning Ser att vi skrev exakt samtidigt i vårt tidigiare inlägg.. Jag viskar tillbaka att vi planerar att tina upp i slutet av sommaren om inget händer spontant innan dess, men den chansen är väl inte så stor..

• kajsamupp

Monamona: Ha ha, eskimåer.. det har jag inte hört att de kallas Vore väl väldigt skoj om vi kunde stöta på varandra där i öst. Vi har ju ändå släkten på nästan samma ställe och barnen är ju trots allt släkt

• kajsamupp

HOppas: Jag håller tummar och tår jag med!

En fråga: Vad har ni för tankar kring om vi skapade en medlemsgrupp? Jag har inte kolla så mkt vad det innebär, men vet att det vi skriver då inte kan läsas av andra och det tycker jag skulle vara skönt..

• kajsamupp

Ammiz: Svårt det där med syskonförsök för er när ni båda kan bli gravida.. Hur många år har ni på er, rent åldersmässigt? Kanske hinner ni med tre? Vi är lediga torsdag och fredag nästa vecka och ses gärna. Rådsparken i Huddinge är ett paradis med lekpark och djur, men risken är ju att alla barnen springer åt olika håll så vi vuxna inte hinner ses..

Jag kollar upp det där med medlemsgrupper!

• kajsamupp

Ja, nu har jag skapat en medlemsgrupp... Den fick det grammatiskt felaktiga namnet:

IVF-tråden som plussade i mars och april 2009

Jag försökte hitta sätt att bjuda in er dit, men det verkar som om ni får gå in själva och ansöka så får jag godkänna Så se till  att hitta dit, så hoppas jag att ni kommer få en trevlig överaskning!

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009