Inlägg från: kajsamupp |Visa alla inlägg
  • kajsamupp

Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009

Nevadita: Skönt att det funkar bra med pappan, det gör att det i alla fall är lite lättare att gå till jobbet, eller hur..? Men visst är man tröttare nu på kvällarna efter att ha jobbat en hel dag, och speciellt du kan jag tänka som har kroppen som protesterar också

Monamona: Visst vänjer man sig snabbt, både för den som går till jobbet och för dem där hemma. Det är väl bara att acceptera att vardagen kommer att se ut så här vare sig man vill eller inte.. gilla läget och göra det bästa av det antar jag. Låter mysigt med lite middag tycker jag, hoppas ni tycker likadant när ni väl sitter där och kan slappna av även om det just nu verkar främmande

Kvällskramar!

• kajsamupp

Ammiz: Lyxigt med egentid mitt på dagen Kan tänka mig att det underlättar lite för er om hon somnar i vagnen, förr var det väl sjalen och sen krånglet med att få henne ur den utan att väcka henne?

ÖnskanS: Härligt att det funkar bättre med nattningen. Känner igen lite grand av det du skriver, ex att ta hela handen.. Igår hade vi första riktiga vägra-nattas-på-kvällen-kvällen. Inte roligt. Hon somnar ju mellan oss i vår säng, men nu skulle hon ner och ut och leka hela tiden coh började snart med sitt ambulanstjut som gör att det är lika bra att lägga ner försöken för det gör så ont i hjärtat och öronen. Då hade hon dessutom bara sovit en timme på dagen coh det var för 6 timmar sen, så att hon var trött det var det liksom ingen frågan om. Så irriterande, somnade gjorde hon först 90 min senare men då tog bara det 3 minuter. Vi måste bli bättre på att bestämma vad som gäller, för när något nytt händer så står vi liksom frågandes och kan inte riktigt enas om en vettig linje coh då blir det ju bara kaos.

Idag har vi varit på en gammal hederlig hemma-hos-träff hos en i föräldragruppen, lagom ett år efter att vi träffades första gången. Men då var det några mjölpaket som låg i famnen, nu var det 7 barn och 8 förläldrar och då saknades ändå några som var sjuka. Hög ljudvolym och allmänt rörigt kan man säga, men roligt.

• kajsamupp

Ammiz: Förskola ja, ja den som vet. Vi ställde oss i kö för snart ett år sen och önskade börja 4/4 i år. Och våra chefer måste få veta innan januari slutar ifall vi ska vara föräldralediga längre än mars ut så nu måste J ringa och sätta lite press på hon som gör placeringen. Ingen får till önskat datum coh ingen får där man önskar, verkar det som. Men om man ringer och bråkar kanske man kommer en bit på väg sägs det. Knas att man ska behöva göra så! När hade ni tänkt att A ska börja? Vi har det oftast ok med tandborstningen men hon vill ju aldrig och vänder bort ansiktet hela tiden. Men hon vet att vi i vilket fall som helst kommer att få in tandborsten, för det är vår regel. In ska den men mer än så behövs inte.. Så hon tjurar nästan aldrig och med lite lek och sång så går det oftast att borsta några tag både uppe och nere.

ÖnskanS: Härligt!

• kajsamupp

Monamona: Ja, usch, att det ska vara så svårt..? Jag menar, en barack går ju på ett kick att fixa bara man har en liten tomt så även gården får plats.. Borde väl gå att fixa lite varstans så alla kan få i närheten av där de bor! Ja, vi får väl hålla tummarna.

• kajsamupp

Nevadita: Trist att inte träffa henne alls! Hoppas det blir roligt när ni får umgås imorgon Kram!

Monamona: Kram kram tillbaka.

Jo, det är K som är förkyld. Hon var lite förkyld i mitten av december och har sedan dess varit lite rosslig i halsen och hostat lite grand, men inte så det stör henne. Men nu är hon förkyld igen och då är rosslet mycket värre och hon hostar mer. Och såklart kommer gnället som ett brev på posten. Och då gnäller pappan och så är cirkusen igång.. Måste se till så han ringer BVC imorgon för att fråga om man inte ska få något mot slemmet i halsen som ju inte verkar gå bort av sig själv som de sa sist vi ringde..

• kajsamupp

Hoppas: Skönt att ändå veta när det är dags för dagis.. Det är säkert bra att börja lite försiktigt, det hoppas jag vi kan göra också när det väl blir dags. Hur tänker ni med syskonförsök?

Syskonförsök.. ja det vore något. Ett tag så fanns ju lite hopp om att det skulle gå spontant men det hoppet börjar försvinna nu Jag hoppas att vi har ett embryo som överlever upptining coh som vill leva vidare i mig til sommaren, men vi får se. Sen om det inte funkar (vet inte ens vad prognosen är på upptinade..?) får vi se.. att börja om med en hel behandling känns lite jobbigt även om jag mådde bra coh inte hade några som helst problem under tiden. Jag är ju några år äldre så chansen lär ju  ha minskat en hel del antar jag

Imorgon har vi tid på vc för hostan coh rosslet i halsen. Hoppas hon får slemlösande eller något så rosslet försvinner en gång för alla.

• kajsamupp

Hmm, nu ska hon utredas för förkylningsastma Har inte alls tänkt i sådana banor eftersom hon ju inte klagat något när hon hostat, förutom nu när hon är värre i och med förkylningen. Tidigare har hon bara hostat lite grand sådär varannan timme och rosslat lite, men sen har det inte varit mer än så och det har inte hindrat sömnen eller så. Och på BVC sa de att hosta kan de ha läääänge så det är ingen fara alls... Och så säger läkaren på vc att hon ska bokas in på barnläkarmottagningen för en second opinion avseende förkylningsastma! Hon har fått Ventoline att ta fram tills dess, som han presenterade som hostmedicin/slemlösande men som tydligen är astmamedicin.. Ja, vi får väl se vad som händer. Om det nu faktiskt är förkylningsastma så är det då en lindrig variant i alla fall.

ÖnskanS: Det där med att försöka aktivt kan ju vara lite stressande, säkert bättre att bara inte tänka. Jag har dumt nog så svårt att inte tänka, så det slutar altlid med att jag i alla fall vet vilka dagar det bör vara dags, coh det var ju skoj i början men nu när det inte gett något resultat så blir det bara trist istället Så nu måste jag anstränga mig för att inte tänka! Spännande att ni verkar vara ganska nära ett nytt försök ändå Hoppas det bara var så att T inte var hungrig.!

• kajsamupp

Trådfika på en fredag, gärna, då är jag och Kajsa hemma!

Bra att ni skrev lite info om förkylningsastma, Turbo och Monamona! Jag tänkte på er igår, Turbo, eftersom jag minns tydligt att ni varit inne akut flera gånger. Och kanske just därför känns det så knasigt om K skulle ha samma sak, när hennes besvär är sååå mycket lindrigare. Men det är väl så den är, förkylningsastman, varierande i svårighetsgrad. Vi har gett Ventoline ett dygn bara och hon tar det utan problem, men vi kan väl inte direkt säga att vi märker någon skillnad än.

Monamona: Jovisst blev det premiär för semla, för både mig och K. Synd att ni var upptagna, men den där Hampus såg ju söt ut och blir säkert en bra prins till A

• kajsamupp

Hoppas på mirakel: Oj, vad spännande att ni är igång! Och vad skönt att ha så många embryon redo. Vi hann bara få ihop två så det är ju inte ens säkert att ngn överlever upptiningen. Har du fått höra något om chansen nu jämfört med vid ivf? Monamona: Såklart måste tankar och annat få mogna innan du och ni känner er redo igen. Men när ni väl känner er redo och har bestämt er så tror jag att du även kommer känna att det finns gott om kärlek kvar att ösa över ett syskon Hur kändes det förresten när du släppte iväg Alva med pappa en hel dag? Gick det bra, även om du saknade henne coh funderade över om han skulle palla med uppgiften lika bra som du gör? Ungefär så känns det för mig i alla fall.. Nevadita: Ha ha, kanin Det var J ett tag också när vi väl kommit igång men nu är vi mer sengångare. Så ni har också så många i frysen! Kan förstå att du inte vill gå igenom hela proceduren igen, speciellt när ni har så många chanser i frysen om ni bestämmer er för det. Hur blev det med amningen?

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009