Det blev inga fler kräkningar för K, men en diarré igår och en idag. Bästa magsjukan hittills, tar gärna den igen istället för en "vanlig"
Turbo: Vad bra att ni var där och hedrade honom!
Ammiz: Hur sover A resten av natten och var sover hon då? (Har för mig att hon sover i er säng, va, och då sover hon troligen mycket bättre när ni gått och lagt er där med henne än tidigare på kvällen då hon ligger där ensam, eller?) Har inga bra tips tyvärr, för hur ni ska göra på kvällen. Men det verkar ju som om hon inte riktigt lärt sig somna om på egen hand än och att hon därför behöver samma hjälp av er som hon fick när hon somnade sist, dvs amning eller att bäras. Förstår din jourkänsla och att det inte blir mycket vettigt av kvällen. Tids nog lär hon sig säkert somna om själv men det hjälper ju inte dig just nu..Jag har läst en hel del om just sömnen men det enda som står är typ olika varianter av 5-minutersmetoden för att lära barnet att somna själv, ev Anna Wahlgren och ev en "somna utan gråt"-metod.. Vår BVC-sköterska tyckte att man inte ska göra någon förändring förrän man VERKLIGEN känner att det är ett måste, inte bara för att, eller för att andra har det si eller så, liksom. Och jag tyckte det lät ganska bra. Har man tur så har problemet löst sig av sig själv innan det hunnit komma till det stadiet då en förändring behövs. Ja, det var mycket om inget, från mig..
När K vaknar på kvällen: Vi brukar först testa om hon kan somna om genom att lägga henne ner i spjälsängen igen om hon står upp, stryka henne över ryggen och prata lugnande och ofta funkar det. Men ibland vill hon tas upp i famnen innan och bli lugnad där innan hon läggs ner igen, och ibland får hon helt enkelt somna om i famnen för hon är ledsen.. Ibland somnar hon om på 2 min men ibland tar det 20 min. Har helt slutat kolla på tv eftersom man inte vet om man kommer få kolla klart.. Däremot om/när hon vaknar på natten tar jag oftast bara över henne till min säng direkt för då är jag så trött att jag inte tycker det är värt det att hålla på att försöka få henne somna om i egen säng. Oftast somnar hon om nästan direkt bredvid mig om jag stryker henne över ryggen, men ibland har hon vaknat så pass mycket att det i sämsta fall kan ta över en timme även om det inte är vanligt numer.
Kramar!