Inlägg från: kajsamupp |Visa alla inlägg
  • kajsamupp

Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009

ÖnskanS: Härligt att hon börjar ta sig fram! Säkert tycker hon det bara blir roligare och roligare när hon väl fått in tekniken så det går lite lättare. Och vad skönt att du trivs att arbeta!. Det behövde jag höra som redan har lite ångest fast det är hela hösten kvar.

Ammiz: Ja, hon är söt A, skulle gärna vilja se en liten videosnutt på hennes promenader Kajsa har oftast inte somnat under amningen sen i början av sommaren, i alla fall inte till kvällen. Hon har ammat och ammat och ammat, lite fram och tillbaka under nattningen, men oftast avslutat det hela med att tumla runt i sängen tills hon stupat och inte orkat ta sig upp igen utan somnat. Så söt, man riktigt ser att hon är halvsovande fast hon sitter upp coh ler och försöker hålla sig vaken Så nu gör hon bara samma sak egentligen, fast efter att ha druckit välling, borstat tänderna och kollat lite i den bok hon valt ut. Själv trodde jag såklart hon skulle behöva amma ändå efter vällingen, men icke, hon är nöjd och har kommit till ro.

Nevadita: Bra, bra, bra att ni tog er iväg till Öppna förskolan! Visst var det skönt efteråt, fast det tog emot lite innan? Visst är det lite vemodigt att ha slutat amma, men mycket mindre än jag trodde, kanske eftersom det ju först var efter sista amningstillfället som jag fattade att det var sista..? Och för att det var hennes val och det måste jag ju respektera. Men jag saknar närheten och det fina mysiga vi hade.

• kajsamupp

Ammiz: HI hi, vilken söt trollunge hon är och vad roligt det var att se henne tulta fram! Hmm, det är vällingen som fungerar bättre än tutte för att få henne att komma till ro, inget hon fixar på egen hand..

Turbo: Jag är impad att du klarade veckan utan att bryta ihop totalt. Tycker en dag ensam känns jättelångt. Hoppas du får lite kompensationsledigt och lite service på hemmaplan veckorna framöver, det är du värd!

• kajsamupp

Usch, nattskräck låter som en rejäl rysare tycker jag. När BVC-sköterskan berättade om det blev jag mörkrädd. Förstår att ni tycker det är otäckt när det händer

Nevadita: Ja, hoppas verkligen det är ngt de kan fixa så du mår bättre.

En fråga: Börjar era bebisar bli trotsiga eller tydliga med att visa vad de tycker? Kajsa har börjat utbrista arga och irriterade ljud när jag säger nej coh försöker hejda henne från att välta torkstället eller bita i bordsskivan.. Hon låter väldigt rolig och man riktigt hör vad hon säger: Men dumma mamma, jag VILL ju!

En till fråga: Till er som slutat amma, vad händer med den sista mjölken som finns i bröstet? Ena bröstet känns helt tomt, medan de andra känns halvfullt.. Känner att det är hårdare och att det finns mjölk på vissa stället, så där man kan känna som en förhårdnad, men det är absolut inte så fullt som det brukade vara när jag ammade. Går det bort av sig själv eller ska man försöka pumpa ur (men då kanske man stimulerar produktionen igen)?

• kajsamupp

ÖnskanS och Trollat: Jag har inte ammat på över en vekca nu eftersom hon takcade nej de sista gångerna jag erbjöd henne. Och bröstet är itne ens halvfullt men jag känner några små knölar. I förrgår när jag skulle tvätta mig så kände jag på knölarna och såg till min förfäran att det kom mjölkdroppar, så jag pressade lite och vips kom en tunn men ihärdig stråle mjölk!!! Så jag pressade på i flera minuter så åtminstone den mjölkgången tömdes Jag stog och fnissade helt hysteriskt där inne på toa, så efter ett tag kom J och undrade vad i helsike jag höll på med Känner en knöl till så jag ska se om jag kan behandla den likadant ikväll

Skönt att höra att ni andra också uppelever att bebisarna har en egen vilja och inte tvekar att säga till!

Igår var jag ut med mammakompisarna från föräldragruppen. Helt utan barn!! Vi åt god mat och jag drack två (1) glas vin, slog på stort nu när jag inte ammar längre!! Och J fick för första gången klara av nattningen själv och det gick som en dans. Så skönt att inte vara bunden på det sättet längre.

• kajsamupp

Ammiz: Visst är det jobbigt när de blir ledsna och gråter en massa.. men samtidigt så är det ju inte hållbart i längden att endast kunna somna i sjal eller till dammsugaren, så din metod låter för mig som ett skonsamt sätt att låta henne utvecklas och få chansen att klura ut hur hon ska kunna somna själv. För det är ju tyvärr något de måste lära sig, förr eller senare, och jag misstänker att det inte går att göra det helt utan gråt eftersom de ju sörjer att de inte längre kan göra som de gjort alltid förr... Huvudsaken är ju att du finns där med din värme och trygghet, tror jag i alla fall

• kajsamupp

Nevadita: Usch, det lät inte bra med ´din svanskota men bra att de hittade felet. Kan tänka mig att L blev inspirerad av att se de andra Kram!

• kajsamupp

11 underbara månader idagHjärta

Tänk att hon blivit så stor! Och tänk vad mycket roligt som ligger framför oss

Hur har ni andra det? Skickar några kramar till er alla!

• kajsamupp

Nevadita: Grattis i efterskott! Fyllde själv 35 i februari och dagen passerade utan större ståhej.. Kanske blir du mer firad på lördag?

Monamona: Nja, helst vill hon ju sätta sig direkt och krypa iväg.. men när hon har något intressant i händerna eller är intresserad eller arg, då står hon 10-15 sek men inte längre än så. Däremot går hon numer ganska snyggt med gåvagnen Härligt att du hann ta fram kameran! Go Alva go!

Idag fick Kajsa följa med till min frissa. Hon blev helt hysterisk när hårtorken gick igång Stackars liten.

• kajsamupp

Ang kalas: Det där med öppet hus lät ju bra. Nackdelen är ju att hon måste sova två gånger och då måste jag ju ut med vagnen, men kanske kan man lämna besökarna med kakbuffén ett tag?? Vi har inte så många i närheten utan kommer att åka hem till mitt föräldrahem över den helg hon fyller, så vi får nog dela upp kalasen ändå.

Här märks också humöret. Det är arga ljud titt som tätt och skratt emellanåt. Och sååå tydliga "meningar" att jag riktigt fattar vad hon menar, som när hon pekar mot något coh undrar vad det är.. Eller när hon upptäcker något nytt. Ikväll när vi läste godnattsagan, vilket innebar att vi tittade i en bok med massor av olika djur, så såg hon fjärilarna och pekade sen på mot sin säng där vi hängt upp fjärilar på väggen och jag riktigt hörde hur poletten ramlade ner samtidigt som hon "talade".

Är era ute och går med saker? K går med gå-vagnen, bordet, barnstolen, pallen, korgen, flyttlådan, ja allt.. Undrar hur länge det tar från det att hon kan stå, vilket hon ju inte alls kan än, tills dess att hon sen kan gå..? Känns som att hon tränar mer på att gå än att stå nämligen. Däremot är det inte lika skoj att gå och hålla handen.

Imorgon har vi fotning med Tels. Ska bli spännande och jag hoppas på fina bilder!

Kram!

• kajsamupp

Monamamona: Superb idé om träff Nu tycker jag vi gör slag i saken innan vi glömmer bort det igen! Ettårskalas kan vi väl kalla det så blir alla barnen firade även om alla inte kommer ha värsta festen där hemma sen Hos dig vore det väl bra att vara, tycker jag.

Imorgon kommer tels att lägga ut några bilder i sin fotoblogg via hemsidan, ifrån fotningen idag. Det var riktigt skoj men ovant att vara framför kameran, även om vi bara var bifigurer och K huvudpersonen. Skratt blandades med gråt när hon föll med gå-vagnen rakt på näsan..

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009