• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • SaltNapp

skulle ju fråga en sak till ju.. *knäpp mig som skickade iväg förra direkt*

har en liten som ÄLSKAR att vara utan blöja ( engång är det enda vi provat hitills..)
    han han vråltjuta å vara helt hysterisk tills man tar av blöjan.. då ler han och jollrar å är super nöjd.. oftast till man tar på blöja igen :(

någon mer som haft det så?
    OCH nu till frågan egentligen.. tror ni han komemr trivas bättre i tygblöjor?
    känns det lixom mera "naket" än engångarna..?

• Alexia84

Hej alla i tygblöjetråden.
    Jag ska ha barn i höst och har tänkt att satsa på tygblöjor (begagnade).
    Om jag förstår det rätt behöver man ett 20-tal tygblöjor för att gå runt. har tänkt testa lite olika varianter. Min fråga är hur många blöjbyxor behöver man i varje storlek (om man tvättar varannan dag)?  behövs inte dessa bytas varje gång? blir de inte blöta eller hur funkar det?

Hoppas ngn vänlig själ vill hjälpa mig.  

• emindy
    SaltNapp skrev 2010-05-16 16:05:46 följande:
    har en liten tygblöje funderinge igen ;) vilken sort / märke skall man satsa på om man vill ha torraste tunnaste alternativet?
    formsydda i bambu eller hampa och eventuellt med något torrskikt

Men torrskikt tycker jag gör hanteringen av blöjorna mer komplicerad. Det täpper lätt igen och då rinner ju kisset av blöjan istället för att sugas upp = läckage. Sen tycker inte jag att huden känns så mycket torrare heller om jag skall vara ärlig, men det känns mindre för bebis iaf.
  • emindy
    SaltNapp skrev 2010-05-16 16:07:50 följande:
    skulle ju fråga en sak till ju.. *knäpp mig som skickade iväg förra direkt* har en liten som ÄLSKAR att vara utan blöja ( engång är det enda vi provat hitills..) han han vråltjuta å vara helt hysterisk tills man tar av blöjan.. då ler han och jollrar å är super nöjd.. oftast till man tar på blöja igen :( någon mer som haft det så? OCH nu till frågan egentligen.. tror ni han komemr trivas bättre i tygblöjor? känns det lixom mera "naket" än engångarna..?
    vet ej.
    Men min lilla avskydde att ligga på skötbordet första veckorna... Vissa saker är mer praktiska även om bebis inte tycker det, helt enkelt.
  • emindy
    Alexia84 skrev 2010-05-16 18:07:01 följande:
    Hej alla i tygblöjetråden. Jag ska ha barn i höst och har tänkt att satsa på tygblöjor (begagnade). Om jag förstår det rätt behöver man ett 20-tal tygblöjor för att gå runt. har tänkt testa lite olika varianter. Min fråga är hur många blöjbyxor behöver man i varje storlek (om man tvättar varannan dag)?  behövs inte dessa bytas varje gång? blir de inte blöta eller hur funkar det? Hoppas ngn vänlig själ vill hjälpa mig.  
    3-5st
    De behövs inte bytas varje gång, bara om de börjar lukta sunkigt eller om det kommit bajs på dem. Känns de fuktiga kan man hänga upp dem att torka så tar man en ny så länge.
  • Ronjas mamma

googlede tushies blöjor eftersom vi ju använder engångs ute.. men hold da op 150 danska kr för 30 stk..

• Zoria123

Blå Myran: tack för de fina bilderna, det såg ut som om lillen trivdes :)

Jag och mannen får helt enkelt pröva oss fram känns det som. Jag är fortfarande lite skeptisk till hur pyllsigt det blir men det löser sig säkert när dagen D är här :) 
    Tack för hjälpen iaf!
  • glockenbach
    SaltNapp skrev 2010-05-16 16:05:46 följande:
    har en liten tygblöje funderinge igen ;) vilken sort / märke skall man satsa på om man vill ha torraste tunnaste alternativet?
    Vi håller på att testa BumGenius Flip med stay dry-inlägg och de verkar superbra. Ytterbyxan är ofodrad, dvs bara ett tunt tyg, och inlägget är verkligen supertorrt på ytan även om det egentligen är blött. Det blir faktiskt lika litet som en engångsblöja men torrt. Hon kan ha sina vanliga kläder och bodys som är lagom i storlek (Med ullbyxorna på måste hon ha för stora bodys.)

Och de är praktiska att byta dessutom. Jag vet inte om de finns att köpa i Sverige, vi har beställt från England och då kostade frakten 6 pund. För 83 pund har jag fått ett "daypack" plus en extra ytterbyxa, 8 extra inlägg och frakten. Det är ungefär vad man behöver under två dagar, tror jag, så just nu använder vi vikblöjor dessutom som komlement. Men om vi fortsätter vara så här nöjda beställer vi säkert mer så vi klarar oss helt med BG flip.
  • SaltNapp
    glockenbach skrev 2010-05-17 09:15:10 följande:
    Vi håller på att testa BumGenius Flip med stay dry-inlägg och de verkar superbra. Ytterbyxan är ofodrad, dvs bara ett tunt tyg, och inlägget är verkligen supertorrt på ytan även om det egentligen är blött. Det blir faktiskt lika litet som en engångsblöja men torrt. Hon kan ha sina vanliga kläder och bodys som är lagom i storlek (Med ullbyxorna på måste hon ha för stora bodys.)Och de är praktiska att byta dessutom. Jag vet inte om de finns att köpa i Sverige, vi har beställt från England och då kostade frakten 6 pund. För 83 pund har jag fått ett "daypack" plus en extra ytterbyxa, 8 extra inlägg och frakten. Det är ungefär vad man behöver under två dagar, tror jag, så just nu använder vi vikblöjor dessutom som komlement. Men om vi fortsätter vara så här nöjda beställer vi säkert mer så vi klarar oss helt med BG flip.
    hur mycket är det i svenska kronor?
    vad innehåller daypack?
    vilken sida handlade du ifrån?
  • Titinea
    glockenbach skrev 2010-05-17 09:15:10 följande:
    Vi håller på att testa BumGenius Flip med stay dry-inlägg och de verkar superbra. Ytterbyxan är ofodrad, dvs bara ett tunt tyg, och inlägget är verkligen supertorrt på ytan även om det egentligen är blött. Det blir faktiskt lika litet som en engångsblöja men torrt. Hon kan ha sina vanliga kläder och bodys som är lagom i storlek (Med ullbyxorna på måste hon ha för stora bodys.)Och de är praktiska att byta dessutom. Jag vet inte om de finns att köpa i Sverige, vi har beställt från England och då kostade frakten 6 pund. För 83 pund har jag fått ett "daypack" plus en extra ytterbyxa, 8 extra inlägg och frakten. Det är ungefär vad man behöver under två dagar, tror jag, så just nu använder vi vikblöjor dessutom som komlement. Men om vi fortsätter vara så här nöjda beställer vi säkert mer så vi klarar oss helt med BG flip.
    Super! {#lang_emotions_laughing} Var beställde du ifrån?
    Kika gärna in i min blogg
Svar på tråden Tygblöjetråden 24