• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • glockenbach

Nu har mina BumGenius Flip kommit! Efter en massa research bestämde jag mig för att satsa på dem. De är tydligen omtalade som jättebra i UK och var de nu mer säljs, så jag tänkte vad sjutton och köpte ett gäng. Det ser lovande ut, just nu är alla inlägg i tvätten.
    Ytterblöjorna är jättetunna av polyester så just nu testar jag dem som ytterbyxor över vikblökorna. Verkar också funka. De är rätt tajta, inte alls så bulkiga som många blöjor är, och verkar enkla att byta och snabbtorkande dessutom. Och om de funkar med vikblöjorna är det ju suveränt.

Sen så stickar jag dessutom en ull-ytterbyxa med mönster av katter och fiskar. Ska bli ännu mer spännande att se hur den blir när den är klar! Hoppas den passar och funkar.
    (Just nu ser den ut såhär: hawkandweasel.blogspot.com/2010/05/gissa-vad.html)

Vad kul det är med blöjor! Vem hade kunnat ana det..? ;)

• Titinea
    glockenbach skrev 2010-05-14 21:10:25 följande:
    Nu har mina BumGenius Flip kommit! Efter en massa research bestämde jag mig för att satsa på dem. De är tydligen omtalade som jättebra i UK och var de nu mer säljs, så jag tänkte vad sjutton och köpte ett gäng. Det ser lovande ut, just nu är alla inlägg i tvätten. Ytterblöjorna är jättetunna av polyester så just nu testar jag dem som ytterbyxor över vikblökorna. Verkar också funka. De är rätt tajta, inte alls så bulkiga som många blöjor är, och verkar enkla att byta och snabbtorkande dessutom. Och om de funkar med vikblöjorna är det ju suveränt.Sen så stickar jag dessutom en ull-ytterbyxa med mönster av katter och fiskar. Ska bli ännu mer spännande att se hur den blir när den är klar! Hoppas den passar och funkar.(Just nu ser den ut såhär: hawkandweasel.blogspot.com/2010/05/gissa-vad....)Vad kul det är med blöjor! Vem hade kunnat ana det..? ;)
    Ahhhh, skriv sedan vad du tycker om de, skulle vara intressant att testa.. eller sy liknande..hehe
    Kika gärna in i min blogg
  • IVFmamma

Ni som har sytt egna ullbyxor, hur gör ni när ni tovar dem?

Tror ni att IVs ullbyxor är varmare än hemmastickade??

• Fru  Grön
    Titinea skrev 2010-05-14 18:40:28 följande:
    Läste att flera tygblöje auktioner på tradera tagits bort.  Ska skriva dit och klaga, bra om fler gör detsamma. Tips! man kan köpa begagnade tygblöjor på Sjalbarn.
    Hm, jag tyckte allt att det var skralt med tygblöjsannonser på tradera just nu, är det därför? Varför skulle de ha tagits bort? Jag kammade hem ett gäng vikisar, nya från IV så sent som förra veckan, är ute efter nån sorts PUL-byxor nu, har en tillfällig svacka i min kärlek till ullbyxor...
  • Fru  Grön
    IVFmamma skrev 2010-05-13 13:09:04 följande:
    Kanske får satsa på engångs på natten i fortsättningen, nu köpte jag Libero. finns det nått mer miljövänligt alternativ?
    Jag har också letat lite efter ett miljövänligare alternativ av plast/pappersblöjor att ha på natten eller om man ska ut länge i snön eller så. Mature Babycare har yttre skikt av majsplast, alltså nedbrytbart och bra, men innuti är det samma eländiga superabsorbenter som i alla andra blöjor vad jag har förstått. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag har mailat och frågat vad det är för uppsugande material, återkommer här när jag fått svar.

De enda blöjor utan suberabsorbenter jag känner till är Tushies, som eventuellt ska gå att hitta i ekobutiker, men jag har inte börjat ringa runt efter det än. De lär ju vara dyra... Tänk att pappersblöjor som förr (när jag var barn) var rena rama standarden nu är exklusivt och svårt att få tag på. Nån som vet var man kan få tag på Tushies hur som helst? Helst i Stockholm..
  • Titinea
    Fru Grön skrev 2010-05-16 00:39:36 följande:
    Hm, jag tyckte allt att det var skralt med tygblöjsannonser på tradera just nu, är det därför? Varför skulle de ha tagits bort? Jag kammade hem ett gäng vikisar, nya från IV så sent som förra veckan, är ute efter nån sorts PUL-byxor nu, har en tillfällig svacka i min kärlek till ullbyxor...
    Tydligen så står det i deras villkor att man inte får sälja underkläder och dit räknas tydligen tygblöjor. Knäppt att de ska ansvara för vad vi vill köpa/sälja. Men jag och flera andra har skrivit och klagat på dem.
    Så om ännu fler gör det så kanske de ändrar sig. Så Skriv och klaga till Tradera!
  • Titinea
    Fru Grön skrev 2010-05-16 00:56:28 följande:
    Jag har också letat lite efter ett miljövänligare alternativ av plast/pappersblöjor att ha på natten eller om man ska ut länge i snön eller så. Mature Babycare har yttre skikt av majsplast, alltså nedbrytbart och bra, men innuti är det samma eländiga superabsorbenter som i alla andra blöjor vad jag har förstått. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag har mailat och frågat vad det är för uppsugande material, återkommer här när jag fått svar. De enda blöjor utan suberabsorbenter jag känner till är Tushies, som eventuellt ska gå att hitta i ekobutiker, men jag har inte börjat ringa runt efter det än. De lär ju vara dyra... Tänk att pappersblöjor som förr (när jag var barn) var rena rama standarden nu är exklusivt och svårt att få tag på. Nån som vet var man kan få tag på Tushies hur som helst? Helst i Stockholm..
    Tushies har jag inte hört talas om.. Ska googla på det med detsamma. Nature Babycare är inte helt komposerbara så de innehåller plast, men intressant vad de innehåller för absorberande material.
    Såg en sida som heter Gro-Via och de har nedbrytbara blöjor, men de är ju från USA förståss.
  • emindy

Är det inte just de superabsorbenterna som gör att vissa barn tål engångs bättre än tygblöjor och vice versa?
    Jag har absolut sett nature babycares blöjor som ett alternativ vi skulle kunna testa, men vi är uppenbarligen så hardcore att vi inte behövt det än.

• SaltNapp

har en liten tygblöje funderinge igen ;)

vilken sort / märke skall man satsa på om man vill ha torraste tunnaste alternativet?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24