• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Krake

Hej! En manad kvar tills bajs-och-kiss-monstret kommer, och jag kom precis pa att det därför nog är dags att kolla upp detta med blöjorna

Surfade runt lite igar och har blivit lite klokare och lite mindre klokare.

Det som later mestintressant tycker jag är vikblöjorna, men vi far se, kanske far vi blöjor av en kompis och da blir det ju att vi "tar vad vi far".

Det jag undrar över är istället blöjbyxor. Kalla mig dum, men jag hade inte fattat att man maste ha det! Kan inte minnas att jag sag nagra när kompisen bytte pa sin son, men jag kan ju ha missat det.

Alltsa, har jag fattat rätt:

* Om man har vikblöjor maste man ha blöjbyxor

* Deras funktion är 1. att stoppa läckage 2. att fa blöjan att sitta pa plats

* De kan vara gjorda antingen av ull eller av nan sorts plastat tyg.

* Tanken är att de ska bytas mycket mer sällan än själva blöjan, sa att man bara behöver typ 5 st.

Stämmer sa langt?

Mina fragor:

* Behöver man verkligen ALLTID byxan? Det verkar sa varmt och bylsigt? Jag fattar att man vill ha det om barnet t ex sitter i bilbarnstolen eller i farmors knä, sa att det inte blir nat läckage pa dessa ställen. Men pa natten t ex, eller om bebisen bara ligger pa en filt, typ, är det inte bättre med bara blöja och sen ev. plastad frotté eller nat för att skydda madrassen? (om  man har blöja alls, lufta rumpan är ju saklart bra det med) Läcker det verkligen sana mängder att man maste ha spärrskikt? Sugs inte det mesta upp, och sa byter man? Eller? Är tanken att barnet ska kunna kissa manga ganger innan man byter eller..?

* Hur ofta maste man köra ullkur pa ett par ylleblöjbyxor, ungefär? Efter varje tvätt? Oftare? Mer sällan? (vet att man inte ska tvätta dem för ofta)

* Blir sana här plastade blöjbyxor inte väldigt harda och svettiga?

* Läste nanstans om blöjbxor i fleece - det är väl inte tätt?

* Nan som har en bättre länk till "enklaste blöjbyxan" www.baranara.se/sidor/tygblojor.html ? Jag kan inte öppna den.

* Det stod nanstans att sa länge man ammar ska blöjbyxorna ha benmuddar mot mjölkbajsläckage - är det verkligen ett maste?

* Maste stickade blöjbyxor vara tjocka? Jag har en visserligen tät, men mycket finstickad, tröja jag skulle vilja sy av...

Sen ett par allmänna blöjfragor:

Enligt en artikel ska man vänta med tygblöjor tills becket har kommit ut - haller ni med?

Enligt en annan sida far man absolut inte använda tvättnötter till blöjor - med an ytterligare en skriver att hon använder just detta. Asikter?

Det var allt för denna gang - blir jätteglad om nan vill svara...

• emindy

kaffemoster:
    oj, vilken lista! Jag tar och bakar ihop några svar...
    Först och främst, nog kan man klara sig med bara vikis och snappi på en nybakad som bara ligger stilla på en bit plastad frotté nu när det blir varmt och man inte vill ha några kläder på bebisen. Men du kanske vill plocka upp den ibland också och är blöjan då fuktig kommer dina kläder suga upp fukten bara de nuddar om du inte har blöjbyxa och så småningom kommer både kläder och rörligheten göra blöjbyxor högst nödvändiga. Det är oftast väldigt smidiga de där blöjbyxorna och enligt min erfarenhet andas de rätt bra också så det blir inte särskilt varmt där innanför heller.
    Personligen värderar jag kroppskontakten mer än att spara på blöjbyxorna.

Huruvida er bebis kommer att kräva rejäla läckagebarriärer eller inte kan ingen svara på förrän den är ute, men för oss har det räddat åtskilliga kläder från bajskatastrofer.

• Krake

Tack, det låter vettigt!

Fler åsikter välkomnas!
  • Moson
    Krake skrev 2010-05-17 23:15:24 följande:
    Tack, det låter vettigt! Fler åsikter välkomnas!
    Tvättnötter fungerar utmärkt till tygblöjor så länge de är i naturmaterial. Jag har dock läst att de kan täppa till blöjor med fleece och andra torrskikt.
    Du kan läsa lite om tygblöjor och tvättnötter här http://www.glimmabutik.se/getpage.asp?do=6&lang=sv
  • glockenbach

jag köpte BG flipsen från ett företag som heter babipur i england och de tog ungefär tio dagar på sig att leverera. (vet inte om vulkanen hade nåt med saken att göra...)

Jag köpte ett daypack vilket innehöll 2 ytterbyxor och 6 ekologiska inlägg. (organic) Sen köpte jag till 8 stay dry-inlägg och ytterligare en byxa.
    Staydry-inläggen är verkligen supertorra, det är nånslags mjuk fleeceaktigt tyg närmast huden. De ser ut som en binda ungefär. De ekologiska är en duk som man viker ihop, de känns blöta när de är nedkissade men suger tydligen upp väldigt mycket. Jag är mest impad av staydry-inläggen. Dessutom finns det engångsinlägg som man kan ha och slänga (om man är på stan, tex) men de kostar multum så det får vi fundera mer på.

Ytterbyxan blir inte blöt. När man byter tar man av byxan som vanligt, håller den i tyget och skakar ner inlägget i blöjhinken, torkar av ytterbyxan lite med papper för säkerhets skull och lägger i ett nytt ilägg. Om det kommit bajs på ytterbyxan kan man sköja den eller tvätta den och den torkar superfort.

Hittills supernöjd med alltihop, tycker det är underbart att blöjan blir så liten också. Sen är det ju lite joxigt att beställa från england men jag har just hittat en som säljer här i tyskland där jag bor. Ska avvakta nån vecka till men tror jag komemr köpa lite fler ytterbyxor och fler inlägg så det räcker i tre dagar. (Jag måste vänta och se lite mer hur det funkar med bajs och när man är utanför hemmet.)

vet inte vad pundet ligger i just nu, 80 pund som jag betalat hittills  är väl kanske 1000 spänn eller så? Mycket på en gång men 2-3000 för en livistids blöjkonsumtion (dessutom för flera barn, kanske) är ju rätt OK...

Hm, jag som just stickat en ytterbyxa i ull... ska jag inte använda den alls nu då? {#lang_emotions_undecided}

• glockenbach
    @Kaffemoster:
    Här finns en stickbeskrivning som jag just stickat från:
    pinkgreense.blogspot.com/2009/08/recept-pa-natta-och-enkla-blojbyxor-av.html

Den sidan svarar på en massa av dina frågor också tror jag. Vi har ullbyxor på vår lilla rackare och jo, det blir bylsigt så man måste ha en större body, tex. Men jag tror inte det är för varmt och det är faktiskt tätt. (Nu kör vi dock mest Bg flips, se ovan.)
    Tror dock verkligen man behöver nånslags benmuddar, bebibajs är fantastiskt löst har vi upptäckt...
  • Krake

Tack för flera svar!

Jag kan tyvärr inte sticka, men tack ända.

Min mest akuta fraga just nu är detta med ytterbyxor i fleece - är de täta? Jag har sa svart att föreställa mig det men det kanske de är? Jag har nämligen tva stora fleecefiltar jag inte behöver plus ett jättebra mönster pa fleeceytterbyxor sa det vore himla lämpligt...

Det jag har svart för med muddarna är att jag tänkte sy nagra byxor av en kasserad ulltröja och da far man ju inte ut nagra muddar. Beskrivningen jag har är utan. Men man kanske kan ta och sätta in muddar av fleece i ullbyxorna, eller blir det knas med ullkuren da?

• annbom

Klart att du kan få till muddar fast du syr av en gamma tröja. Du använder bara tyget dubbelt och gör mudden i lagom storlek.

Krake skrev 2010-05-18 12:11:25 följande:
    Tack för flera svar!Jag kan tyvärr inte sticka, men tack ända. Min mest akuta fraga just nu är detta med ytterbyxor i fleece - är de täta? Jag har sa svart att föreställa mig det men det kanske de är? Jag har nämligen tva stora fleecefiltar jag inte behöver plus ett jättebra mönster pa fleeceytterbyxor sa det vore himla lämpligt...Det jag har svart för med muddarna är att jag tänkte sy nagra byxor av en kasserad ulltröja och da far man ju inte ut nagra muddar. Beskrivningen jag har är utan. Men man kanske kan ta och sätta in muddar av fleece i ullbyxorna, eller blir det knas med ullkuren da?
  • Zoria123

glockenbach: luftar blöjorna bra? Tänker nu när det blir varmt att det inte blir en bastu inne i blöjan? Är annars på väg att beställa vilken sekund som helst ;)

Svar på tråden Tygblöjetråden 24