Hej! En manad kvar tills bajs-och-kiss-monstret kommer, och jag kom precis pa att det därför nog är dags att kolla upp detta med blöjorna
Surfade runt lite igar och har blivit lite klokare och lite mindre klokare.
Det som later mestintressant tycker jag är vikblöjorna, men vi far se, kanske far vi blöjor av en kompis och da blir det ju att vi "tar vad vi far".
Det jag undrar över är istället blöjbyxor. Kalla mig dum, men jag hade inte fattat att man maste ha det! Kan inte minnas att jag sag nagra när kompisen bytte pa sin son, men jag kan ju ha missat det.
Alltsa, har jag fattat rätt:
* Om man har vikblöjor maste man ha blöjbyxor
* Deras funktion är 1. att stoppa läckage 2. att fa blöjan att sitta pa plats
* De kan vara gjorda antingen av ull eller av nan sorts plastat tyg.
* Tanken är att de ska bytas mycket mer sällan än själva blöjan, sa att man bara behöver typ 5 st.
Stämmer sa langt?
Mina fragor:
* Behöver man verkligen ALLTID byxan? Det verkar sa varmt och bylsigt? Jag fattar att man vill ha det om barnet t ex sitter i bilbarnstolen eller i farmors knä, sa att det inte blir nat läckage pa dessa ställen. Men pa natten t ex, eller om bebisen bara ligger pa en filt, typ, är det inte bättre med bara blöja och sen ev. plastad frotté eller nat för att skydda madrassen? (om man har blöja alls, lufta rumpan är ju saklart bra det med) Läcker det verkligen sana mängder att man maste ha spärrskikt? Sugs inte det mesta upp, och sa byter man? Eller? Är tanken att barnet ska kunna kissa manga ganger innan man byter eller..?
* Hur ofta maste man köra ullkur pa ett par ylleblöjbyxor, ungefär? Efter varje tvätt? Oftare? Mer sällan? (vet att man inte ska tvätta dem för ofta)
* Blir sana här plastade blöjbyxor inte väldigt harda och svettiga?
* Läste nanstans om blöjbxor i fleece - det är väl inte tätt?
* Nan som har en bättre länk till "enklaste blöjbyxan" www.baranara.se/sidor/tygblojor.html ? Jag kan inte öppna den.
* Det stod nanstans att sa länge man ammar ska blöjbyxorna ha benmuddar mot mjölkbajsläckage - är det verkligen ett maste?
* Maste stickade blöjbyxor vara tjocka? Jag har en visserligen tät, men mycket finstickad, tröja jag skulle vilja sy av...
Sen ett par allmänna blöjfragor:
Enligt en artikel ska man vänta med tygblöjor tills becket har kommit ut - haller ni med?
Enligt en annan sida far man absolut inte använda tvättnötter till blöjor - med an ytterligare en skriver att hon använder just detta. Asikter?
Det var allt för denna gang - blir jätteglad om nan vill svara...