• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Ronjas mamma
    SaltNapp skrev 2010-05-20 21:53:28 följande:
    kan tygblöjor blir FÖR gamla? tex imses bomuls formsydda..
    Formsydda burde inte kunna bli för gamla ivarje fall inte så snabbt.
    Jag har några som är använda av två barn och nu har jag själv två barn som använder dem.
    Men självklart kan ju gummibandet i benen ge sig innan själva blöjan är uppsliten.

Ang kardborre i blöjorna vi ha BG organic med kardborre ønskar att knapparna kommit innan vi köpte våra, kardborren håller lika bra som då vi köpte dem men den har blivit hård i kanterna...
  • annbom
    Självklart. Ju mer man tvättar dem ju mer slits de, precis som med kläder. Jag kör med vikisar och har nyss fått slänga några blöjor för att de blivit tvättade så mycket att det nästan inte var något kvar. Men de höll för tre barn och det tycker jag är bra i alla fall

SaltNapp skrev 2010-05-20 21:53:28 följande:
    kan tygblöjor blir FÖR gamla?tex imses bomuls formsydda..
  • johlinn

Jag föredrar trots allt smidigheten med kardborre trots att fästflipparna blivit lite hårdare nu efter två år. De ÄR slitna, men håller fortfarande. De släpper ibland under tvätt vilket är irriterande, men inte farligt. De fastnar i varandras kardborreband snarare än i annan tvätt. Jag kommer förmodligen köpa lite nya blöjor om vi får en till bebis, men det är nog mer för att jag vill än för att jag behöver.

Ekorrfamiljen - har du testat att tvätta med MYCKET bikarbonat? När våra blöjor luktade riktigt sunkigt körde jag i en hel påse bikarbonat. Det gjorde susen. Nu var det inte ammoniak för oss utan unken lukt, men de luktade verkligen mycket innan och efter den bikarbonattvätten gick allt bort på en gång.

• Nillan77

Någon som testat Kushies Ultra Lite? Är det samma som Kushies Ultra allt-i-ett blöja? Är de bra?

• SaltNapp

Tack för eran hjälp !
    NU har jag köpt ett paket med begangnade formsydda imse å massor med blöjbyxor till =)
    Så väntar med stooor spänning på posten så man kan få börja prova tygisar !
    Om vi gillar det så kommer jag säkert kompliter med att sy lite egna efter era tips =)

Hur gör jag nu när jag får hem dem?
    bara att börja använda direkt väl? eftersom dem är begagnade?

använder ni alla rispapper i ? eller spolar ni bara bort bajset före tvätt?

• Svampp

Jag har en fundering på hur jag ska göra med tygblöjor de första dagarna när det är barnbeck som kommer. Det ska ju vara så svårt att få bort och det känns lite tråkigt att börja med att fläcka ner alla blöjor. Samtidigt vill jag inte sätta på den lilla engångsblöjor när den är så liten och inte alls van vid massa kemikalier och äckel som finns i de blöjorna. En idé jag har är att slakta en gäng gamla badhanddukar som är riktigt fläckiga och jag ändå tänkt slänga. Då kan jag kanske använda dem som engångsblöjor, dvs använda och slänga, och därmed också slippe tänka på tvätt direkt jag kommer hem från bb, men ändå använda tyg. Har dock två funderingar. Blir det för bylsigt med vikisar i frotte när de är så små? Även om man bara gör dem t.ex. 50x50 cm? Och tror ni det funkar trots att de är tvättade med sköljmedel i många år? Räcker det att tvätta dem några gånger i 90 grader med rätt sorts tvättmedel och utan sköljmedel eller är det kört?

• yrväder
    Svampp skrev 2010-05-22 11:13:17 följande:
    Jag har en fundering på hur jag ska göra med tygblöjor de första dagarna när det är barnbeck som kommer. Det ska ju vara så svårt att få bort och det känns lite tråkigt att börja med att fläcka ner alla blöjor. Samtidigt vill jag inte sätta på den lilla engångsblöjor när den är så liten och inte alls van vid massa kemikalier och äckel som finns i de blöjorna. En idé jag har är att slakta en gäng gamla badhanddukar som är riktigt fläckiga och jag ändå tänkt slänga. Då kan jag kanske använda dem som engångsblöjor, dvs använda och slänga, och därmed också slippe tänka på tvätt direkt jag kommer hem från bb, men ändå använda tyg. Har dock två funderingar. Blir det för bylsigt med vikisar i frotte när de är så små? Även om man bara gör dem t.ex. 50x50 cm? Och tror ni det funkar trots att de är tvättade med sköljmedel i många år? Räcker det att tvätta dem några gånger i 90 grader med rätt sorts tvättmedel och utan sköljmedel eller är det kört?
    Är dom tvättade i sköljmedel är det i princip kört, nån (läs sambon ) körde våra kökshanddukar i sköljmedel, och jag har säkert tvättat dom 20 - 30 ggr efter det och dom suger fortfarande dåligt när man torkar disk. Och då är dom bara tvätade ett par ggr i sköljmedelstvätt.
  • Pillarbox

hej=)

helt sprillans ny i tråden
    undrar om det är någon som testat tygblöjor från ebay
    såna där snygga fräcka grejer med mönster.
    såg att de endast skulle tvättas i 30 grader och jag är lite skeptisk till detta
    blir de rena / luktar inget?
  • onoff
    Pillarbox skrev 2010-05-22 18:54:06 följande:
    hej=) helt sprillans ny i tråden undrar om det är någon som testat tygblöjor från ebay såna där snygga fräcka grejer med mönster. såg att de endast skulle tvättas i 30 grader och jag är lite skeptisk till detta blir de rena / luktar inget?
    OJ!! Dom kan ju INTE bli rena när man bara ska tvätta dom i 30 grader.. USCH! Nä, de lät inge bra..
  • Candra

Frågar igen då det är ganska angeläget (och otåligt {#lang_emotions_tongue_out}) att få svar.
    Ni som syr egna, vad har ni för tyg som håller fukten inne? Och vart köpte ni det?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24