• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • saknaden

Tack för svar. Vad skönt att dom inte behövdes tumlas för vi har ingen. Vi hängtorkar allt.

• Blå Flygare
    Zoria123 skrev 2010-05-13 17:31:19 följande:
    Hej har precis fått hem imsevimses vikisar, rutväv för nyfödda samt en ullbyxa. Testade att göra en trekantsvikning (kallas det så?) och den blev ju jättetjock i mitten. Vek flera gånger men jag tycker fortfarande att den känns väldigt otymplig i mitten. Trivs verkligen en bebisen i det? Och om man vill att den ska ligga på rygg kan det ju inte vara så skönt med en bulle på ryggen/rumpan? Sen för en som kanske är dum, men är det tänkt att ullbyxan ska vara utanpå eller räcker det med snappin och att man möjligen sätter på någon body eller liknande utanpå? Väntar min första inom ett par veckor så har inte kunnat praktisera ännu :)
    Nu har jag lagt bilder på A som liten (knappt 1 mån) i ullbyxor resp PUL. I minimundusbyxan har han en rutvävd vikis, i babyidean har han en bambu-frottévikis som är tjockare. Eftersom de korten är ovanifrån ser man inte riktigt hur högt rumpan är, men det ser man på bilden med PUL-byxan. Och där har han kudde för att inte ligga med högläge för rumpan I PULen har han rutvävd (nyfödd-stl)
  • annbom

Inte behöver ni sälja blöjorna bara för att bebis använder pappersblöjor på natten. Vi använder pappersblöjor på natten av bekvämlighetsskäl. Även om vi reser bort använder vi pappersblöjor. Tänk på att en tygblöja om dagen är 365 blöjor på ett år, vilket är ganska många blöjor i alla fall

IVFmamma skrev 2010-05-13 20:43:11 följande:
    Det verkar fungera bra med engångs på natten så vi kör med det nu, hoppas att lillebror eller lillasyster klarar av tygisar även på natten annars får vi väl sälja dem..
  • Ronjas mamma
    IVFmamma skrev 2010-05-13 20:43:11 följande:
    Det verkar fungera bra med engångs på natten så vi kör med det nu, hoppas att lillebror eller lillasyster klarar av tygisar även på natten annars får vi väl sälja dem..
    Precis som AnnBom skriver behöver ni ju inte sälja,
    efter vi fick två barn började vi anvanda engångs när vi inte är hemma.

Dels för skötväskan blir så klumpig, tung och stor och dels för vi inte har egen tvättmaskin så vi inte ska i tvätt stugan var och varannan dag.

Det var en stor lättnad att till sist göra den komprimisen eftersom det kändes som jag inte gjorde annat än att springa i tvättstugan och släpa runt på en jätte skötväska..
    Kan vara jag ändrar mig igen en dag, har svårt att vänja mig vid lukten av engångs blöjorna men just nu känns det ok att komprimissa.. 
  • IVFmamma
    Ronjas mamma skrev 2010-05-14 09:07:26 följande:
    Precis som AnnBom skriver behöver ni ju inte sälja, efter vi fick två barn började vi anvanda engångs när vi inte är hemma. Dels för skötväskan blir så klumpig, tung och stor och dels för vi inte har egen tvättmaskin så vi inte ska i tvätt stugan var och varannan dag.Det var en stor lättnad att till sist göra den komprimisen eftersom det kändes som jag inte gjorde annat än att springa i tvättstugan och släpa runt på en jätte skötväska.. Kan vara jag ändrar mig igen en dag, har svårt att vänja mig vid lukten av engångs blöjorna men just nu känns det ok att komprimissa.. 
    Nä nu ska vi väl inte sälja men när vårat barnagörande är slut, vi vet ju inte ännu hur många barn vi får och barn nr 2, 3, 4 kanske fixar tygisar på natten. Dotter nr 1 verkar inte göra det utan med henne får det bli papper på natten och tyg på dan.
  • adagumsan
    Blå Flygare skrev 2010-05-13 20:48:41 följande:
    Vi tyckte ull varför varmt på sommaren. De man har till blöjs är ju kurade till skillnad mot ull i kläder och det tycker jag ökar på värmen regält. Visserligen hade jag en varm kille en varm sommer, men ändå. Ull funkar inte alltid.
    Ok, ja jag tror faktiskt att de blir ännu varmare då man kurar dem. Men man får väl prova sig fram. Att ha bara ullbyxorna utan byxor utanpå kan ju funka ett tag nu tills det blir högsommar. Så jag får använda dem lite
  • Titinea
    NorrVimpel skrev 2010-05-13 20:18:50 följande:
    Men de från Minimundus är ju nedbrytbara? Åtminstone går de att lägga i komposten. www.minimundus.se/valkommen.htmEller är det våtstarka rispappret inte samma som inlägg?
    Eftersom rispapper inte suger upp någon vätska så är det ganska dåligt som inlägg! {#lang_emotions_wink}
    De från minimundus är sådana som läggs mellan inlägg och rumpa, för att skydda eller underlätta byte. Lättare att få bort bajset från blöjan och så man slänger det i sopkorgen. (inte i toaletten)
    Kika gärna in i min blogg
  • Titinea

Läste att flera tygblöje auktioner på tradera tagits bort. {#lang_emotions_frown} Ska skriva dit och klaga, bra om fler gör detsamma.

Tips! man kan köpa begagnade tygblöjor på Sjalbarn.

• NorrVimpel

Titinea: Okej, jag är inte så insatt ännu eftersom vi än så länge väntar barn och inte har barn

• Titinea
    NorrVimpel skrev 2010-05-14 19:49:10 följande:
    Titinea: Okej, jag är inte så insatt ännu eftersom vi än så länge väntar barn och inte har barn
    Det är inte lätt i tygblöjedjungeln. Men det var ett bra tips ändå! {#lang_emotions_smile}
    Nu när jag letat mig fram i djungeln så är det klart vad allt är, men i början var det en hel vetenskap!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24