Inlägg från: glockenbach |Visa alla inlägg
  • glockenbach

Tygblöjetråden 24

Hej! Förlåt att jag inte letar igenom hela tråden efter eventuellt svar som redan står, men det står att man inte måste det... ;)
    Jag är nybörjare och håller på att skaffa mig en arsenal av tygblöjor för att testa lite. Jag har verkligen ingen vidare koll än så länge.

Mitt barn är tre veckor och väger 4,5 kilo.

1. Jag har några par BumGenius som jag antar är en sk pocketblöja (har fått dem av en vän så jag har försökt lista ut på nätet vad de kallas) - ska jag lägga in något i dem innan använding? Min vän sade att jag inte ska det, men en av dem läckte lite när vi testade. Vet inte om det beror på att dottern är för liten, om vi hade dem för länge på, eller om de helt enkelt är dåliga..?

2. Har köpt en massa vikblöjor och några ullytterbyxor men vill gärna skaffa ett par PUL-byxor också för att jämföra. Vilka är bra och snygga?

3. Använder man rispapper till spädbarn och kan man verkligen inte spola ned det i toan?

4. Hur ofta byter man tygblöjor generellt för att de inte ska hinna läcka? 

5. Andra tips på bra pocketblöjor?

Massa dumma frågor men jag vore supertacksam för svar, jag känner mig så förvirrad...

• glockenbach

Hej,

jag håller på att testa mina bumGenius allt i ett- blöjor på min enmånads dotter. Nu senast hade den läckt vid benet och det var bajs på babysittern och hela henne och jag kände bara nää..!! Engångsblöjorna vi använder läcker inte, i alla fall inte så mycket. Men jag vill ju verkligen använda tyg!

Så min fråga är: är mer läckage nånting man helt enkelt får räkna med om man kör tygblöjor? Eller satt blöjan fel? Är hon för liten ännu? Eller vad ska jag förvänta mig egentligen av att använda tygblöjor? Vad ska man tänka på om man vänjer om sig från pampers, som jag gör nu?

Behöver verkligen lite tips - alternativt uppmuntran här!

• glockenbach

Tack för svaren angående Bumgenuisläckage. Ja, hon kanske är för liten, hon har ganska smala ben än så länge.