Inlägg från: glockenbach |Visa alla inlägg
  • glockenbach

Tygblöjetråden 24

Hej! Förlåt att jag inte letar igenom hela tråden efter eventuellt svar som redan står, men det står att man inte måste det... ;)
    Jag är nybörjare och håller på att skaffa mig en arsenal av tygblöjor för att testa lite. Jag har verkligen ingen vidare koll än så länge.

Mitt barn är tre veckor och väger 4,5 kilo.

1. Jag har några par BumGenius som jag antar är en sk pocketblöja (har fått dem av en vän så jag har försökt lista ut på nätet vad de kallas) - ska jag lägga in något i dem innan använding? Min vän sade att jag inte ska det, men en av dem läckte lite när vi testade. Vet inte om det beror på att dottern är för liten, om vi hade dem för länge på, eller om de helt enkelt är dåliga..?

2. Har köpt en massa vikblöjor och några ullytterbyxor men vill gärna skaffa ett par PUL-byxor också för att jämföra. Vilka är bra och snygga?

3. Använder man rispapper till spädbarn och kan man verkligen inte spola ned det i toan?

4. Hur ofta byter man tygblöjor generellt för att de inte ska hinna läcka? 

5. Andra tips på bra pocketblöjor?

Massa dumma frågor men jag vore supertacksam för svar, jag känner mig så förvirrad...

• glockenbach

Hej,

jag håller på att testa mina bumGenius allt i ett- blöjor på min enmånads dotter. Nu senast hade den läckt vid benet och det var bajs på babysittern och hela henne och jag kände bara nää..!! Engångsblöjorna vi använder läcker inte, i alla fall inte så mycket. Men jag vill ju verkligen använda tyg!

Så min fråga är: är mer läckage nånting man helt enkelt får räkna med om man kör tygblöjor? Eller satt blöjan fel? Är hon för liten ännu? Eller vad ska jag förvänta mig egentligen av att använda tygblöjor? Vad ska man tänka på om man vänjer om sig från pampers, som jag gör nu?

Behöver verkligen lite tips - alternativt uppmuntran här!

• glockenbach

Tack för svaren angående Bumgenuisläckage. Ja, hon kanske är för liten, hon har ganska smala ben än så länge.

En ny fråga: Jag har beställt vikblöjor på ebay (begagnade men fräscha) och precis fått ett jättepaket med blöjor och inlägg. Jag försöker nu fatta hur jag ska göra med dem. Det är en modell som jag tror är italiens, alltså att de redan är liskom trapetsformade och har knytsnören i ena änden. Tyget är dubbelt så man kan lägga in nånting mellan lagren.
    Inläggen är helt enkelt ett gäng handdukar av muslinväv eller flanell.

Jag antar att jag viker ett inlägg till en "limpa" och lägger mellan de två lagren i blöjan, möjligen med ett rispapper närmast babyn, och sedan knyter om? Eller tror ni inlägget ska ligga ovanpå blöjan, inte mellan lagren? Och funkar rispapper på en enmånadsbaby eller är det först när bajset är fastare som det går?

• glockenbach

Nu börjar saker klarna mer och mer här. Tack för alla snälla svar. Men jag har fler funderingar.

En fråga till igen: Dottern har nu på sig sina knytblöjor, med ett inlägg inuti som är en flanellhandduk vikt till en liten limpa. Finns det smaratre sätt att vika på? Känns som att limpan liksom bara halkar åt sidan. Och den känns lite kort, jag är osäker på om jag vikt rätt. Är det bara att testa tills man hittar nåt som funkar, eller finns det tips?

En annan grej. Jag är lite konfunderad över hur man använder fleece i blöjor. Jag vet att man kan ha det i formsydda blöjor som yttre lager, men vad mer?

Kan man även ha det som inlägg, närmast huden? Alltså det är inte nån fancy bambufleece utan vanlig syntetisk fleecefilt från IKEA som jag råkar ha en massa över av. Kan jag använda den till något smart? Klippa till nånslags fuktspärrar eller nåt?

Och en ytterligare fråga: Har nu på henne ullytterbyxor som är storlek 62-68, men de är lite stora och sitter inte precis tajt. Kommer det att bli problem? Måste ytterbyxor sitta supertajt för att hålla blöjan på plats och inte läcka i benen?
    Och ska jag förvänta mig att de läcker lite nu i början innan de är typ inkissade? (Verkar som att en del menar det.)

Imorgon ska jag skaffa ull och sticka egna byxor. Nån som har favvomönster? Annars kör jag rundsticka med ben.

• glockenbach

om jag gör fleeceinlägg (av ikea-filten) , ska jag klippa dem i nånslags form då? typ som pocketblöjor är formade,  med en midja? Är det någon som kör fleeceinlägg som kan tipsa om huruvidda det är en bra idé att göra de här inläggen eller ej?

• glockenbach

Nu har mina BumGenius Flip kommit! Efter en massa research bestämde jag mig för att satsa på dem. De är tydligen omtalade som jättebra i UK och var de nu mer säljs, så jag tänkte vad sjutton och köpte ett gäng. Det ser lovande ut, just nu är alla inlägg i tvätten.
    Ytterblöjorna är jättetunna av polyester så just nu testar jag dem som ytterbyxor över vikblökorna. Verkar också funka. De är rätt tajta, inte alls så bulkiga som många blöjor är, och verkar enkla att byta och snabbtorkande dessutom. Och om de funkar med vikblöjorna är det ju suveränt.

Sen så stickar jag dessutom en ull-ytterbyxa med mönster av katter och fiskar. Ska bli ännu mer spännande att se hur den blir när den är klar! Hoppas den passar och funkar.
    (Just nu ser den ut såhär: hawkandweasel.blogspot.com/2010/05/gissa-vad.html)

Vad kul det är med blöjor! Vem hade kunnat ana det..? ;)

• glockenbach
    SaltNapp skrev 2010-05-16 16:05:46 följande:
    har en liten tygblöje funderinge igen ;) vilken sort / märke skall man satsa på om man vill ha torraste tunnaste alternativet?
    Vi håller på att testa BumGenius Flip med stay dry-inlägg och de verkar superbra. Ytterbyxan är ofodrad, dvs bara ett tunt tyg, och inlägget är verkligen supertorrt på ytan även om det egentligen är blött. Det blir faktiskt lika litet som en engångsblöja men torrt. Hon kan ha sina vanliga kläder och bodys som är lagom i storlek (Med ullbyxorna på måste hon ha för stora bodys.)

Och de är praktiska att byta dessutom. Jag vet inte om de finns att köpa i Sverige, vi har beställt från England och då kostade frakten 6 pund. För 83 pund har jag fått ett "daypack" plus en extra ytterbyxa, 8 extra inlägg och frakten. Det är ungefär vad man behöver under två dagar, tror jag, så just nu använder vi vikblöjor dessutom som komlement. Men om vi fortsätter vara så här nöjda beställer vi säkert mer så vi klarar oss helt med BG flip.
  • glockenbach

jag köpte BG flipsen från ett företag som heter babipur i england och de tog ungefär tio dagar på sig att leverera. (vet inte om vulkanen hade nåt med saken att göra...)

Jag köpte ett daypack vilket innehöll 2 ytterbyxor och 6 ekologiska inlägg. (organic) Sen köpte jag till 8 stay dry-inlägg och ytterligare en byxa.
    Staydry-inläggen är verkligen supertorra, det är nånslags mjuk fleeceaktigt tyg närmast huden. De ser ut som en binda ungefär. De ekologiska är en duk som man viker ihop, de känns blöta när de är nedkissade men suger tydligen upp väldigt mycket. Jag är mest impad av staydry-inläggen. Dessutom finns det engångsinlägg som man kan ha och slänga (om man är på stan, tex) men de kostar multum så det får vi fundera mer på.

Ytterbyxan blir inte blöt. När man byter tar man av byxan som vanligt, håller den i tyget och skakar ner inlägget i blöjhinken, torkar av ytterbyxan lite med papper för säkerhets skull och lägger i ett nytt ilägg. Om det kommit bajs på ytterbyxan kan man sköja den eller tvätta den och den torkar superfort.

Hittills supernöjd med alltihop, tycker det är underbart att blöjan blir så liten också. Sen är det ju lite joxigt att beställa från england men jag har just hittat en som säljer här i tyskland där jag bor. Ska avvakta nån vecka till men tror jag komemr köpa lite fler ytterbyxor och fler inlägg så det räcker i tre dagar. (Jag måste vänta och se lite mer hur det funkar med bajs och när man är utanför hemmet.)

vet inte vad pundet ligger i just nu, 80 pund som jag betalat hittills  är väl kanske 1000 spänn eller så? Mycket på en gång men 2-3000 för en livistids blöjkonsumtion (dessutom för flera barn, kanske) är ju rätt OK...

Hm, jag som just stickat en ytterbyxa i ull... ska jag inte använda den alls nu då? {#lang_emotions_undecided}

• glockenbach
    @Kaffemoster:
    Här finns en stickbeskrivning som jag just stickat från:
    pinkgreense.blogspot.com/2009/08/recept-pa-natta-och-enkla-blojbyxor-av.html

Den sidan svarar på en massa av dina frågor också tror jag. Vi har ullbyxor på vår lilla rackare och jo, det blir bylsigt så man måste ha en större body, tex. Men jag tror inte det är för varmt och det är faktiskt tätt. (Nu kör vi dock mest Bg flips, se ovan.)
    Tror dock verkligen man behöver nånslags benmuddar, bebibajs är fantastiskt löst har vi upptäckt...
Svar på tråden Tygblöjetråden 24