Inlägg från: glockenbach |Visa alla inlägg
  • glockenbach

Tygblöjetråden 24

Bra fråga.  Jag tycker inte det verkar vara något problem men vi har haft rätt kallt där jag bor så det har inte varit basturisk än så länge. Jag tror inte de blir varmare än ullbyxor eller tjocka blöjor i flera lager i alla fall eftersom det bara är ett enda lager tyg plus inlägget. På sidorna är det ju bara det tunna tyget, så det är ju som att ha på sig...badbyxor knaske? Möjligen blir det lite fuktigare efterom tyget ju är tätt.

kolla på www.cottonbabies.com/product_info.php&products_id=2157 om det står nåt i kommentarerna. Jag är iofs lite skeptisk till dessa kommenatarer eftersom ALLA är så sabla nöjda... ;)

Zoria123 skrev 2010-05-18 15:22:26 följande:
    glockenbach: luftar blöjorna bra? Tänker nu när det blir varmt att det inte blir en bastu inne i blöjan? Är annars på väg att beställa vilken sekund som helst ;)
  • glockenbach

Jag skrev lite tidigare om Bun Genius Flip som jag tycker är superbra. Kan verkligen rekommendera dem. Jag tyckte framför allt de verkade bra eftersom de är så små och slimma, inte mycket större än pampers, men de är dessutom torra, lätta att byta och tvätta och torkar fort. Man byter bara inlägget precis som med de engångsblöjor som fanns på 80-talet. Vi kommer att köpa fler av inlägget som heter stay dry, det känns nästan helt torrt på ytan även om blöjan är kissig. JAg bor i tyskland och har köpt från england än så länge, men har precis hittat en internetbutik som säljer dem här med.

Och man tjänar ju verkligen in kostnade på bara ett år.

Vi har 14 blöjor + 3 skal och det är alldeles för lite. 24 +4 är nog bra.

CottonCandy skrev 2010-05-20 19:15:52 följande:
    hejalla, är ny i denna tråd å har lite funderingar.. jo de e så att nu på senaste har jag funderat på att börja köra med tygblöjor, de e både smidigt å man spar pengar även om de e en stor kostnad att köpa in dom men man sparar ju en hel del i de långa loppet. har suttit å surfat runt å definnsju en djungel av tyblöjor så jag har lite frågor till er som annvänder tyg blöjor köper ni från svenska butiker eller utlänska? nån som köpt på ebay? är one size varianten bra? då passar d eju även om man får fler barn i dom här all in one blöjorna vad e de man behöver utäver de? rispapper? eller bara tyginlägg? vad kan ni tippsa om för märke? hur många ska man ha? har läst att 24 st är ett bra antal att ha hemma. har funderat på dessa www.babaharmonia.com/naughty-baby-nappies-p-9...
  • glockenbach
    Zoria123 skrev 2010-05-18 15:22:26 följande:
    glockenbach: luftar blöjorna bra? Tänker nu när det blir varmt att det inte blir en bastu inne i blöjan? Är annars på väg att beställa vilken sekund som helst ;)
    Hej, nu har jag ett bättre svar: Nej, de blir ganska instängda. Man får tvätta skalet lite oftare än vad som utlovas ( man behöver nog två skal om dagen) för det blir fuktigt och luktar kiss, men det räcker med att skölja dem, de torkar på några timmar. Jag tycker de är bra i alla fall.
  • glockenbach

Kan återigen bara tala mig varm för Bumgenius flip. Tcker de är suveräna, små och enkla och torkar superfort. Och torra mot huden. Möjligen en smula instängda men inte så det stör.

Min kille tycker vi ska sälja alla vikblöjorna... jag som stickat ytterbyxor och allt...;)

• glockenbach
    Ekorrfamiljen skrev 2010-05-28 13:05:51 följande:
    Jag föredrar flanellblöjor (formsydda) boostade med flanellvikisar och ullbyxa på natten. Det håller fukten bättre instängd än alla pockets och AIO jag har testat än så länge iaf. Så behåll ytterbyxorna är mitt råd (eller sälj dem till mig förstås! )
    Jo, jag kommer behålla dem ett tag. Man får väl se om de kommer till nytta. Det som är skönt med flipsen är att man bara håller i skalet och tömmer inlägget ner i hinken, men med vikblöjorna måste man ju snöra upp en kissig blöja med händerna (vi har knytlinlägg.) Det tar verkligen tio sekunder att byta på henne när hon har flips.
    Men gillar också ullytterbyxorna. Just nu sitterdottern i skena tyvärr så vi kan inte använda ullblöjorna hur som för det blir för klumpigt, men ska utarbeta det "perfekta systemet" när hon slipper ur dem.
  • glockenbach
    Ekorrfamiljen skrev 2010-05-28 21:54:11 följande:
    Måste kolla upp BG flips. Var hittar man dem. *nyfiken*
    Jag har beställt från england faktiskt, på en affär som heter babipur (googla.) Det funkade ju fint fast tog nån vecka att få dem. På cottonbabies hittar man info, det är företaget om jag fattat rätt. Jag bor i tyskland och här finns en affär på nätet som säljer dem, vet inte hur det är med Sverige. De är rätt nya tror jag så de kanske inte finns? Nån som vill börja sälja dem kanske? ;)
  • glockenbach
    Giraff skrev 2010-05-29 20:09:35 följande:
    Lite mer flip-utvärdering här:

Jag äger just nu fyra BG flip- ytterbyxor och det verkar räcka. Möjligen hade en till varit bra. Man får använda kanske 2 om dagen, för det mesta torkar jag bara av det lite inuti med toapapper men efter kanske 3 byten vill man sköja av det. Och efter nån dag tvätta det i 60 grader. Men de torkar ju fort, är bara som en tunn goretex typ. De kan börja lukta lite instängt kiss efter ett tag. Och nån gång har jag fått tvätta benkanten med galltvål.

Vi har nu 4 organicinlägg och typ 18 stay dry.
    På dagarna använder vi stay dry- inläggen för att de känns så torra och trevliga. På natten har vi kört organic-inlägget som är en tjock filt som man viker i 3, och de suger upp mer. 

Nån gång har vi kört stay dry på natten och då läckte det på grund av överkissning. Nån annan gång har det också läckt men då satt de inte på ordentligt. Man måste ju sätta dem lagom tajt kring benen, och inlägget sitter fast i en fläpp som hade vikt sig åt fel håll en gång så kisset kunde fortsätta rinna ut när hon låg på rygg. Annars är de torra och små och smidiga. Stay dry torkar rätt så snabbt, den andra tar en dag kanske. Vi har bara tvättställ inomhus och vi hinner få torra blöjor om vi tvättar var 2-3 dag.

Har även engångsinlägg men har inte testat dem ännu. Ska åka en massa tåg på onsdag så då kommer de nog till pass. Vill inte slösa på dem i onödan eftersom vi måste beställa dem...;)

Kul att andra blir inspirerade. Hoppas ni gillar dem också, det är ju lite risky att rekommendera saker ibland men jag tycker verkligen de här är bra.
  • glockenbach

En sak till...insåg just (fick en färsk påminnelse s.a.s) att jag glömde säga att man definitivt måste tvätta skalet efter bebisbajs...{#lang_emotions_wink} eftersom inlägger bara ligger i mitten kommer det ju ut på sidorna och det bli rätt geggigt överallt inuti, men förhoppningsvis inte på utsidan om de sitter lagom tajt. Men så är det väl med bajs. Hoppas ingen känner sig lurad nu...

• glockenbach
    SaltNapp skrev 2010-05-31 17:06:49 följande:
    gud förlåt att jag tjatar så.. men hur tjocka är stay-dry inläggen? känns byxorna plastiga? eftersom dem kommer rak mot kroppen på sidan tex, bklir de svettigt där? jag provade imse flanell formsydda men min lille kille blev helt tokig så fort han kissat, han gillar inte å vara blöt ..så tror dessa stay dry är något för honom, vill så gärna använda tygisar men han får inte känna att han är blöt..
    Hej, de är kanske en cm tjocka? Tror de är tre eller fyra lager tyg. På undersidan är de frotté, mot huden nånslags flanell, vet inte vad som finns däri. Byxorna är av nåt goretexliknande (polyester) med plastad insida. Det blir ändå inte svettigt mot kroppen tycker jag, men jag har inte funderat på saken... det är i alla fall inget jag reagerat över. Min dotter är inte röd eller nåt och brukar kännas  torr i rumpan, men hon kanske är ett okänsligt barn? Hon har inget emot blöta blöjor överhuvudtaget faktiskt så jag kan inte avgöra om hon känner sig blöt eller inte. Men inläggen känns verligen inte blöta, när de är tvättade och jag händer upp dem är det torrra lagret i stort sett torrt. Klart det är en aningens fuktigt men verkligen inte blött som frotten på baksidan.
    Jag brukar ju hur som helst torka av ungen och vädra henne litegrann emellanåt, men det gör man väl?

Ekorrfamiljen: Precis så är de! Har tänkt samma sak. Jag tycker det är så lustigt att de blöjorna var gjorda av billiga fula skitmaterial och nu är de här precis likadana i modellen men gjorda av typ hightech sportmaterial... vilken uppgradering av blöjorna liksom.  Och det är ju skönt att man inte knyter utan knäpper lite snabbt och snyggt..!
  • glockenbach
    Ekorrfamiljen skrev 2010-06-01 09:48:38 följande:
    Frågade väl förut men det finns inte någon i Sverige som säljer BG Flips alltså? Såg att babipur inte säljer BG utanför UK om det inte är så att det inte finns återsäljare där man bor. Så, om man säger att man bor i Sverige så borde de skicka, eller? glockenbach: Ja, visst är det märkligt! Man kunde väl tänkt till och kört lite eko redan då, men å andra sidan tänkte man att jordens resurser var oändliga och att det iaf inte var de som levde då som skulle ta hand om skiten en dag. Jo, en fråga till om stay dry till Flipsen: Det är ju microfiber och det har jag ju lärt mig nu att man inte ska ha direkt mot huden på bebisen! Hur funkar det då som inlägg? Ligger de inte direkt mot rumpan alltså? Har man mellanlager, eller hur gör man?
    Jag har köpt från babipur till Tyskland, det funkade.

Hm, jag har ju microfiberinläggen direkt mot huden. Ska man inte ha det? Varför inte? Det är så de funkar i alla fall utan extra inlägg eller nåt, så om man inte gillar det ska man troligtvis inte satsa på flips.

www.cottonbabies.com/index.php

Här är en länk till flipsens hemsida. Under varje produkt har folk lämnat omdömen och tips, så det kan vara bra att kolla runt där om man har frågor. Jag kan ju bara utgå från min enda unge och typ fyra veckors erfarenhet. Vill ju verkligen inte lura på någon något som inte funkar för dem... :)

(Jag är visserligen lite skeptisk till att alla är sådär supernöjda, men jag är ju också nöjd så varför inte?)
Svar på tråden Tygblöjetråden 24