Inlägg från: glockenbach |Visa alla inlägg
  • glockenbach

Tygblöjetråden 24

OK, nu har jag läst på: Det är alltså microfiber på INSIDAN av stay dry-inläggen, men INTE mot huden.

Från hemsidan:
    "Flip™ Stay-Dry inserts are made of 3 absorbent layers of microfiber and a smooth stay-dry suede that wicks away moisture from your baby's bum-keeping baby drier, longer."

Se där se där vad man lär sig.

• glockenbach
    SaltNapp skrev 2010-06-12 17:11:06 följande:
    Nu har jag testat lite mera =)
    Han hade på sig en igår under sin middags sömn.. dvs från kl 11 till kl 15
    och när jag tog av dem var dem tung som fasen och full av kiss, men kändes relativ torr om man la handen mot "torr" sidan och han var bara lite små fuktig  på huden, precis så som jag upplever en libero blöja efter 4 timmars kissning =) så bra betyg från mig !

det jag tycker är ltie små krångligt, är att inlägget ine ligger still i "fickorna" så man får hålla lite små trixigt när man lkägger blöjan under honom.

Är itti bittisarna bättre alternativ ?
    Hej hej

Vi har kört flips i 1, 5 månader nu och jag tycker inte det är något problem att inlägget glider lite, men fattar vad du menar. Man får se till att fläppen bak ligger nedåt så att inte kisset smiter ut bara.

Angående tvätt som någon skrev om: VI kör våra inlägg i 60 grader och hängtorkar med utmärkt resultat. Och inläggen blir bara skönare och skönare mot huden tycker jag, de känns jättemysiga. Har testat med äppelcidervinäger som sköljmedel, det kanske är därför? 

Hoppas du kommer att vara nöjd med flipsen. Jag är helnöjd, min dotter är superfin i rumpan och både jag och min kille älskar flipsen. Å andra sidan har jag inte testat jättemycket annat, bara BG allt i ett-blöjor och vikblöjor och av dessa vinner flipsen helt klart.

Roligt också att man tycker de är så mycket lyxigare och finare än engångs, jag var lite rädda att det skulle känna som att man "var duktig och offrade sig" när man använde tygblöjor. Nu känns det bara helsunkigt att använda engångs, de är skitfula och plastiga. Som att använda typ engångsbesitck och papperstrosor...
  • glockenbach

Jag har lagt upp bilder på flips och stay dry-inlägget på min sida. (Såg att det var någon som efterfrågade det!)

• glockenbach
    Nillan77 skrev 2010-06-19 09:19:47 följande:
    Ni som har köpt BG Flips...
    1 Funkar dessa att använda på natten?
    2 Hur verkar storleken? Kommer de funka hela blöjperioden?
    3 Har ni testat det inlägget som slängs?
    4 Har de läckt någon gång?
    5 Vad har ni köpt?
    1. Absolut, vi använder organicinlägg på natten för de suger som bara fasen. Håller hela natten (vår dotter sitter i höftskena så det blir för krångligt att byta på henne under natten just nu tyvärr.)
    2. Det sägs så men jag vet itne, min dotter är bara tre månader ännu. Jag räknar med det i alla fall.
    3. Har köpt dem men inte testat ännu, och nu kan man plötsligt inte köpa det längre så jag misstänker att det inte var så bra och att de slutade sälja det?
    4. De har läckt när de varit överfulla (sorry babyn), och nån gång när flärparna inte legat ordentligt på plats. Men inte mer än vad engångspampers kunde läcka. Jag går inte runt och är rädd för läckor.
    5. 4 ytterbyxor, 18 stay dry inlägg, 4 organic inlägg, tre pack engångsinlägg. Funderar på att köpa en eller två ytterbyxor till, man gör av med nån per dag. De går att skölja av vilket jag gör efter kanske 3 byten och de torkar fort, men fyra är på håret.

Jag är supernöjd, tycker de är jättesmidiga och trevliga. Inläggen torkar fort på torkstället, särksilt stay dry inlägget och blöjrumpan känns inte det minsta stor och bylsig. Och hon har aldrig nånsin varit röd eller irriterad, hon är alltid torr och babyrosa om rumpan..! :)
  • glockenbach

Vi har en plasthink med lock, luktar inte ett skvattram utom när man slänger ner en ny blöja i den. Utan vatten.

• glockenbach
    Ekorrfamiljen skrev 2010-08-15 20:22:52 följande:
    BG Flips kan man beställa från England (iaf hos den butiken som jag glömt namnet på ) eftersom de inte finns att köpa i Sverige.
    Hej, de går att köpa från en butik som heter babipur (tror jag, i alla fall har jag beställt dem från england till tyskland så sverige borde ju gå det med?)

Just nu är jag lite förgrymmad på mina BG flips. De läcker nämligen och jag fattar inte varför. De har, ska tilläggas, varit helt vattentäta och verkligen superbra i tre månader men plöstligt har de bara kapsejsat.

Teori ett var att PUL-skalet blivit otätt (om det nu är PUL men jag antar det?) så jag provade torktumla och sedan impregnera med nikwax. Det verkar ha funkat OK. Grejen är att skalen verkar suga upp kisset i kanten (som är "rå", inte vikt, så kisset kommer i kontakt med yttertyget utanpå pulskiktet och sedan liksom transporterar de ut det. Det läcker alltså inte rakt igenom så skalet är Ok förutom just i kanterna.

Alltså insåg jag att det kanske var så att vätska samlades i kanten och rann ut och att problemet kanske var att inläggen inte sög upp kisset? Och visst, jag testade då att hälla vatten på inläggen och det verkligen rann av som vatten på en gås. Så då har jag skrubbat dem med yes diskmedel och sedan tvättat dem i 95. Det funkade fint första gången och de började suga upp kiss som bara den.

Men nu imorse hade det läckt i sängen igen och jag kollade inläggen, och nu är de plötsligt vattenavstötande igen! DemonSå nu ligger de åter i maskinen med yes på 95 grader.

Kan det vara för att vi har hårt vatten? Det är väldigt hårt här. Borde jag ha ättika i sköljningen då eller vad gör man?
    Eller hade vi för mycket tvättmedel? Jag fösöker säga åt min pojkvän att ta lite, lite men han tycker det är ofräscht och vill helst ta vanlig dos - minst. Och det är han som har tvättat dem.
    Jag har även problem med att hitta ett bra tvättmedel - det är så klurigt när man köper engelska blöjor och läser på svenska vad man (troligtvis) ska ha för tvättmedel som man sedan försöker hitta i Tyskland...

Exakt vad är det för ämnen som kan täppa igen blöjor som finns i tvättmedel nu igen? Vad är det jag ska se upp med? På BG:s hemsida står bara att man ska använda tvättmedel "without additives" men det säger mig ju ingenting, vadå additives liksom. Jag använder ju inte sköljmedel och inte naturlig såpa/tvål.

Några teorier? Mycket tacksam för hjälp här. Jag börjar bli allvarligt less på mina älskade flips när de håller på så här.
  • glockenbach

Hej igen. Kolla vad jag fick från Bumgenius när jag beskrev problemet:

www.pinstripesandpolkadots.com/detergentchoices.htm

Superbra - om bara ett enda märke hade funnits här... det enda jag hittar är Ecover som bara har tre stjärnor och det ska helst vara fem.

Hade för mig att tvättnötter täpper till blöjor också? (Har googlar runt alldeles för mycket nu tror jag, till sist har man hört "allt" nånstans...) Sen beror det väl på vad man har för material i blöjorna- mina inlägg är ju microfiber av polyester, vad har ni som kör tvättnötter för material i era blöjor? Mina nattinlägg av bambu funkar tex. fint trots att microfiberinläggen bråkar.

Jag ska f.ö, enligt Bumgenius kundsupport, använda tvättmedel utan:
    dyes, perfumes, scents, oils, enzymes, optical brighteners, whiteners, softeners, natural soaps, rash creams or ointments, baking soda, vinegar or laundry booster

Så det är väl bara att översätta till Tyska och ge sig ut och leta...

• glockenbach
    annbom skrev 2010-08-18 07:57:10 följande:
    Jag har microfiber i mina inlägg och har inte märkt att det skulle vara några problem så jag fortsätter att tvätta  mina tvättnötter
    soapnutslaundry.com/
    www.buysoapnuts.com/faq.html

Ok, nu har jag hittat två sidor som båda påstår att tvättnötter inte kloggar igen fibrerna utan tvärtom rensar blöjor och gör dem mer absorberande. (Visserligen är det två tvättnötsförsäljare...)

Jag kör väl på nötterna ett tag då med flipsen och kollar vad som händer. Det är ju roligt att tvätta med nötter dessutom.

Tack för inspirationen!
  • glockenbach
    Londonvibes skrev 2010-08-18 10:08:16 följande:
    glockenbach - jag använder flytande Via Colour till mina tygblöjor och det funkar hur bra som helst. Har gjort det i 1.5 år nu utan problem. Via heter Persil i England så kan vara värt att kolla upp vad det heter i Tyskland (om det är där du bor?). Tillverkaren är Unilever. Lycka till!
    hej, Persil finns ju här med. Tack!

Jaha, på de tyska formumen säger alla att tvättnötter är dåligt och kloggar blöjorna. Suck.
  • glockenbach

...eller så kan det vara för att vi har för hårt vatten...
    Nu har jag använt tvättnötter i alla fall (måste ju tvätta!) och blöjorna luktade lite sunk när jag tog ut dem. Vad gör man då? Har även stått på affären och jämfört min lista med alla tvättmedel - alla var dåliga enligt den, även persil.

Och den europeiska distributören av Bumgenius svarade och sade att de inte rekommenderar något märke alls, bara det INTE är bio! Det var väl skumt?! Eller beror det på att hon tänker att bio = naturlig tvål? Hon rekommenderade i alla fall LITE medel och extra sköljning.

Ja ja, jag får väl testa vidare. Min Yes-flaska står ju beredd där den står...

Idag har jag i alla fall fått nya skal till flipsen (behövde lite fler bara)  och nu har de nytt innerskikt, mer plastigt liksom. Men de var fina. Och så har jag okynnesköpt ett par fuzzibuns bara för att det var roligt och för att det är praktiskt ibland med sånt man bara kan slänga på utan att lägga i några inlägg...vilket ju säkert tar minst 30 sekunder med flipsen...

• glockenbach

...så idag var jag in på min ekologiska affär och stod lite uppgivet och jämförde tvättmedlen med min lista på ingredienser man seka se upp med. Då kom en kille och frågade om jag behövde hjälp, jag förklarade att jag behövde tvättmedel utan naturlig tvål och det tyckte han lät "väldigt svårt!" eftersom de ju är en ekologisk affär... (han undrade faktiskt ett par gånger om han verkligen hört rätt.)
    I alla fall frågade han en kollega som bara: "Utan naturlig såpa säger du? Är det för mikrofiberblöjor, eller?" (Underbara man!!!)  "Ja, då ska du ha den här!" Och han halar fram en ekologisk tvättcreme för bilar och mikrofibergrejer!
    Inte en enda förbjuden ingrediens förutom lite lavendelolja och det kan man väl stå ut med, det verkar ju folk tillsätta ibland för doftens skull.
    Så nu ska jag testa den i nästa tvätt! Gud vad glad jag är.

• glockenbach
    emindy skrev 2010-08-20 00:34:50 följande:
    härligt glockenbach!
    Men innan du kör med det där braiga tvättmedlet skulle jag köra en ordentlig utrensningsomgång. Jag brukar spruta på diskmedel och köra ett program med tvättmaskinen och sedan skall man enligt det jag läste köra tvättmaskinen gång på gång utan ytterligare tvättmedel tills vattnet inte löddrar längre. (det ser du genom luckan när programmet körs) För att vara säker på att precis allt tvätt och diskmedel sköljts ur blöjorna.
    Jag brukar bara köra en gång utan tvättmedel men med extra skölj, men då ni haft problem kanske det är dumt att chansa?
    Japp, har redan gjort det eftersom de kloggade för några dagar sedan. Det löddrade ut lite på golvet... men blöjorna blev bra igen. Tur att man kan göra så så man i alla fall kan rädda dem efter ett misslyckat tvättmedel.

Medlet jag köpte heter AlmaWin all purpose washing cream ( www.almawin.de/index.php&clang=1 )
    Verkar finnas i Tyskland och England. Jag har inte provat det ännu men det är nog tvättdags imorgon. Jag berättar vad jag tycker om det när jag har testat.
  • glockenbach
    Ronjas mamma skrev 2010-08-20 17:01:55 följande:
    Tak såg det i min økobutik idag men ungarna vaknade och texten var på  tyska så jag orkade inte läsa igenom.. Vet du om det finns utan parfym också?
    Tror inte det, det verkar inte så.
    Men de luktar inte mycket parfym alls, tror det är en aningens aning lavendelolja i medlet bara. Dessutom använder man väldigt lite. En halv kapsyl per maskin, det är ju typ en matsked eller två.

Tvättmedelsupdate:
    Microfiberinläggen är nu tvättade två gånger med tvättkrämen och de suger som bara den, hurra! Inte en tillstymmelse till pärlor. Blöjorna luktar däremot en smula kiss när de är nytvättade så jag kanske ska öka mängden medel - jag halverade rekommenderad dos och det blev som sagt en matsked ungefär, det verkade väldigt lite...

Har tre nya BGflip- skal också och de har bättre plast på insidan än de förra. De är fina, typ nästanvita pasteller. Jag insåg att jag var ltie väl optimistisk när det gällde hur sällan man behövde byta skal, jag byter nu efter kanske varannan blöja. Det räcker med att skölja skalen lite kvickt och låta dem hängtorka och sedan tvätta dem i maskin kanske en gång i veckan, men fyra skal var för lite. Sju är perfekt.

Sen har jag beställt några Fuzzibunz som jag väntar på att få. Det är mest för att jag är nyfiken (och för att de fanns i rött!) för nu när flipsen funkar igen är de underbara. Så lätta och icke-bulkiga.
  • glockenbach
    Ekorrfamiljen skrev 2010-10-19 12:18:12 följande:
    Vi har använt Bum Genious Flips och de har funkat bra tidigare, de håller ju hela natten. Nu blir det som sagt rött och vätskande sår på en gång.. (Hmm, kan det vara tvättmedlet? Fast vi har ju inte bytt på länge.. ) Jo, det får nog bli ullbyxor istället och hoppas att de håller hela natten. Vad kan man ha för fuktspärr? *funderar*
    Oj, vad jobbigt! Vi använder bara BG flips och har inte märkt någon allergi mot materialet. Vi använder organic-inlägget, framför allt på natten, och det är ju av naturmaterial. (bambu.) Har ni sådana också? Annars kan jag rekommendera dem, de suger som bara sjutton. Håller lugnt en hel natt. Fast hon blir lite fuktigare i rumpan, stay-dry inläggen är ju alltid typ snustorra.

Hoppas ni får ordning på det! Jobbigt med sår! och urjobbigt om man måste lägga ner tygblöjegrejen.
  • glockenbach

Jag tänkte uppdatera mina äventyr med BG flips förresten.

Jag fastnade för dem när jag kollade runt på alla olika blöjsystem för ett halvår sedan, och bestämde mig för att prova. De finns inte i Sverige men jag beställde från Babipur i England. De består av ett ytterskal av polyester och två olika sorters inlägg. Skalet kan återanvändas ett par tre byten om det inte blivit för blött eller bajsigt. Man byter alltså för det mesta bara inläggget, vilket är rätt smidigt.

Vi köpte till mer och mer eftersom och har nu så vi klarar oss: åtta skal, sex organic-inlägg och kanske fjorton stay dray-inlägg. Organic-inläggen är av bambu, tjocka och suger som tusan så vi har dem som nattinlägg. Stay dry-inläggen är av microfiber och håller rumpan välidgt torr. De räcker i tre-fyra timmar.

En liten kris kom när inläggen slutade suga upp vätska. Det löste sig till slut med ett ekologiskt tvättmedel speciellt för microfiber och bilklädslar. Det funkar jättebra och sedan dess har blöjorna inte läckt. Någon gång har vi impregnerat skalen med nikwax men det känns lite olustigt och kemiskt så jag försöker undvika det.

Blöjorna är snygga, täta och framför allt väldigt smidiga. Tar lite plats att ta med, lätta att byta och torkar otroligt fort, över dagen på torkställning. Vi har även köpt engångsinlägg som vi dock knappt har använt. Men det finns och kan ju vara praktiskt, tex under resor.

Jag bor utomlands men funderar faktiskt på att bli återförsäljare när jag flyttar hem nån gång, så bra tycker jag de är. Om ingen annan hinner före...
    En brasklapp är att vissa bebisar inte verkar tåla syntetmaterial i längden. Annars är både jag och min kille mycket förjusta i dem.
    Jag testade fuzzibuns bara för skojs skull och blev nästan chockad över hur fort de läckte igenom. Alltså tror jag att BG flips är rätt bra i jämförelse.

Nån annan som har synpunkter? Det är ju inte så många som använder dem, så det vore roligt att höra hur det gått för er som provade.

• glockenbach

(och sedan igår är alla inläggen dessutom vackert rosa. En röd handduk hade slunkit med tvätten.)Cool

Svar på tråden Tygblöjetråden 24