Inlägg från: Fridayyy |Visa alla inlägg
  • Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

martini bianco skrev 2010-11-10 17:10:45 följande:
    Jag börjar med att peppa

Dessa månaderna är ju oftast pest och pina för oss emetofober. Men jag tänkte rada upp lite positiva saker.
    -November:
    Nu är det mörkt ute på kvällen, man kan tända massor med ljus och ta fram alla filtar. Mys med lite godis, ett gott vin och bra hyrfilmer.

-December:
    Julmys! Nu ska alla julsaker upp, man dricker mycket glögg och julmust. Köp en massa jultidningar och få inspiration under den mysigaste månaden på året. En hel del lediga dagar också.

-Januari:
    Nystart! Nu kan du köpa en ny kalender, sätt upp lite mål. Glöm allt det gamla och tråkiga. Julen är förvisso mysig men det är också väldigt skönt att packa ner sakerna. Köp en ny gardin till köket? Förnya vardagsrummet med en färgglad ny kudde. Dags att förså pelargoner (det är tidig vår det!)

-Februari:
    Årets kortaste månad. Det brukar vara mycket snö i februari vilket lyser upp tillvaron. Dagarna blir dessutom ljusare hela tiden. Det går mot rätt håll! Sportlovet är också mysigt för alla som har barn. Dags att plantera diverse grönsaker och blommor.

-Mars:
    Håll utkik efter snödroppar, vintergäck och andra vårtecken för nu är det VÅR enligt almanackan. Planera sommarens aktiviteter och semester.
    Fint skrivet!!! Tiden går verkligen fort fast man inte tycker det när det är rusk-höst. Fast förra våren var sååå seg, minns våren när jag träffat min man, då var det t-shirt väder (om man satt i solen) redan i februari.
  • Fridayyy

Vad ska ni hitta på imorgon, Fars dag? Barnen har ritat kort här och vi ska äta tårta imorgon. Annars ska vi tapetsera barnen rum i helgen. MEN jag håller barnen hemma som vanligt, fast jag hade kanske gjort det utan fobin med. Jag är ju hemmamänniska men det beror nog liiiite på fobin.

Jag är impad över att ni vågar så mycket!! Innan åt jag hamburgare utan att tänka men nu är jag rädd för det. Åt köpt tårta på jobbet i onsdags med hallon på. Kunde inte äta upp alla hallon, tänkte bara på om de var frysta från utlandet, åt några i af, mycket gott=). Men inte blev jag sjuk. De flesta äter ju sånt varje helg, snabbmat, tårtor, bröd bakat i affär utan att de är sjuka. Det gjorde jag också innan.

• Fridayyy
    middiz skrev 2010-11-15 14:11:09 följande:
    Usch den här penicillinkuren tar knäcken på mej.. mår illa konstant... I natt var det så illa så jag vaknade av att det kom upp i munnen och sen ner igen.... Inget hjälper ju!! Har provar yogurt, proviva och shots men utan att det hjälper något!
    Nämen fy, hur länge måste du hålla på? Försök få en annan sort om du behöver det nån mer gång. Det går inte med Primperan eller nån som medicin mot illamående?

Idag skulle vi hälsat på en dagiskompis till barnen, som tur var såg jag på facebook att flickan haft diarre igår och förmodligen magsjuka. Så det blev inget, dessutom är min ena förkyld IGEN verkar det som.
  • Fridayyy
    Anonym skrev 2010-11-16 02:29:35 följande:
    Jag har samma fobi som ni och jag oroar mig för jag måste gå till gymmet, jag måste träna.
    Är orolig om jag blir smittad där. Om någon som struntar i 48timmarsregeln och går och gymmar så kan jag ju bli smittad om dom använt samma maskin som jag?

Vad skulle ni göra? Är de stor risk att gå till gymmet och träna?
    Tror jag inte, mer för förkylningar då om det är mindre rum. Peta inte i mun och näsa så är det ingen fara och du duschar ju efteråt och tvättar händerna.
  • Fridayyy

Jag är 32 år, 2barnsmamma med en till i magen (kommer i maj). Jag har alltid varit rädd för folk som spyr, innan hade jag mer ångest att jag själv mådde illa, inbillade mig det minst varje natt och var vaken. Nu är jag orolig för att barnen ska bli sjuka. Jag har gått i terapi men det hjälpte inte nämnvärt, jag la inte heller ner min själ i den för jag vågade inte. Jag har faktiskt gått i terapi flera ggr men har inte tyckt att någon hjälpt mig.

• Fridayyy
    Anonym skrev 2010-11-20 19:19:46 följande:
    De undrar jag med. Jag har fått kräkreflexer de senaste 2 gångerna men inget kom ut. Jag mådde väääldigt illa och skulle spy men inget kom. Det fastnade liksom i halsen, som dt va stopp där. Jag undrar hur det kommer sig att emetofober inte gör det..? Men vi ska vara "glada" för det ändå...
    Får man riktig panik så blockeras spyreflexen i hjärnan, är nog en överlevnadssak. Jag trodde också jag skulle spy när jag vad jag tror var gallstensanfall men det kom inget.
  • Fridayyy
    zasata skrev 2010-11-21 13:07:03 följande:
    Usch panik! Gjorde korv från frysen och potatismos. Alla mår bra men min mage är i uppror! Mjölken såg jag var 2dar gammal. Korven var fryst. Då blir väl inte den dålig lika snabbt? Påväg på bio med dotteren också :(
    Jag använder ofta mjölk som är ett par dagar gammal! Var nog ingen fara med korven heller. Det går nog snart över.
  • Fridayyy
    middiz skrev 2010-11-22 16:53:05 följande:
    Jag börjar känna mej lite som att jag håller på och blir förkyld.. är livrädd nu eftersom det går en sån magsjuka nu som börjar med halsont och sen spyr man jättemycket.... fyyy
    Vad är det för konstig magsjuka??
  • Fridayyy

Lollisen, du är så snäll som skriver allt detta!!  Och visst är det så, är man spänd eller nervös för nåt annat så blir oron värre, eller så kommer det efteråt när man slappnar av, så är det för mig, förr hade jag alltid ångest på lördagkvällen när jag slappnade av. Eller kvällar och nätter! Och brukar påminna mig själv om detta. Jag brukar också tänka på om jag är sugen på att äta nåt, även om det bara är äpple eller gurka, äter man sen lite så brukar tankarna försvinna, energin går till magen istället.

• Fridayyy
    lollisen skrev 2010-11-23 11:59:08 följande:
    Gav honom en omeprazol, får se ifall det hjälper... Hoppas hoppas!
    Har han matlust?? Annars är det ju inte så ovanligt med bullrig mage och att man blir lös i magen, säkert korvarna iså fall, antingen något fel på dem eller om de var starka eller nåt. Men har han inte matlust IDAG så kan det vara magsjuka.
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5