Inlägg från: Fridayyy |Visa alla inlägg
  • Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

Anonym (mia) skrev 2010-04-20 10:16:34 följande:
    Har precis fått reda på att jag är gravid....v4Mår redan illa....TIPS har ni det! Är livrädd för att kräkas.....
    Beror på vad som funkar för just dig. Äta ofta, äta vissa saker, tabletter, ingefära, seaband. Jag mådde illa hela tiden (några veckor) men spydde inte. Testade det mesta men det funkade inte, på nåt sätt vänjer man sig efter några dagar.

Men DU! ETT STORT GRATTIS!! Jättekul att du är gravid, ditt illamående kanske snart ger med sig ändå, eller inte blir värre iaf.
  • Fridayyy
    Aussielotta skrev 2010-04-25 22:50:27 följande:
    Milla2 och Antikräk --> Jag vill inte låta negativ, men jag är NUMERA övertygad om att det smittar innan. För en månad sedan var min sambo, min son och träffade två kompisar och deras söner. De var där på en söndag mellan kl 15-19 ungefär. Kl 03 på natten började en av sönerna kräkas. Nästan exakt ett dygn senare blir pappan till kräksonen, min sambo och den tre kompisen magsjuka. Jag kan förstå att pappan blev dålig, eftersom han torkat kräk, men att min sambo och den andra kompisen blev dåliga också är mkt märkligt eftersom de endast träffat kräksonen INNAN han insjuknade och inte heller har suttit och lekt med just honom, vilket dock min son gjorde. Han blev INTE magsjuk...mkt märkligt.Så ja, det måste smitta innan, fast uppenbarligten inte alltid...Jag trodde verkligen inte vi ksulle få det, så jag var rätt lugnt, TILLS min sambo började kräkas....vart lite paff helt klart...Hoppas ni klarar er, jag håller tummarna.
    Men kan det inte vara så att barnet som blev sjuk kanske redan var sjuk men bara bajsade lite lösare än vanligt, och att din sambo varit på toaletten och sedan ätit och haft smitta på händerna eller nåt. Hur smittades det annars?? Det smittar ju inte i utandningsluften och man måste ju få in smitta i mun eller näsa.
  • Fridayyy

Fy fan för alla sjukdomar, även alla feber och förkylningar.

• Fridayyy

Tror ni det är det dåliga vädret som gör att magsjukorna härjar än, jag har alltid trott innan att magsjukorna minskar för att folk går ut och är ute och leker och träffas, att det minskar smittan och alla håller sig friska.

• Fridayyy
    Emma w S skrev 2010-05-13 21:10:44 följande:
    Jag tror en del på detta ja. Att vara ute minskar risken avsevärt, man rör sig på större ytor och är man på dagis så märks det lättare om ett barn är sjukt (sitter och hänger, leker inte med de andra, sånt är lätt att missa inomhus) och det kan skickas hem tidigare. Sen inbillar jag mig att det är fler som är sjuka nu än när vi var små och detta tropr jag beror på att vi vistas fler och fler på mindre ytor. Vi är mer mobila, alla "måste" ut till shoppingcenter varje helg, sjuk eller ej. Man kan inte längre "bara" vara hemma. Vi har en stress över att göra saker ständigt och jämt. Att ha tråkigt finns liksom inte längre...
    Håller med. När jag var liten var jag sjuk 1 g med magsjuka och då var jag 10 år. Smittade ingen annan i familjen vad jag minns. Nu verkar ju många vara sjuka 3 ggr per år. Jag var dock inte på dagis. Men skolan gick jag ju i. lekte mer ute med grannarna när jag var liten. Jag tror även man äter mer ute på fik och så nu, och snabbmat och det kan ju smitta många om nån i personalen är sjuk. Folk är ute alldeles för lite tror jag. I friska luften alltså. Jag var inte ofta förkyld heller. Under några skolår hade jag inte en enda frånvarodag. Är det vanligt nu eller??
  • Fridayyy
    Anonym (€) skrev 2010-05-15 07:55:02 följande:
    Alltså jag blir så arg!! En bekant till mig vars dotter kräkte massor i onsdagskväll och lösbajs på torskväll, natten till fred är hennes man dålig (mår endast illa och måste ligga still) nu ska de ha dop imorgon och bjuder på mat hemma hos dom efter!!! Kan de ha smitta kvar??? Jag VILL INTE GÅ!!!!!!  Vad hade ni gjort??
    Smittan kan vara kvar i några veckor på olika saker, barn kan ju spy på saker och sen är det andra barn som stoppar allt i munnen. Jag hade inte gått dit, inte hem till dem när de var sjuka så nyss. Man ska ju vänta minst 48 timmar med att laga mat.
  • Fridayyy

Det är väl inte så vanligt att man blir sjuk efter en vecka, oftast kommer det väl inom 48 h, iaf vks är det vanligast med 30-36 h efter smittotillfället, dessutom borde det inte vara så vanligt att vuxna får det efter 1-2 veckor?? Jag har inte hört många som har det så iaf.

• Fridayyy

Alveline. Det är inte så att han ätit nåt dåligt? Eller har ni ätit samma saker? Tycker så synd om dig. Hoppas det inte smittat er. Det borde det ju inte gjort om han varit ensam på toaletten.

• Fridayyy
    nicely skrev 2010-05-26 17:35:56 följande:
    Dopet gick bra och dottern har inte blivit smittad...tror jag...visar inga symtom ännu iallfall.Jag håller tummarna att ni andra blir sjuka och att han bara ätit dåligt som mitt ex hade gjort varav toalettbesöken. Själv mår jag bättre nu men äter ytterst lite då jag mådde så dåligt igår..... det kom bara bakvägen som tur var. Kanske berodde allt på att jag fick min mens vilket har blvit kraftigare sen jag födde min yngsta dotter för 7 månaders sen.Längtar efter att det uppfinns vaccin mot magsjuka!
    Jag blir också konstig i magen vid mens och även vid ägglossning. Men jag blir ändå lite nervös.
  • Fridayyy
    Avelyn skrev 2010-05-27 22:55:37 följande:
    Nu är det kväll igen. Ännu mer ångest för att bli sjuk under natten. Sambon har nu varit frisk i ett dygn. Oroar mig för att viruset vårat verkar leva hur länge som helst. Kommer det någonsin lämna vårt hem. Hur mycket ska jag städa nu ? Från golv till tak ? Alla rum överallt.. gno och tvätta allt..sofföverdrag och precis allt.
    Det är ju märkligt att det varit kvar så länge, men DU blev ju inte sjuk och det var väl du som tog hand om barnen? Kan inte smittan kommit från nåt annat ställe? Är han noga med att tvätta händerna annars? Funnits på nån mat, ex frukt? (fast jag önskar innerligt att det inte smittas så)
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5