Emetofobernas tråd 5
Avelyn skrev 2010-09-15 20:28:03 följande:
Nicely, När min ångest är som värst brukar jag sätta i gång min favoritfilm " 13 snart 30". Då brukar jag nå ett litet inre lugn för ett tag. När eländet går i skolan, vet jag att jag inte kan göra så mkt. Jag räknar med att barnen blir dåliga. Då hjälper det mig att förbereda. Att se till att det finns skurmedel, mopp etc nära till hands, att det finns hinkar nära barnen och att det finns plastfrotté i sängarna. Att ha fokus på det praktiska. Har jag svårt att somna på kvällen för att jag känner oro för att de ska bli sjuka, kan jag ligga vaken och läsa länge tlls jag finner mitt lugn eller blir lugnare i alla fall. En fin vän med samma fobi, har börjat kbt. Hon vill bli av med sin fobi och jag är övertygad om att hon kan det. Hon har rätt inställning och rätt motivation. Hon har all min beundran. Jag fortsätter jobba med fobin själv, jag är inte redo för behandling.
Var gång dottern hämtas på dagis tar hon vinbär från busken utanför och äter utan att ha tvättat händerna innan efter en hel dag på dagis. Ultimat fobiträning för mig. Än bättre om jag smakar bär från hennes hand