• zasata

Emetofobernas tråd 5

LillaMammis skrev 2010-12-04 09:47:47 följande:
    Här i Skåne går det en förkylning med ont i magen bara. Mina barn har haft det. Men vilken ångest man haft varje natt innan man visste vad det var.
    kanske är det då? Men hur skall man veta?
  • zasata
    Frosk skrev 2010-12-04 10:08:15 följande:
    zazata, vilken tur att det inte var nån magsjuka!
    Här är jag förkyld och har svid i magen. Blä...mår lite illa med men det är ibsmagen som spökar som vanligt.

Är helt skakig nu, minsta dottern på 1½ satt på golvet och var just på väg att spy, hon hostade och försökte kräkas flera gånger, grät och skrek och jag satt berädd med lilla hinken. Till slut gick det över och hon fick lite vatten. Jag tror nu att hon fått i sig en mattfrans, hon brukar pilla på dom. Men fy, jag är fortfarande helt skakis för jag trodde ju att hon blev sjuk!!!

Men, jag är glad över att jag kan ta hand om barnen när de blir sjuka. Jag håller mig lugn även om jag helst vill krypa ur mitt eget skinn. Jag klappar på ryggen, pratar och håller mig helt lugn. Men sen efteråt kommer paniken och jag bara skakar. Hu vale!
    Usch fy, hatar när det är så, men du vet ju innerst inne att hon inte är magsjuk!
  • zasata

Jag blir tokig på dagis här!!

Snälla hjälp skriva ett brev med bra information till räkton.
    Igår började sonen skolas in, går magsjuka på hela huset. Frågade om många var sjuka.
    "ja ett par, dom flesta är lösa i magen så svårt att veta" Jaha tyckerj ag och undrar om dom inte blir hemskickade då? Nej det blir dom inte för behöver ju inte vara magsjuka!!!
    Sambon var med sonen på sin avdelning, stora tjejen var på sin, tydligen bajsat vatten två gånger och dom sa inte till förrän han hämtade henne! Hur många kan inte hon ha smittat??  Nu åt hon lite hemma, så vet inte vad det är med henne. men jag håller ju henne hemma, fast dom sa att hon säkert kan komma i morgon om hon är pigg!!! 
    Det tråkiga är väl att sonen precis håller på att skolas in, och jag vill inte ta dit honom heller. Tänk alla andra kunde tänka så?? Och nu har vi skiten hemma, igen. 

• zasata
    martini bianco skrev 2010-12-08 15:18:49 följande:
    Där jag jobbade hade vi som tumregel att om barnen hade diarré två-tre ggr under en dag så skulle de skickas hem. Men det kunde också bara räcka med en gång om barnet samtidigt verkade håglöst och inte lika aktiv som vanligt. Barn kan vara lösa av många anledningar, men under vinterhalvåret var vi extra vaksamma.
    Ja men går det magsjuka och många kräks, och många har diarré. Vad tror du då det är?? BLir så trött och arg!!! Och rädd, men mest är jag arg just nu. mMen hon hade ont i fredags och lördags med ju. hon säger långt ner och kssar lite dåligt. Kan man bli lös av UVI?
  • zasata

Usch nu har jag ont i magen och extrem halsbränna...

• zasata
    felle skrev 2010-12-09 11:09:32 följande:
    jag har inte riktigt fattat hur magsjuka smittar EFTER sista symptom (menar t.ex om man är hemma, duschar, byter kläder och rengör) .. och sen går ut? hur smittar då?
    finns kvar i tarmarna.
  • zasata

Vinterkräks sjuka är VANLIG magsjuka, vinterkräksjuka är ett media ord för att skrämmas.

Nej du bir inte sjuk av att vara stan om du tvättar händerna noga :)

Var hos läkaren med ebba idag, ingen magsjuka, ingen UVI, och han sa att hon kan gå på dagis. Undra vad det är då?
    Vi skall inte fråga henne på 2-3dagar utan se om det är något som försvinner på det viset.

• zasata
    martini bianco skrev 2010-12-09 20:14:34 följande:
    Jag har lite frågor till alla er som har barn.

Min man och jag startade bebisverkstad i förra veckan!! och nu går jag alltså och vänta på bim.
    Jag äter ju medicin för min panikångest men den är helt okej att äta under graviditet, det är såpass låg dos dessutom så det ska inte göra något. Däremot min lugnande är inte bra... Jag tar den bara i nödfall vilket brukar bli en gång i veckan eller varannan vecka. Men nu kommer jag säkert bli jätteorolig för gravillamående (om jag nu ens blir gravid...) och känner att jag behöver ha något lugnande att ta till. Vilka alternativ finns? Hur länge kan jag äta mina vanliga vid behov? Fostret tar väl inte upp nåt de första veckorna eller??
    Ska jag ringa och få en akuttid så fort jag plussar?

tacksam för svar.

(hur många av er har varit riktigt dåliga under grav?)
    Jag har mått lite illa under bägge mina graviditeter, men ätit postafen och haft sea band, sista gången hade jag även lergigan utskrivet. aldrig kräkta av graviditeten eller förlossningen, men jag sa under sista "att nu är jag så full så jag kan spy" eller något liknande och varit mer rädd för kräkas än förlossningen!
    Kolla om du kan amma med din medicin sen, annars tycker jag inte du skall vänja dig vid den för mycket, om du vill amma. Det var det svåraste för mig, sluta med min antidepresiva innan förlossningen.
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5