Inlägg från: Ogabinne |Visa alla inlägg
  • Ogabinne

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Fiffa5 skrev 2011-01-11 22:48:35 följande:
    Ja, hon är bäst!
    Alltid!
  • Ogabinne
    tinni78 skrev 2011-01-11 22:47:30 följande:
    Är det ingen som vet något bra mönster att sy typ en windstopperjacka i?
    Ottobre 6/2009 har en munkjacka med dragkedja i strl 62-92 och nr 4/2010 har en i strl 98-128 som jag tror skulle funka perfa som windstopper.
  • Ogabinne
    Lind1981 skrev 2011-01-12 14:42:18 följande:
    Har funderingar kring transferpapper....Hur bra funkar det? Håller sig trycken?
    Var köper man bäst papper och vad kostar dem?

Jag har tänkt göra lite mindre tryck på barnens kläder och ev på mössor. Hoppas nån har erfarenhet av dess papper och kan dela med sig.
    Ge mi  ris och ros
    Skit skit och bara skit! Köp inte sådana paket vanligt t-shirt transfer man skriver ut med skrivare utan betala isf hellre mer för ett riktigt tryck från tex glada grodan. De som görs med t-shirt transfer är dels inte stretchiga utan går sönder när tyget töjs ut, dels bleks de bort i tvätten på en gång och ser riktigt illa ut efteråt. Så förstör inte era kläder med sådant. Jag har använt det på tex gardiner och liknande som inte tvättas som kläder.
  • Ogabinne

Är det någon som vet om det finns en tut någonstans på hur man bäst syr halsrigning med liten ögla och tryckknapp om ni förstår vad jag menar? Typ ala molos bodys och bodysuits.

• Ogabinne
    Koocachoo skrev 2011-01-13 14:20:06 följande:
    Nä....nu hade jag inte tanke på dom företag som man kan trycka upp små bitar utav utan tänkte på större kvantiteter då hon undrade litegranna om sin framtid.

Fast Spoonflower och Bergh är inte direkt billiga heller tycket jag. Har tryckt upp hos Spoonflowers förut men aldrig deras trikå. Någon som gjort det och vet hur den klarar sig i tvätt?
    Jag har aldrig tryckt på deras trikå men har fått se i andra bloggar hur deras tryck blivit efter tvätt. Alldeles urtvättat och blekt. Så för det priset är det verkligen inte värt det!
  • Ogabinne

Usch vad jag inte gillar tvillingnål! Sytrådarna snor ihop sig vid nålen, trassel och krångel, håller inte alls bra, och fy vilket sjaskigt resultat det blir. Inte alls så perfekt och fint som på köpeplagg där stygnen är exakt lika långa och inga hoppstygn eller trassel på undersidan. Är en cover enda alternativet om man vill ha ett snyggt och prydligt fållningsresultat?

• Ogabinne

Uppdaterat ett ställe med en premiär jag blev förälskad i. Någon chans att man får sin snart 4 åring att gå med på att klä på sig sådana tro?
    Jag vill ha en bebis! Eller nej, det vill jag ju inte egentligen, men kläder är ju så mycket sötare när de är små! Den ene drar 110 nu och den andre hela 128!! Då är det inte lika gulligt längre.

• Ogabinne
    tinni78 skrev 2011-01-13 22:37:04 följande:
    Jag håller med dig när det gäller att fålla, jag får den aldrig riktigt bra med tvillingnålen och sömmen går ju upp så lätt. Nu har jag börjat fålla i tre-lagertyg med overlocken och det blir ju jättesnyggt, men en cover-maskin hade inte skadat. Däremot är jag relativt nöjd med tvillingsömmen när jag kantar, där blir den mycket finare.
    Det håller jag med om. När jag kantar med tvillingnålen blir det helt okej, men fållning eller när man syr ner sömmen i halsmudd osv blir det inte alls så perfekt som jag vill ha det.
  • Ogabinne

Jag har en fråga som visserligen inte är sömndsrelaterad men däremot bildbehandlingsrelaterad som jag vet många sysslar med här. Jag har problem med att avlägsna bakgrunden på mina bilder på ett snyggt sätt. Jag brukar använda paint eftersom det ger snyggast resultat, men tar enoooormt lång tid att sudda ut hela bakgrunden, typ en timme per bild. Då ser det ut så här. Inte perfekt men okej.

Jag har försökt med Photoshop elements men jag tycker det ser bedrövligt ut! Kolla. Kanterna är alldeles gropiga och ojämna och det ser riktigt sjabbigt ut.

Jag har märkt att det beror lite på vad man har för bakgrund, hur pass olik den är motivet som ska vara kvar. Därför brukar jag använda en bakgrund mycket ljusare än plagget, tex ett vitt bord eller vår beiga soffa, men trots det ser det ut så här, oavsett vilket markeringsverktyg jag använder.

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig förstå hur jag får det att se snyggt ut utan att jag behöver sitta en timme per bild i paint och ändå inte få perfekt resultat?

• Ogabinne
    Pumpalicious skrev 2011-01-15 14:12:25 följande:
    Jag använder magnetlasso i photoshop, tar max fem minuter att få till det...
    Jag tycker inte det blir snyggt med magnetlassot, har försökt med det också. Det drar gärna iväg åt fel håll och blir inte fina jämna kanter.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd