Inlägg från: Uliise |Visa alla inlägg
  • Uliise

Emmaljunga tråd, Vol 5

2små2stora skrev 2011-05-22 08:54:44 följande:
    Funderar om jag ska ta PP Lime till vagnen kanske skulle kosta på en allround åkpåse i samma
    Det skulle bli coolt Skrattande

Lite kul annonsrubrik: loppi.se/a/ful-men-funktionell-barnvagn-10485

Majken 100421
  • Uliise
    stor grön drake skrev 2011-05-22 09:03:04 följande:
    Hej tråden
    Jag och mannen var till stockholm på benvagnssafari igår (nej, shoppingtur med bio menade jag ju)
    Såg en massa härliga vagnar, bla en cangaroo som de hade täckt alla märken med läsa OTH tygmärken... såg så töntigt ut. Hoppas inte de köpt den på blocket och trott det var en UJ (för de kostar mycket mer) utan att de själva bara tror att ingen ser.

men nu min fundering, fick chans att nogrant studera hjulen på city cerox 360, och ser inte de bra mycket rejälare ut än nitrons? Fick inte möjlighet att kolla in någon nitro på nära håll, så kunde inte jämföra själv.
    Men vad dumt med cangaroon!

Nej jag är ganska säker på att Nitrons och City ceroxens små framhjul har samma diameter. Jämför bilderna här så ser du
    strollersandprams.com/strollers/1124/Emmaljunga-Nitro-City/reviews.html
    strollersandprams.com/strollers/407/Emmaljunga-City-Cerox-360/reviews.html
    Majken 100421
  • Uliise
    fridajonsson skrev 2011-05-22 09:54:53 följande:
    Ang utgående färger.

Såg en lista på jobbet med några osm inte komemr finnas kvar. Kan inte minnas alla men de jag kommer ihåg var
    Pro bordeaux, pro forest, pp pink, dark beige, silver stitch, dark grey och sen några fler jag inte minns.

Så några som inte komemr vara kvar,  men med lite resvervation för minnet är inte det bästa ;)
    Tuuusen tack, så himla kul för en vagn-nörd som mig   Om du kommer åt den där listan igen och ser några fler färger får du gärna dela med dig
    Majken 100421
  • Uliise
    sandqvist skrev 2011-05-22 13:19:05 följande:
    Hoppar in i tråden och meddelar att jag väntar på att min emmaljunga ozone ska bli färdig :) beställde den i slutet av april, men sittdel och liggdel samt fotsack i färgen grey flowers :) gick på sammanlagt 8500 då nu ska den leva upp till priset ;)
    Vad spännande! Du får gärna lägga in lite bilder i bildtråden sen när du har den hos dig

www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Majken 100421
  • Uliise
    Edalia skrev 2011-05-22 16:54:45 följande:
    Hej på er i tråden!
    Jag skulle behöva lite hjälp av er.

Jag väntar andra barnet nu i Aug och vi har siktat in oss på emmaljunga.
    nu gäller det bara att välja mellan duo edge eller city cross.

Vad är skillnaderna som man bör tänka på inför ett val?
    Det finns jättemånga skillnader!

City cross:

Lättare chassi.
    Sämre, bredare punkteringsfria däck. De är som nåldynor för grus!
    Du väljer mellan lift eller City korg för bebisen.
    Blir mindre ihopfälld.

Edge:

Lite tyngre, högre chassi.
    Bättre däck, luftfyllda, smalare.
    Stor fin liggdel för bebisen.
    Tar större plats i bilen.

Sen beror det på bilket chassi du tar men med classic chassina får man en trådkorg vilket är såå mycket bättre än den i nylon som sitter på sport chassit och City crossens chassi.

Vad vill du egentligen ha av din vagn?
    Majken 100421
  • Uliise
    Edalia skrev 2011-05-22 18:19:24 följande:
    kanske är sant det. dock är det väl inte lufthjul på cc? lufthjul brukar väl få vagnen att kännas lättare?
    Samlas det massa grus i emmaljungas punkteringsfria hjul?

hur stora skillnader är det i liggdelarna?
    Rätt och rätt! Lufthjulen är dessutom mycket smalare vilket gör den mycket skönare att köra. Och de punkteringsfria är som sagt som nåldynor för grus...

City korgen som man har till CCn är mindre än liggdelen till Edgen, den har inget uppfällbart ryggstöd och inga medar undertill som kan göra liggdelen till vagga om man ställer den på golvet.
    fridajonsson skrev 2011-05-22 18:56:22 följande:
    Lufthjulen väger 3,6-4kg per 4st på edgen beroende på classic eller sportchassie.
    CC´ns 4 hjul ligger på 2,2kg så det är klar skillnad åt andra hållet!

Jag har kört deras Ozone sen i november och det har inte fastnat något grus i mina punkteringsfria hjul :)

Edgens korg är 4cm längre än City Korgen.

Priserna hittar du i TS, bara att plussa ihop ;)
    Min cirt cross från 08 är pepprad med grus i däcken och min Nitro från ifjol har redan börjat samla på sig grus den med! Hur är det möjligt att du klarat dig?

Var inne i en barnvagnsaffär där de sa att en kvinna fick byta däck på sin nitro för någon vinter sedan för att de blivit helt förstörda av allt grus under två månaders körning på grusade vintervägar.
    Majken 100421
  • Uliise
    Nomen skrev 2011-05-23 13:58:14 följande:
    Tycker ni det är för mycket att ta 1500 kr för en CC/Nitro sittdel, Dark Beige modell 2010? OBS! Ingen annons! Den är jättefin, tror inte det finns en endaste fläck på den. Ingår myggnät o regnskydd. (Inköpt juli 2010, tillverkad maj 2010). OBS! Ingen annons!
    Nej det tycker inte jag heller är för mycket.
    Majken 100421
  • Uliise
    UnderYtan skrev 2011-05-23 20:45:30 följande:

När började man med stänkskärmar på scootrarnas hjul? Fungerar vagnen bra utan stänkskärmarna även om det är meningen att den kanske ska ha sådana?

Jag ska köpa en begagnad scooter och något som slog mig nu är att den inte har stänkskärmar. Frågade säljaren om hon hade några men det har hon inte. Hon säger att hon har köpt den hösten 2010 och att den har protex tyg. 

Trodde att det bara var 2011 års scootrar som har protextyg men på bilder så har ju de stänkskärmar därav mina funderingar.

Men i vilket fall kanske det är ett bra pris ändå. Vagn+vinteråkpåse+Footsack+Sittdyna (och regnskydd) för 2500 kr. Hon betalar frakten till mig (bor i annan stad)

Stänkskärmarna kom hösten 2009, alltså kollektion 2010. Från kollektion -10 och framåt heter den Scooter 2.0 och förutom skärmarna och ett nytt fotstöd i plast tror jag att den fick lite andra mått också. Och så ser hjulen annorlunda ut.

Protex har vagnarna haft ganska länge, precis som Wingtear skrev.
    Majken 100421
  • Uliise
    Silverhaj76 skrev 2011-05-23 19:11:21 följande:
    Menar du sittvagn eller endast sittdel? Om endast sittdel tycker jag att det är för mycket.
    Tänk på att en ny sittdel från Emmaljunga går på en 2500...
    Majken 100421
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5