• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Anna kaffekanna skrev 2010-04-07 21:00:04 följande:
    Ännu ett par frågor. Jag hade tänkt mig en city cross med fyra lika stora hjul men har nu hittat en 2009as city cerox 360, nån som har erfarenhet av den? Är den mer instabil då den har mindre o rörliga framhjul eller är det endast praktiskt då den svänger lättare. hur är den att köra på ojämna underlag o tex i snö? kanske den är mer en renodlad stadsvagn? O så undrar jag om nån har erfarenhet av leatherette tygen? Hade verkligen inte tänkt mig en sån heller men som sagt, finns en ny-begagnad i gräddvitt o jag undrar om det är praktiskt med sånt material eller om det är svårt att hålla rent?
    Är väl mera som en stadsvagn,beror ju på vart du bor,hur mkt snö ni har. Bor själv i jämtland och har beställt en nitro i white croc vi har mkt snö så jag kommer ha kvar city crossen som vinter vagn. cerox 360 är väl rätt lik nitron men dom har gjort nitron mkt smalare och lättare vilken jag ser som en stor fördel
  • SaraSelinda

Hejsan! Jag behöver all hjälp jag kan få nu! Har precis köpt en Bugaboo Cameleon och den är bra på alla sätt; både designen och fuktionerna. MEN samtidigt så vill jag ha en Emmaljunga Nitro City; stor och ombonad som definitivt inte Bugaboon är.

Kan jag liksom inte bestämma mig. Ser på Buggan varje dag och känner mig inte sådär 100% på den ändå fast den är perfekt.

Hur ska jag göra? Båda är mindre och smidiga men Emmaljungan är mer ombonad än Cameleonen är.

Tack på förhand!

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    SaraSelinda skrev 2010-04-07 22:46:17 följande:
    Hejsan! Jag behöver all hjälp jag kan få nu! Har precis köpt en Bugaboo Cameleon och den är bra på alla sätt; både designen och fuktionerna. MEN samtidigt så vill jag ha en Emmaljunga Nitro City; stor och ombonad som definitivt inte Bugaboon är.Kan jag liksom inte bestämma mig. Ser på Buggan varje dag och känner mig inte sådär 100% på den ändå fast den är perfekt.Hur ska jag göra? Båda är mindre och smidiga men Emmaljungan är mer ombonad än Cameleonen är.Tack på förhand!
    svårt val nu när du redan har en bra vagn. Jag valde mellan ozone och nitro och tog just nitro pga av sittdelen som är rymlig och ombonad med super suflett enligt mig. Längtar nu bara tills jag har den hemma
  • t0va

Var på babyproffsen igår... nu har snön töat bort så jag kommer in, är ju onödigt att skotta ingången så kunderna tar sig in... *mutter*

Men de hade enhel del EM vagnar så jag kollade på endel tyger, måste ta med sambon och titta sen. Men jag är så velig när det gäller tillbehören, allt lutar åt en nitro och vi vill inte ha korgen, utan lift får det bli. Passar mig bättre så jag kan lyfta ut bebis lättare. För då kan jag stå vid fotändan och dra ut liften istället för att försöka stå vid sidan och lyfta i bebis.

Men hårdlift eller mjuklift är frågan... den mjuka är ju mindre men där behöver man väl inte lika mycket kläder och sånt? Bebis ska komma i augusti så den åker säkert liggande i vinter, inte för att vi lär göra några långa vinterpromenader för jag har så svårt att röra mig ute vintertid. Inte lätt att rulla rullstol med massa tunga kläder. Sen pratade vi om att ev. köpa en äldre vagn med 4 hjul att ha i vinter om det blir snö som iår, så då känns nitro helt perfekt.

Va tycker ni andra som har testat med barn i vagn, är det bättre med hårdlift och sen massa kläder och sånt eller vad tror ni?

Personalen i affären brydde sig inte så jag orkade inte fråga heller... i andra affären så tyckte de hårdlift men jag vill kolla runt lite.

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    t0va skrev 2010-04-08 11:54:57 följande:
    Var på babyproffsen igår... nu har snön töat bort så jag kommer in, är ju onödigt att skotta ingången så kunderna tar sig in... *mutter* Men de hade enhel del EM vagnar så jag kollade på endel tyger, måste ta med sambon och titta sen. Men jag är så velig när det gäller tillbehören, allt lutar åt en nitro och vi vill inte ha korgen, utan lift får det bli. Passar mig bättre så jag kan lyfta ut bebis lättare. För då kan jag stå vid fotändan och dra ut liften istället för att försöka stå vid sidan och lyfta i bebis. Men hårdlift eller mjuklift är frågan... den mjuka är ju mindre men där behöver man väl inte lika mycket kläder och sånt? Bebis ska komma i augusti så den åker säkert liggande i vinter, inte för att vi lär göra några långa vinterpromenader för jag har så svårt att röra mig ute vintertid. Inte lätt att rulla rullstol med massa tunga kläder. Sen pratade vi om att ev. köpa en äldre vagn med 4 hjul att ha i vinter om det blir snö som iår, så då känns nitro helt perfekt. Va tycker ni andra som har testat med barn i vagn, är det bättre med hårdlift och sen massa kläder och sånt eller vad tror ni?Personalen i affären brydde sig inte så jag orkade inte fråga heller... i andra affären så tyckte de hårdlift men jag vill kolla runt lite.
    Blev brydd först varför du inte kunde stå vid sidan av vagnen men sen såg jag du sitter i rullstol. Är det permanent eller tillfälligt?
    Låter som ett klokt val ang vagn köp,då har ni en smidig vagn och kan köpa en bättre beg med 4hjul när det inte funkar med nitron.
  • t0va
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-04-08 12:19:42 följande:
    Blev brydd först varför du inte kunde stå vid sidan av vagnen men sen såg jag du sitter i rullstol. Är det permanent eller tillfälligt? Låter som ett klokt val ang vagn köp,då har ni en smidig vagn och kan köpa en bättre beg med 4hjul när det inte funkar med nitron.
    Förhoppningsvis tillfälligt... men det har varat i 3år nu, kan stå och gå lite på bra perioder och innomhus, men är inte stabil nog att stå och lyfta ut ett barn. Är knappt så jag fixar att lyfta kaninerna på 3kg... då är ju de aningen tåligare än ett spädbarn och mer stabila i kroppen. Hoppas visserligen på att våran ska älska att åka sele så jag kan klara mig utan vagn det mesta men man kan tydligen inte förbeställa den sortens barn ;)

Nitron var helt perfekt, vi såg den redan i v.5 när vi gav oss ut för att kika, trodde det skulle bli supersvårt att hitta vagn. Den är i helt rätt höjd för jag kan stå med sidan mot vagnens fotstöd och sen bara dra ut en lift över i mitt knä. Inga lyft och inte behöver jag luta mig över vagnen och riskera att falla eller så. Nästan så man kan tro att den är tillverkad för mig.

Så får vi köpa något mer om sambon kommer gå på skogspromenader eller känner behov av något utan småhjul. Finns ju så mycket begagnat för bara några hundralappar som säkert fungerar väldigt bra.

Såg massa tillbehör igår och klämde och kände blir många svåra val med färg och dynor och allt annat :)
  • stor grön drake
    t0va skrev 2010-04-08 11:54:57 följande:
    Men hårdlift eller mjuklift är frågan... den mjuka är ju mindre men där behöver man väl inte lika mycket kläder och sånt? Bebis ska komma i augusti så den åker säkert liggande i vinter...  Va tycker ni andra som har testat med barn i vagn, är det bättre med hårdlift och sen massa kläder och sånt eller vad tror ni?
    Har en gammal duolift, och med ett separat fårskinn i börjar den nu bli lite kort för vårat gnuff (5 månader) men det klarar sig nog en månad till. Hade liften varit pälsfodrad, som quatroliften, skulle utrymmet vara bättre. Sen beror det lite på barn, vår trampar ju ner allt i fotändan så det hjälper till att det blir kort snabbt.
    Med fårskinn, duolift och vindskydd har vi varit ute i -20 till -25 grader i vinter och det enda vi haft extra har varit mössa, och han har varit så himmelens varm och go varje gång vi plockat upp honom.
    091109 ♥ Linus ♥
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    t0va skrev 2010-04-08 12:36:08 följande:
    Förhoppningsvis tillfälligt... men det har varat i 3år nu, kan stå och gå lite på bra perioder och innomhus, men är inte stabil nog att stå och lyfta ut ett barn. Är knappt så jag fixar att lyfta kaninerna på 3kg... då är ju de aningen tåligare än ett spädbarn och mer stabila i kroppen. Hoppas visserligen på att våran ska älska att åka sele så jag kan klara mig utan vagn det mesta men man kan tydligen inte förbeställa den sortens barn ;) Nitron var helt perfekt, vi såg den redan i v.5 när vi gav oss ut för att kika, trodde det skulle bli supersvårt att hitta vagn. Den är i helt rätt höjd för jag kan stå med sidan mot vagnens fotstöd och sen bara dra ut en lift över i mitt knä. Inga lyft och inte behöver jag luta mig över vagnen och riskera att falla eller så. Nästan så man kan tro att den är tillverkad för mig. Så får vi köpa något mer om sambon kommer gå på skogspromenader eller känner behov av något utan småhjul. Finns ju så mycket begagnat för bara några hundralappar som säkert fungerar väldigt bra. Såg massa tillbehör igår och klämde och kände blir många svåra val med färg och dynor och allt annat :)
    Hoppas det blir bra snart då. Blir lite nyfiken på varför,berätta gärna varför om du vill
    Hoppas du får bebis som gillar sele då,jag har en av varje där.
  • eec82
    lilla snöflingan skrev 2010-04-08 16:19:44 följande:
    Har ni sett att det kommit nya bilder på spider på hemsidan? Ser inte fotstödet väldigt kort ut!? Jag måste säga att jag tycker att den var snyggare förut.
    känns lite som en sittdel från scooter, fast de tagit bort suffletten å de bra viloläget. Skiljer inte så mycket i pris heller 1995:- mot 2440:- så får väl se då de dyker upp vad man tycker om de vagnarna. Har beställt en blå så hoppas den kommer vara fin iaf. :) Så svårt att bedömma från en bild bara.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5