• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • VäntanochLängtan

Har en fråga angående åkbräda till vår Nitro city inköpt ny kring juli 2011.

Jag frågade i butiken här i stan som är enda återförsäljare av Emmaljunga, men blev inte klokare. Och med semestrar och personal som var borta kändes det lite hopplöst att få bättre hjälp. De hade sålt slut på emmmaljungas egna ståbrädor när jag var i butiken och får inte in dem igen förrän v 35, då syskonet är här och jag egentligen ville ha detta fixat.. Och fanns inget att prova i butiken och fick allmän dålig hjälp då de bara förordade Emmaljungas egna och tyckte det var lika bra att vänta på den o inte prova nåt annat. Kunde inte svara på hur andra ståbrädor skulle passa vår vagn osv.. Som sagt.. Ordinarie personal var ej där.

Hursomhelst: kollade på Emmaljungas hemsida och där fanns 3 ståbrädor, men det står inte att någon passar till nitro city. Super nitro ska en ståbräda passa till, men det är ju inte exakt samma vagn.

Nån som vet vilken åkbräda man kan använda till en Nitro city, om nu någon passar av Emmaljungas egna? Funkar den som super nitro funkar med?

Tips på andra bra ståbrädor som passar nitro city?

Dottern kommer vara 4 år precis när syskonet kommer.

• älskarlivet81
    VäntanochLängtan skrev 2015-07-17 13:12:15 följande:

Har en fråga angående åkbräda till vår Nitro city inköpt ny kring juli 2011.

Jag frågade i butiken här i stan som är enda återförsäljare av Emmaljunga, men blev inte klokare. Och med semestrar och personal som var borta kändes det lite hopplöst att få bättre hjälp. De hade sålt slut på emmmaljungas egna ståbrädor när jag var i butiken och får inte in dem igen förrän v 35, då syskonet är här och jag egentligen ville ha detta fixat.. Och fanns inget att prova i butiken och fick allmän dålig hjälp då de bara förordade Emmaljungas egna och tyckte det var lika bra att vänta på den o inte prova nåt annat. Kunde inte svara på hur andra ståbrädor skulle passa vår vagn osv.. Som sagt.. Ordinarie personal var ej där.

Hursomhelst: kollade på Emmaljungas hemsida och där fanns 3 ståbrädor, men det står inte att någon passar till nitro city. Super nitro ska en ståbräda passa till, men det är ju inte exakt samma vagn.

Nån som vet vilken åkbräda man kan använda till en Nitro city, om nu någon passar av Emmaljungas egna? Funkar den som super nitro funkar med?

Tips på andra bra ståbrädor som passar nitro city?

Dottern kommer vara 4 år precis när syskonet kommer.

Vi har en ståbräda som vi ska sälja inom kort. Vi har en Nitro årsmodell 2010 så den borde ju passa er vagn om ni är intresserade?
  • MSL82

Hejsan!
    Slänger in lite funderingar här där det verkar finnas Emmaljungaexperter:)

Vi ska få bebis nr 3 i februari och denna gång vill jag ha en Emmaljunga. Nån som vill tipsa lite? Ska köpa begagnat tänkte jag. 
    Vill ha en separat liggdel, ingen lift. Vill att den ska ha lite gung, men då jämför jag med bugaboo, behöver inte vara samma gung som det var förr i vagnar. Vi bor i ett samhälle, men vill gärna kunna gå långpromenader där det bitvis är grusväg. Vill att vagnen ska funka i snö, men är det världens snöoväder gör det inget om jag får ta bilen. Ja detta nämner jag för att jag kikat efter svängbara hjul men inte är helt säker på om det funkar bra. 
    Tittar på Nitron, men visst har de nyare större hjul i fram än de äldre?

Är det någon som har tips på vad jag ska kika efter för modell och vad man bör tänka på med just Emmaljunga (alltså om någon modell haft kända fel och brister). Årsmodell är inte så noga men åt det nyare hållet och fräsch:)

• josanl

vi har emmaljunga mondial deluxe. Har fortfarande kupan i användning,men har köpt även sittdelen. Köpte den i februari och började använda den i mars,. Nu har chassin börjat rosta!! Har aldrig stått utomhus, men tydligen har det räckt med att ha varit ute lite regninga dagar :( Annars bra chassi då den är gjord av metall och håller bra för shoppingkassar.

• stor grön drake
    MSL82 skrev 2015-10-12 13:59:36 följande:

Hejsan!
    Slänger in lite funderingar här där det verkar finnas Emmaljungaexperter:)

Vi ska få bebis nr 3 i februari och denna gång vill jag ha en Emmaljunga. Nån som vill tipsa lite? Ska köpa begagnat tänkte jag. 
    Vill ha en separat liggdel, ingen lift. Vill att den ska ha lite gung, men då jämför jag med bugaboo, behöver inte vara samma gung som det var förr i vagnar. Vi bor i ett samhälle, men vill gärna kunna gå långpromenader där det bitvis är grusväg. Vill att vagnen ska funka i snö, men är det världens snöoväder gör det inget om jag får ta bilen. Ja detta nämner jag för att jag kikat efter svängbara hjul men inte är helt säker på om det funkar bra. 
    Tittar på Nitron, men visst har de nyare större hjul i fram än de äldre?

Är det någon som har tips på vad jag ska kika efter för modell och vad man bör tänka på med just Emmaljunga (alltså om någon modell haft kända fel och brister). Årsmodell är inte så noga men åt det nyare hållet och fräsch:)

Hej!
    Det är inte så mycket gung i nitron, men hur den är jämfört med bugaboo vet jag ju inte De nyare har större hjul, till de äldre finns det vinterhjul att köpa till vissa av årsmodellerna, har dock inte vilka i huvudet just nu, men du kan nog hitta det om du trådsöker.
    Jag föredrar 4 fasta hjul, min favoritvagn var en dansk (emmaljunga) Big Star Supreme. 97cm liggdel Men som sagt, jag gillar stooora vagnar.
    Jag har även haft en nitro, och jag tyckte mycket om den så länge det var barmark. Jag hade problem med karpaltunlarna när sonen var liten, och nitron var den som var lättast för mig att köra. När det kom såpass mycket snö att det blev tydliga spår efter vagnen så bytte jag till supreme-chassit som med sina 12" hjul i stort sett rullade av sig själv även i ganska djup snö. Vi gick ute i alla väder.
    Det finns lite småsaker att tänka på, beroende på hur gammal vagn du tittar på. De med knäledshandtag tillverkade före 2005/2006 saknar ett förstärkande gångjärn som ska skydda ifall att knäleden brister. Ofta har de istället två skruvar indragna, som i viss mån begränsar vikmöjligheterna.
    City Cross och Nitro med de gamla däcken (de bakhjulen på nitro) kan lätt gå sönder i hjul-låsningen, men det är lät att byta och kostar endast några tior. Däremot är det ett såpass vanligt fel att det kan hända att det börjar bli ont om reservdelar, eftersom de inte tillverkats på så många år.
    Sufletterna kan bli att säcka sig, då måste man till ÅF och spänna upp dem om fästena är nitade. Är det skruvar så går det bra att dra åt själv, då kan man även ta bort sufletten för att tvätta den. Många borrar upp popniten i tvättsyfte, och ersätter den med skruv och mutter.
    Titta noga efter mögelprickar, då vissa klädslar visat sig bli mögliga väldigt lätt.
    Vissa årgångar av däck blev väldigt snabbt fula och förstörda, de nya hjulen passar inte om man vill byta ut dem.
    Ett skevt chassi kan ofta räddas av att man lämnar in det till ÅF och låter dem rikta/balansera det.
    Regnskydden är oftast värdelösa, det lönar sig att skaffa ett annat än det medföljande originalet om amn vill hålla vagnen torr. Det nya i klarplast ska vara bra, men det säljs sällan med en vagn utan oftast separat.
  • MSL82
    stor grön drake skrev 2015-10-18 11:52:14 följande:
    Hej!
    Det är inte så mycket gung i nitron, men hur den är jämfört med bugaboo vet jag ju inte De nyare har större hjul, till de äldre finns det vinterhjul att köpa till vissa av årsmodellerna, har dock inte vilka i huvudet just nu, men du kan nog hitta det om du trådsöker.
    Jag föredrar 4 fasta hjul, min favoritvagn var en dansk (emmaljunga) Big Star Supreme. 97cm liggdel Men som sagt, jag gillar stooora vagnar.
    Jag har även haft en nitro, och jag tyckte mycket om den så länge det var barmark. Jag hade problem med karpaltunlarna när sonen var liten, och nitron var den som var lättast för mig att köra. När det kom såpass mycket snö att det blev tydliga spår efter vagnen så bytte jag till supreme-chassit som med sina 12" hjul i stort sett rullade av sig själv även i ganska djup snö. Vi gick ute i alla väder.
    Det finns lite småsaker att tänka på, beroende på hur gammal vagn du tittar på. De med knäledshandtag tillverkade före 2005/2006 saknar ett förstärkande gångjärn som ska skydda ifall att knäleden brister. Ofta har de istället två skruvar indragna, som i viss mån begränsar vikmöjligheterna.
    City Cross och Nitro med de gamla däcken (de bakhjulen på nitro) kan lätt gå sönder i hjul-låsningen, men det är lät att byta och kostar endast några tior. Däremot är det ett såpass vanligt fel att det kan hända att det börjar bli ont om reservdelar, eftersom de inte tillverkats på så många år.
    Sufletterna kan bli att säcka sig, då måste man till ÅF och spänna upp dem om fästena är nitade. Är det skruvar så går det bra att dra åt själv, då kan man även ta bort sufletten för att tvätta den. Många borrar upp popniten i tvättsyfte, och ersätter den med skruv och mutter.
    Titta noga efter mögelprickar, då vissa klädslar visat sig bli mögliga väldigt lätt.
    Vissa årgångar av däck blev väldigt snabbt fula och förstörda, de nya hjulen passar inte om man vill byta ut dem.
    Ett skevt chassi kan ofta räddas av att man lämnar in det till ÅF och låter dem rikta/balansera det.
    Regnskydden är oftast värdelösa, det lönar sig att skaffa ett annat än det medföljande originalet om amn vill hålla vagnen torr. Det nya i klarplast ska vara bra, men det säljs sällan med en vagn utan oftast separat.
    Men åh tack snälla för all info. Har kikat på en City Cross som jag är sugen på. Om länken funkar få du eller någon annan gärna kika vad ni tycker. Har prutat ner den till 3000kr, men är det ett vettigt pris? Står inget om årsmodell och har inte frågat ännu. 
    www.blocket.se/uppsala/Emmaljunga_City_Cross_denim_black_63300356.htm&w=1
  • isolande

Vagnen i länken ser toppenfin ut! Jag hade kunnat tänka mig att betala 3000 för en sådan, särskilt när liggdelen är som ny. Det du kan göra är att be dem skicka närbild på däcken så de inte är för slitna.

Snygg färg Skrattande

• MSL82
    isolande skrev 2015-10-19 12:43:24 följande:

Vagnen i länken ser toppenfin ut! Jag hade kunnat tänka mig att betala 3000 för en sådan, särskilt när liggdelen är som ny. Det du kan göra är att be dem skicka närbild på däcken så de inte är för slitna.

Snygg färg Skrattande

Tack! Ja den ser verkligen fin ut tycker jag också. Ska kolla på den ikväll, ska tänka på däcken då. Är nära hemma så jag åker och kikar och sen hem och funderar innan jag eventuellt köper:)
  • MSL82

Vagnen inhandlades igår och den är ÄNNU snyggare i färgen när man ser den på riktigt, än vad den är på bilderna. Supernöjd är jag:)

• isolande
    MSL82 skrev 2015-10-20 08:51:14 följande:

Vagnen inhandlades igår och den är ÄNNU snyggare i färgen när man ser den på riktigt, än vad den är på bilderna. Supernöjd är jag:)

Kul! Hoppas du och din bäse får en härlig tid ihop med vagnen Skrattande
  • tjoppan

Någon här inne som vet... Super Viking sittdel där steg 1 inte går att få i läge, men de andra sittdels stegen funkar. Tror ni de är något som går att laga? :)

• stor grön drake
    tjoppan skrev 2016-06-29 07:44:01 följande:

Någon här inne som vet... Super Viking sittdel där steg 1 inte går att få i läge, men de andra sittdels stegen funkar. Tror ni de är något som går att laga? :)

Är du första ägare? Isåfall kolla om garantin gäller.

I annat fall kan det endå vara värt att gå in och höra om det är ett vanligt fel och vad det kan tänkas kosta att reparera. Eftersom SV tillverkas ännu är det lätt att få tag på reservdelar
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5