Inlägg från: VäntanochLängtan |Visa alla inlägg
  • VäntanochLängtan

Emmaljunga tråd, Vol 5

Har idag suttit och kollat i Emmaljungas katalog för att försöka ta tag i barnvagnsköpet....

Har en fråga om det här med syskonsits till Emmaljunga. Går de bara att sätta på sittdelen på vagnarna, eller går den att sätta på en liggdel (alltså typ citykorg) också? Hoppas ni förstår vad jag menar. Hittade bara en bild på när det yngre syskonet satt i en sittdel och en syskonsits ovanpå. Men rimligtvis kommer ju det yngre syskonet behöva en liggdel när storasyskonet kommer sitta i syskonsitsen. Kanske finns nån syskonsits som passar som inte är av Emmaljungas märke, eller?

Sen en fråga till: vilka bilbarnsstolar passar att sätta på en Emmaljungavagn? Kanske varierar mellan olika modeller..På babyproffsen sa de att man bör välja vagn först och sen bilbarnsstol för att se vilka man kan ha till just den vagn man valt, om man vill kunna sätta bilbarnsstolen på vagnen.

• VäntanochLängtan

Har en fråga om det här med punkteringsfria däck.

Har alla Emmaljungavagnarna punkteringsfria däck, vissa modeller eller inga av modellerna?

Om det nu är risk för punktering, har ni råkat ut för det, är det så att säga vanligt förekommande?

• VäntanochLängtan

Någon som har något att säga om för/nackdelar med liggdelen till Edge Duo Combi/Mondial Duo combi jämfört med en citykorg? De ser ju så himla lika ut, trodde det var samma sak först, men det har jag ju förstått att det inte är.

I tabellen såg jag skillnad i mått och vikt. På citykorgen står det även att sufletten ej är framdragbar(solskydd), den har inte hi pro huvudskydd, ej ventilation och thermobase och ingen vaggfunktion. Massa saker som citykorgen inte har men som duo-vagnarnas liggdel har.

Vad skulle då fördelen vara med en citykorg? Vad är nackdelarna med liggdelen till Edge Duo Combi/Mondial Duo combi isf som gör att man skulle föredra en citykorg istället?

Tänkte först köpa en city cross och komplettera med citykorg, men känns ju vettigare att köpa en modell där bättre liggdel ingår från början isf. För liggdelen som hör dill duo-vagnarna verkar ju inte gå att köpa som tillbehör utan "hör till vagmodellen" så att säga.

Å, vad jag blir galen på att försöka komma fram till vad man ska ha!!

• VäntanochLängtan

Ni som har Nitro city: hur funkar det att köra med en sån på vintern egentligen? Behöver man låsa de svängbara hjulen eller funkar det ändå?

Har varit inne på att köpa en city cross innan, men efter att ha provkört vagnarna igår och jämfört och dessutom hört om belastningen det så småningom ger på axlarna, när barnet blir tyngre, när man måste lyfta vagnen när man svänger så är jag mer inne på en nito istället...

Sen undrar jag om nån vet när 2012:orna släpps? BF är 12 oktober så blir nog kanske lite tajt om man ska vänta in dem va?

• VäntanochLängtan

En till fråga angående nitro city. En kompis sa att man ska tänka på att det är svårare med svängbara hjul för att det blir svårare att svänga när det blir tyngd i vagnen (hon har inte själv en nitro, så vill fråga nån som verkligen vet) Hon menade då att det är bra om man kan låsa hjulen.  Är det nåt ni upplevt?

• VäntanochLängtan

VIsst har väl citykorgen (2011 årsmodell) bärhandtag? Varför visar inte Emmaljunga det på en enda bild isf...!?

Ligger de i facket på sidan där man ser en dragkedja? Någon som kan lägga upp en bild/länka till bild där man ser hur det ser ut med handtagen uppe?

Har mer eller mindre bestämt mig för en citykorg, men så sa en bekant att man inte gärna släpar med sig den upp om man ska hälsa på nån i trapphus, då är quadroliften mkt smidigare... Fast då känner jag att det gäller att citykorgen åtminstone har handtag, så får jag väl kånka upp den vid det tillfället då. Har den inga handtag blir det ju dock lite svårare..

• VäntanochLängtan
    Movieprincess skrev 2011-06-13 20:13:15 följande:
    Ingen som vet när nya färgerna kommer?
    Mailade Emmaljunga och frågade och fick idag (14/6) svaret att:  Hemsidan kommer att uppdateras med modellår 2012 inom 3-4 veckor.

• VäntanochLängtan
    ängeln83 skrev 2011-06-14 17:29:29 följande:
    Jag har sett några bilder på dom nya färgerna Blev helt tok kär i den jag la upp bild på här ovan.
    Gu va fin den var!! Nu beställde vi PP Black/Red från 2011:s kollektion, å känns mest safe då vi inte vet kön på barnet. Men jag är helt tokig i rosa så blir det en tjej så blir det nog en vagn med rosa detaljer på såsom på den på bilden framöver ;) Vart fick du tag på bilderna förresten? Babyproffsen här sa att Emmaljunga har stängt hela denna veckan för visningar när vi beställde vagn igår, och kunde därför inte svara på förrän på måndag om vår vagn verkligen fins kvar eller ej.
    (men när jag frågade på babyproffsen i helgen när 2012-kollektionen kommer så visste de inte ens när visningarna var sa de. Dagen efter det började visningsveckan.... Babyproffsen här har noll koll alltså. Har t o m hört att folk åker till grannstadens Babyproffsen bara för att servicen där är SÅ mkt bättre än här. Fattar va de menar, för känner att jag hade 100 gr bättre koll än de bara efter att ha kikat på emmaljungas hemsida lite snabbt när vi kollade vagn första gången. Tråkigt att de inte har bättre koll!)
  • VäntanochLängtan
    ängeln83 skrev 2011-06-14 17:47:55 följande:
    Visst var den helt underbar Synd att vi inte behöver byta vagn, eller ja...behöver och behöver, det kan man ju göra ändå
    Det var Babyproffsen som lagt upp flera bilder på FB ifrån Emmaljungas visning, vet inte riktigt hur pass hemliga dom är men eftersom dom låg ute på FB så tänkte jag dela med mej lite
    Såg även bild på nya Scooter S, ser riktigt fin ut.
    Verkligen! Min sambo som fått för sig att han kommer gå vagn i spåret i skogen var och varannan dag blev helt kär i just scootern när vi såg den i butiken i helgen, men jag sa att han får lugna sig lite. Ringde honom nyss och sa att blir det en tjej så får han köpa en scooter i svart/rosa så fort den kommer ut :P Fick en suck som svar. Haha. Men det ska nog gå att bearbeta tror jag ;)
  • VäntanochLängtan
    fridajonsson skrev 2011-06-27 16:08:25 följande:
    Men tack! Jag satt själv ähromdan och funderade hur de tänkt!

De måste resonerat så att vi gör en ful vagn, nån tycker säkert den är snygg. Eller, smaken är som baken. Haha
    Menar ni den som heter "Nautic Navy"?
    Förresten, allihop: hjulskydd... Behöver man det och när använder man det? Jag såg nu att det fanns på leveranstidsschemat, men inte under tillbehörsmenyn, så därför såg jag aldrig nån bild på det och tänkte således inte på det när jag beställde vagn. Hur ser hjulskydden ut, länk till bild någon?

Sen undrar jag om de svarta regnskydden som väl ska följa med Nitro city är 2 olika, alltså ett som passar citykorg och ett som passar sittdelen, eller måste man köpa det till citykorgen för sig? (eller är det ett och samma skydd som passar båda delarna lika bra?) Nu när jag tänker efter så borde ju det till citykorg INTE följa med, eftersom en del ju väljer quadrolift istället. Men ja, frågar här, enklast så. Isf måste jag beställa ett som passar citykorgen gissar jag...

Sen när jag ändå är igång: är det nån som betällt sån där exklusiv bäddmadrass? Jag kände på madrassen i citykorgen i butiken och tyckte den kändes lite tunn, men i butiken sa de att de aldrig sålt nån tjockare exklusiv madrass så jag gissar att den som ligger i citykorgen duger gott och väl, och att man väl bara går i "köp-allt-det-bästa-till-ditt-barn-om-du-vill-vara-en-bra-förälder-fällan" när man tror att man borde köpa en sån ;)
  • VäntanochLängtan

Hm.. Vi beställde för ett par veckor sen en nitro city 2011 i Black/red. Åkpåsarna var slut enligt leveranslistan så vi tänkte att ja, ja, vi får väl köpa en av annat märke i svart då eller se om färgen finns i 2012 kollektionen.

Det är bara allroundåkpåsen som finns i back/red (den finns alltså i 2012-kollektionen såg jag nu). Vinteråkpåsen finns inte i black/red så då får man väl ta en svart eller nåt. Men om det inte matchar helt, så känns det ju som man kan köpa en billigare variant. Ska jag betala extra för Emmaljungagrejer vill jag att det ska matcha helt helst. Men nu är frågan: allroundpåse eller vinteråkpåse... Behöver man båda eller räcker det med en av dem och vilken ska man isf ha?

Men så fundera jag på: emmaljungaåkpåsarna har ju  bältesöppningar och clips som ju inte är likadana på en billigare variant. Hur viktigt är det att dessa passa? Man kan ju skära upp egna hål gissar jag annars, men det kanske inte blir riktigt bra.

• VäntanochLängtan

Hur är det med dragkedjorna på åkpåsarna: går de att dra ner på respektive sida eller går de runt hela vägen så man måste öppna hela vägen för att liksom öppna upp? Har för mig att den gick runt hela vägen när jag kollade på allroundåkpåsen...

• VäntanochLängtan

Nån som vet hur lång en vinteråkpåse är?

Tyckte allroundåkpåse i en citykorg kändes väldigt otympligt då den var väldigt stor, framför allt lång, i förhållande till liggdelen. Känns som den var mest gjord för sittdelen.

Har försökt hitta en bild med en citykorg med vinteråkpåse i för att få en uppfattning hur der ut i, men hittar ingen. Och varken här eller i grannstaden har de Emmaljungas vinteråkpåse inne i butik så man kan testa...

Sen fundera jag: hur länge använder man egentligen en åkpåse? När barnen springer runt på marken själva och blir blöta/leriga om skorna och sen ska upp i vagnen vill man ju inte stoppa ner dem i en åkpåse som blir skitig...eller?

• VäntanochLängtan

Behöver ni smörja hjulen på era vagnar ofta? Hämtade ut min vagn för en månad sen på babyproffsen, då sa de att de smörjt den och att jag sedan skulle behöva göra det en gång i månaden.

Dock gnisslar vagnen som fasen redan och lillan vaknar av det. Tror inte ett fugg på att babyproffsen smörjt den. Babyproffsen här i stan är kända för sin inkompetens. Har varit så trött efter förlossningen så har inte orkat fixa vagnen än, men ska göra det imorgon. Vad använder ni för olja?

Blir lite nervös att gnisslandet inte ska försvinna...suck.

• VäntanochLängtan

Har en fråga angående åkbräda till vår Nitro city inköpt ny kring juli 2011.

Jag frågade i butiken här i stan som är enda återförsäljare av Emmaljunga, men blev inte klokare. Och med semestrar och personal som var borta kändes det lite hopplöst att få bättre hjälp. De hade sålt slut på emmmaljungas egna ståbrädor när jag var i butiken och får inte in dem igen förrän v 35, då syskonet är här och jag egentligen ville ha detta fixat.. Och fanns inget att prova i butiken och fick allmän dålig hjälp då de bara förordade Emmaljungas egna och tyckte det var lika bra att vänta på den o inte prova nåt annat. Kunde inte svara på hur andra ståbrädor skulle passa vår vagn osv.. Som sagt.. Ordinarie personal var ej där.

Hursomhelst: kollade på Emmaljungas hemsida och där fanns 3 ståbrädor, men det står inte att någon passar till nitro city. Super nitro ska en ståbräda passa till, men det är ju inte exakt samma vagn.

Nån som vet vilken åkbräda man kan använda till en Nitro city, om nu någon passar av Emmaljungas egna? Funkar den som super nitro funkar med?

Tips på andra bra ståbrädor som passar nitro city?

Dottern kommer vara 4 år precis när syskonet kommer.

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5