stor grön drake skrev 2015-10-18 11:52:14 följande:
Hej!
Det är inte så mycket gung i nitron, men hur den är jämfört med bugaboo vet jag ju inte
De nyare har större hjul, till de äldre finns det vinterhjul att köpa till vissa av årsmodellerna, har dock inte vilka i huvudet just nu, men du kan nog hitta det om du trådsöker.
Jag föredrar 4 fasta hjul, min favoritvagn var en dansk (emmaljunga) Big Star Supreme. 97cm liggdel
Men som sagt, jag gillar stooora vagnar.
Jag har även haft en nitro, och jag tyckte mycket om den så länge det var barmark. Jag hade problem med karpaltunlarna när sonen var liten, och nitron var den som var lättast för mig att köra. När det kom såpass mycket snö att det blev tydliga spår efter vagnen så bytte jag till supreme-chassit som med sina 12" hjul i stort sett rullade av sig själv även i ganska djup snö. Vi gick ute i alla väder.
Det finns lite småsaker att tänka på, beroende på hur gammal vagn du tittar på. De med knäledshandtag tillverkade före 2005/2006 saknar ett förstärkande gångjärn som ska skydda ifall att knäleden brister. Ofta har de istället två skruvar indragna, som i viss mån begränsar vikmöjligheterna.
City Cross och Nitro med de gamla däcken (de bakhjulen på nitro) kan lätt gå sönder i hjul-låsningen, men det är lät att byta och kostar endast några tior. Däremot är det ett såpass vanligt fel att det kan hända att det börjar bli ont om reservdelar, eftersom de inte tillverkats på så många år.
Sufletterna kan bli att säcka sig, då måste man till ÅF och spänna upp dem om fästena är nitade. Är det skruvar så går det bra att dra åt själv, då kan man även ta bort sufletten för att tvätta den. Många borrar upp popniten i tvättsyfte, och ersätter den med skruv och mutter.
Titta noga efter mögelprickar, då vissa klädslar visat sig bli mögliga väldigt lätt.
Vissa årgångar av däck blev väldigt snabbt fula och förstörda, de nya hjulen passar inte om man vill byta ut dem.
Ett skevt chassi kan ofta räddas av att man lämnar in det till ÅF och låter dem rikta/balansera det.
Regnskydden är oftast värdelösa, det lönar sig att skaffa ett annat än det medföljande originalet om amn vill hålla vagnen torr. Det nya i klarplast ska vara bra, men det säljs sällan med en vagn utan oftast separat.
Men åh tack snälla för all info. Har kikat på en City Cross som jag är sugen på. Om länken funkar få du eller någon annan gärna kika vad ni tycker. Har prutat ner den till 3000kr, men är det ett vettigt pris? Står inget om årsmodell och har inte frågat ännu.