Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

Emmaljunga tråd, Vol 5

Fru T skrev 2010-12-17 17:10:58 följande:
    ursch ja tycker det ser såå klumpigt ut, blir det verkligen nåt ombonande för barnet? jag testade att göra så i min teutonia när ja hade den å ja tyckte inte det blev ett mysigt alls så sålde liften å köpte en riktig åkpåse istället
    Jag tycker det är väldigt ombonat för vår tjej i alla fall. Varför tycker du inte det verkar vara det?
  • älskarlivet81
    Uliise skrev 2010-12-17 22:10:51 följande:
    Jag håller med! Förstår mig inte på quadroliftens popularitet alls...
    Den är ju toppen! :) Smidigt att inte behöva köpa en massa extra grejer. Först ha den som lift så slipper man liggdelen som ändå bara används några månader och sen ha den som åkpåse tills barnet slutar åka vagn!
  • älskarlivet81
    stor grön drake skrev 2010-12-18 09:09:27 följande:
    ja, men de egenskaperna hade duoliften med
    Vi använde desutom vår lift i liggdelen på vagnen, I want it all
    Duoliften kollade vi inte ens på, vad är det för någon? Vi hoppade liggdelen, kändes onödig, och ja, det hade den varit då vår tjej ville sitta upp i vagnen när hon var ca 5 månader.
  • älskarlivet81
    stor grön drake skrev 2010-12-18 09:24:23 följande:
    det är föregångaren, och det som andra tillverkare har. I  princip har den inte den vändbara dynan och är inte lika stadig (tror jag), lite smidigare helt enkelt.
    Aha, därför vi inte såg den i butik. Vi köpte vagnen i våras.
  • älskarlivet81
    stor grön drake skrev 2010-12-18 09:35:26 följande:
    Vissa återförsäljare har ännu gamla kvar, en jag pratade med sa att de hade köpt ett stort lager neutrala färger, svart, beige osv som kommer passa även kollektioner längre fram i färg, för att kunna ge kunderna vad de vill ha, deras kundkretss var tydligen inte impade alls av quadro

quadrolift

duolift

hittade bara bild på twin duolift, men de ser likadana ut, bara att denna är lite smalare för att passa  bättre i tvillingvagnarna
    Aha, ja vi är nöjda med vår quadrolift i alla fall, men smaken är som baken :)
  • älskarlivet81
    Fru T skrev 2010-12-18 11:55:22 följande:
    Får känslan av att det är stort och öppet bara.. Jag som använt både omjord mjuklift och riktig åkpåse tycer det är grym skillnad å qvatron ser ännu mer öppen ut än mjukliften gjorde..
    Ah, ja som sagt alla har vi olika åsikter. Jag håller inte med dig. Vår tjej sitter jättebra i liften och jag tycker den är ombonad i alla fall. Visst lite öppen är den, men hon har ju ändå overall på sig och om jag känner henne rätt hade hon blivit tokig om åkpåsen varit av sådan modell så hela hon hade varit täckt..
  • älskarlivet81
    Uliise skrev 2010-12-18 14:54:28 följande:
    Jag tycker själv att det är såå mycket bättre med en liggdel än en lift!

Bebisen kommer högre upp med en liggdel, man slipper böja sig ner så mycket. Man får en mer ombonad sufflett som skyddar (sittdelssuffletten är ju så stor), bebisen får mer plats att röra sig på än i quadron som blir urväxt på någon månad, vagnen blir dessutom lättare, den blir mindre, det är snyggare...
    Jag ser bara fördelar.

Dessutom känns det tyvärr som att  Emmaljunga har gjort en vanlig lift med lite "extra funktioner" som egentligen inte är så värdefulla, och tar ut ett högt pris för detta. Jag menar, som vi vart inne på här förut så vill många ha en mjuk och ordenlig åkpåse på vintern, quadron blir lite stel och kantig för det ändamålet kan jag tycka. Och 4 funktioner tycker jag är att överdriva, cocoon och lift är ju samma sak...

Men smaken är ju som baken.
    Tänk så olika det kan vara. Jag tycker inte att bebis kommer så högre upp om man har liggdel om man har en nitro, min bebis ville börja sitta upp i vagnen vid 5 månader, hon kämpade emot om man la henne ner, alltså gjorde vi om vår lift då, så vi hade aldrig problemet med att den blev urväxt. Hade vi haft liggdel på hade vi varit tvungen att ta av den varje gång vi skulle ta in vagnen i bilen, visst kanske något snyggare med en liggdel, men jag ser hellre funktionaliteten än snyggheten.

Jag tycker själv att quadron funkar bra som åkpåse, hon har ju ändå overall på sig så hon blir varm och go över hela kroppen.

Dessutom är det väl så att man har samma sufflett oavsett om man har sittdel eller liggdel? Det har i alla fall en av mina vänner som har en emmaljunga. Den suffletten hon har till liggdelen kommer hon ha till sittdelen också.
  • älskarlivet81
    enlitenbitkaka skrev 2010-12-18 17:27:46 följande:
    Vad bra! Har ju hund så kommer köra mycket med en hand....därför vill jag ha en vagn som är lättstyrd i alla väder!
    Beror kanske på hur stor hund du har, men min kompis valde bort nitron för hon ville ha kontroll över vagnen om det skulle vara så att hunden började dra. Nu har de en hund som väger närmre 50 kg.
  • älskarlivet81
    enlitenbitkaka skrev 2010-12-19 11:19:22 följande:
    Han är en 38kg labrador och drar inte så. Vi går aldrig på milslånga raka vägar...det är mellan hus, ut på bryggor, över broar osv. Väldigt mycket svängande
    Ja, min kompis bor ute på landet och går mycket på landsvägar. Hunden brukar inte dra, men man vet ju aldrig om den gör det.
    t0va skrev 2010-12-19 11:43:56 följande:
    Fast just detta är inget man kan tycka något om, det är så att barnet kommer högre upp med en korg än med sittdelen. 

Det var därför vi valde bort liggdelen, för att barnet kommer ca 10cm högre upp än i sittdelen, minns inte exakt hur många cm det rörde sig om. Eftersom jag som använder rullstol då skulle få stora problem att få ur bebisen. Sen blev jag bättre efter förlossningen så nu är det inget problem men vi vågade inte chansa just då.  
    Kanske fel ordval av mig då. Jag har aldrig fått uppfattningen av att barnet kommer så mycket högre upp med liggdel eftersom chassit är så lågt i sig själv. 

Om du använder rullstol, borde det inte vara enklare om barnet var lägre ner då?  
  • älskarlivet81
    enlitenbitkaka skrev 2010-12-19 17:10:44 följande:
    Nej men jag har haft hunden i 5år och kommer köra vagnen i minst 3år. Jag tänker ju inte köpa en vagn utefter att min hund en dag kanske drar till lite... Jag vill ju ha en vagn som funkar hela tiden!
    Nej det förstår jag, men just för min kompis funkar det inte riktigt med svängbara hjul eftersom de går på grusvägar varje dag.. För mig som bara går i stan i princip är svängbara hjul toppen tycker jag!
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5