• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Madebyday skrev 2011-05-07 11:25:48 följande:

Är 1800 kr (inkl frakt m bussgods) ett bra pris för ett Nitro chassi -10?
    Chassit ska vara i bra skick!!

Ja det tycker jag, med tanke på att det är svårt att få tag i annars. 
  • t0va
    ängeln83 skrev 2011-05-08 12:30:23 följande:
    Ja det känns så Vi hämtar den i eftermiddag
    Berätta gärna hur den funkar, vi funderar också på en sån. 
  • t0va

är det rimligt pris med 3500kr för en emmaljunga Citycross-09 i klädseln Happy Sheep Limited Edition. Liggdel, sittdel, åkpåse och skötväska i samma tyg. Fast den har mycket nedslitna däck. 

• t0va
    ängeln83 skrev 2011-05-08 20:10:14 följande:
    Nu har vi varit och hämtat vagnen, är SÅ nöjd, prutade ner den till 1500 kr och den var verkligen ny, fick även ratten och regnskydd till. Har varit ute på en premiär tur och både jag och dottern var nöjda, rekommenderar verkligen denna vagn till er som vill ha en smidig men samtidigt rejäl vagn.
    Hur gammal är dottern? 
  • t0va
    Nomen skrev 2011-05-08 21:09:05 följande:
    Tänk på att Emmaljunga har höjt priserna för nya däck, 250 kr styck... Det blir en tusenlapp om man vill ha fräscha däck, ganska mycket pengar...
    Var det jag kände, är inte jag som ska sälja utan jag hittade en annons. Var rätt fult det tyget också även om jag är galen i får ;) 
    Cia80 skrev 2011-05-08 20:57:26 följande:
    Jag har en fråga. Om allt går som det ska kommer bebis i januari. Har en emmaljunga med bara sittdel och ett chassi med svängbara hjul. Ska man satsa på en quadrolift elkraft nåt annat?
    Något annat säger jag... vi hade quadroliften och jag var inte nöjd, den blev fort trång, efter 3månader så kändes den jättetrång och vi hittade en citykorg på blocket för 300kr istället. Sonen hade inte utrymme att vifta med armarna i liften. Så jag föreslår att du har koll efter en citykorg på tex. blocket ifall du kan tänka dig begagnat. Han föddes i augusti och nu i vinter har vi haft en liten åkpåse istället. Enda delen av liften som vi använt efter korgen var sittdynan för att skydda klädseln i vagnen men nu har jag köpt en annan sittdyna för den som ingår i liften tycker jag är kass om man har den luddiga sidan ner, den bara glider. 

Så jag ska sälja min quadrolift och hoppas att någon annan blir nöjdare, finns endel som gillar den men det verkar vara fler som tycker den är onödigt dyr och att köpa citykorg begagnat är ett smartare val. Vagnen blir jättelätt då också, med quadroliften blir vagnen ca 5kg tyngre än om man har citykorg. Lite beroende på villken modell av sittdel man har. Men det är ändå enhel del när man precis fått barn och kanske är trött och har ont.

• t0va
    Cia80 skrev 2011-05-08 20:57:26 följande:
    Jag har en fråga. Om allt går som det ska kommer bebis i januari. Har en emmaljunga med bara sittdel och ett chassi med svängbara hjul. Ska man satsa på en quadrolift elkraft nåt annat?
    I mitt galleri finns bilder på liften och korgen när sonen var ca 3månader så det går att jämföra. Man behöver inte ha lammskinn i men vi hade det i korgen så det blev jättemysigt och gott om plats ändå http://www.familjeliv.se/Hem/t0va/galleri.php?cur_album=Vagn
  • t0va
    VäntanochLängtan skrev 2011-05-08 21:41:29 följande:
    Sen en fråga till: vilka bilbarnsstolar passar att sätta på en Emmaljungavagn? Kanske varierar mellan olika modeller..På babyproffsen sa de att man bör välja vagn först och sen bilbarnsstol för att se vilka man kan ha till just den vagn man valt, om man vill kunna sätta bilbarnsstolen på vagnen.
    Emmaljungas egna går att ha och sen Britax Baby-Safe +SHR och Maxi Cosi enligt emmaljungas hemsuda. 
    Vi hade deras egna stol utan bas och den fungerade bra, gick in i alla bilar även svärmors som har rätt korta bälten. Jag trodde inte vi skulle använda oss av möjligheten att kunna sätta fast skyddet på vagnen men det blev mycket använt de 6 månaderna som sonen använde det. Var enkelt att ställa in skyddet rätt och sätta fast med bältet också. 

Nu har jag inte provat någon annan modell men vi är nöjda, han har suttit i det en gång nu när han är 8.5månad som reserv när hans stora stol inte gick att ha och trots sina 74cm så var inte nackstödet i den översta positionen och han satt rätt bra, så den skulle gå att ha ett tag till om det inte vore så att han sitter ännu bättre och säkrare i en stor stol. 

Däremot var den precis på gränsen för stor när han föddes, han var 49cm och 2.9kg och då var huvudstödet nästan lite för högt upp, men när han växt så passade det bra. 
  • t0va
    angeni skrev 2011-05-09 09:33:32 följande:
    Hej, jag har en fråga.

Vi köpte en scooter från barnens hus för några veckor sedan. Och suffletten faller alltid tillbacka till något mittläge, den stannar inte helt utfälld. Det måste man väl kunna reklamera? För den ska ju stanna kvar i utfällt läge.
    Får man ut en ny suflett?
    Det kanske räcker att dra åt skruvarna, vet inte hur det ser ut på scootern men när jag hämtade en annan vagn så räckte det att dra åt skruvarna så satt den fast, innan så fladdrade den runt som den själv ville. 
  • t0va
    angeni skrev 2011-05-09 11:47:07 följande:
    Okej, vi ska åka in nu när sambon har lunch och prata med dem, då kan de hjälpa oss att dra åt skruvarna isåfall :)
    Ja annars borde du få det som reklamation tycker jag allt. 
  • t0va

Var ch provkörde sittvagnar idag, väljer mellan brios sitty och spidern, gillade att spidern kändes bättre i klädseln, mer stabil och hade aningen bättre viloläge, samt att det känns i alla fall som om handtaget är lägre. Däremot gillade jag inte alls utformningen på handtaget, och den var mer svårtippad än sittyn. 

Hade önskat en spider med rakt handtag så kanske den också skulle bli lite lättare att tippa eller att tyngdpunkten kom lite längre bak.

Ska kolla på en begagnad sitty så får vi se, men spidern känns som om sonen sitter bättre i, men en äldre sitty kanske funkar det med, är svårt att hitta begagnade emmaljunga sittvagnar här, brios kryllar det av, men folk kanske håller hårt i sina emmaljunga ;)  

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5