• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Älskade mirakel skrev 2011-05-27 12:20:47 följande:
    Hej!
    Hoppar in med en fråga här, hoppas det är okej?

Vi köpte en ny Emmaljunga Duo Edge-vagn med sportchassi till vårt barn som föddes i januari 2011.

Redan efter en månads användning började telskopskaftet/handtaget "släppa" och komma ut när som helst. (fast det är spänt/fastskruvat till max)
    Går vi nedför en backe släpper handtaget, lyfter jag in vagnen (vi har 1 trappsteg upp till vårt hus, och jag lyfter alltid med foten under, och håller liksom bara i i handtaget) släpper det och kommer ut, och drar jag vagnen fram och tillbaka, "lullar barnet" så att säga, så släpper det.

Detta gör mig fruktansvärt irriterad, och dessutom kan det ju vara farligt då det plöstligt åker ut sådär! Rullade ut vagnen nedför ett trappsteg en dag, och då släppte handtaget och framdelen av vagnen (hjulen alltså) åkte ju rakt i marken! Det blir liksom en aning våldsamt för barnet att landa så snabbt, vill ju kunna sätta ner hjulen mjukt om ni förstår hur jag menar.

Till min fråga då: är det någon annan som varit med om liknande?
    Ska det vara såhär??

Har kontaktat återförsäljaren vi köpte vagnen av, men han bryr sig inte, och jag har mailat Emmaljunga, men de svara inte heller...

Tycker det är under all kritik om en vagn för 9000 kr ska vara såhär dålig!
    Det där låter inte alls bra, om du inte kommer någonstans med säljaren för den vägen är det nog som du ska gå egentligen, så kan du prova att kontakta din konsumentombudsman i komunen, man når dem genom att ringa komunen eller kolla på komunens hemsida.  De kan hjläpa till att ringa och sätta press så säljaren. Jag har haft kontakt med våran flera gånger och det har hjälpt. :) 

Vet att endel har dåliga erfarenheter av reklamation med emmsljunga men andra har bra erfarenheter så det verkar vara rätt så olika. Jag har bara pratat med dem i andra ärenden och fått svar på mail fort. 
  • t0va
    trollis 81 skrev 2011-05-27 20:46:48 följande:
    Har hämtat min city cross idag, kan nån förklara för mig detta med fjädringen?
    Det står att man kan ändra den, vad e d bra för och vilken ska man ha till en nyfödd?
    City Cross, City Korg Sidan 9 står det om fjädringen, den ska vara mjuk till en nyfödd. Vi bytte över till nästa steg när sonen var ca 9kg, då kändes det lite för mjukt. Glöm bara inte att fälla ihop chassit innan du börjar snurra på reglagen. 
  • t0va

Blev en vagn idag igen... kollade på en softy och den var snyggt grå i chassit och hjulen var betydligt finare än de jag har, stabilare och hade tom. mönster ;) 

Tyvärr är klädseln rätt fläckig men jag har ändå tänkt klä om den, ska kolla vad som går bort i tvätten först. Svart sufflett som var rätt dammig men inte solblekt. Sonen verkade gilla den för han somnade när vi gick till posten var bara några hundra meter.

Var tur att jag inte planerat att köpa en sån och byta hjulen mot mina för när jag kom hem och jämförde så hade den här större hjul än den jag hade hemma. är en 01:a jag hade och den jag köpte är en 03:a. Så även handtaget kommer lite högre upp men det kanske skiljer 2cm så det funkar, är samma gung och lätt att tippa som den jag redan hade.

Ska lägga ut den första på annons nu och hoppas att den kommer till nytta någonannanstans, nu ska jag inte köpa någon mer vagn... den här helgen ;) 

• t0va
    2små2stora skrev 2011-05-31 12:15:49 följande:
    Detta var den enda kylväska jag kunde hitta för barnvagn www.babyexperten.se/varumarken/baby-jogger/ci...
    Jösses vilket pris, då kan man ju lika gärna köpa en vanlig och ha där bak. Fast skriver man barnvagnstillbehör så blir ju allt mycket dyrare. 
  • t0va
    giraffas skrev 2011-06-01 22:26:52 följande:
    puffar
    På min står 100413-00xx det betyder att den är tillverkad 2010, månad 4 dvs. april den 13:e, det andra tror jag är något serienummer. 
  • t0va
    Erase skrev 2011-06-02 20:54:31 följande:
    HJÄLP mig att hitta parasoll i färgen HAPPY PINK !  Beställde det i en barnvagnsaffär & fick sen veta, efter typ 2 månaders väntan (!) att den färgen inte tillverkas längre på parasollen !!!  Å vi som köpte dynan i samma färg för att vi ville matcha Obestämd  Det värsta är att Emmaljungas produkter inte skickas, så vi måste hitta parasollet runt Stockholmstrakten........*suck*
    Har ringt runt till massa affärer, men utan framgång....

En fråga till när jag ändå är på g !  Är det bara jag som tycker att det integrerade myggnätet på City crossen är HELT VÄRDELÖST ??  Det sluter ju inte tätt vid sufletten, precis där dragkedjan är.
    kolla ifall de här kanske har kvar parasollet http://www.blocket.se/stockholm/Emmaljunga_Mondial_Duo_Combi__Black_Beauty__34194266.htm?ca=14&w=3&last=1
  • t0va
    Erase skrev 2011-06-02 21:51:41 följande:
    Hahaa, tack , de vägrar sälja enbart parasollet ! Har redan frågat Skrikandes
    hmm... tråkigt. Letar vidare. 
  • t0va

Vi la också handpenning men hämtade vagnen några veckor innan BF det var tur eftersom jag blev så dålig av komplikationerna från KS, så sonen sov i vagnen hela tiden de första veckorna, jag kunde inte lyfta alls och stöttade mig på vagnen när jag stapplade fram. 

Men många har ju att om något händer så får man lämna tillbaka, vi skulle förlorat handpeningen i så fall men bättre det än att stå med en betald vagn i den situationen, även om pengar nog är det sista man tänker på.  

Har man någon som kan åka och hämta den medans du vilar ut på BB så är ju det också ett alternativ, men kolla vem som kan hämta ut. Vi beställde i mitt namn så jag var tvungen att hämta ut den.  

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5