• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

UllTussen skrev 2012-11-04 18:40:06 följande:
    Ni med erfarenheter av Quadroliften, lust att ge er åsikt?
    Kass, trång och hård och otymplig. Sonen fick det trångt i den när han var 3månader, så vi köpte en begagnad korg istället och helt plötsligt kunde han ligga i den och röra armarna. Så vi sålde liften sen var riktigt missnöjd med den så mycket som säljarna prata om att den var kanon. Eftersom sittdelen är lika bred som liften så blir inte liftens verkliga mått det som står på hemsidan, har för mig det står 32cm det är smalare. I mitt album finns bilder på liften och korgen och skillnanden. 
  • t0va
    UllTussen skrev 2012-11-06 14:31:09 följande:
    tack för input! Jag har fått tag i en begagnad, riktigt fin en. 

Jag har en city korg redan och tänkte väl mest ha quadron till om jag måste åka tåg och måste vika ihop vagnen. Sen gillar jag att man kan göra om den till en "åkpåse" och därefter kan ta bort sittdynan och använda bara den. 
    Tyvärr så funkade inte den varianten alls för oss, den blev så hård och gjorde vagnen trång så vi köpte en annan åkpåse. Men en begagnad kanske är lite mjukare också för typ 2000kr för en lift är mycket så begagnat är smart :) 
  • t0va
    NovemberApril skrev 2012-11-12 16:54:43 följande:
    Hej tjejer!

Väntar bebis i April och vill (ska, hehe) ha Nitron fast vill ha Ozones sittdel.
    Vill ha PP Black på allt med svart chssi etc. Någon som kan ha en gissning vad den slutsumman hamnar på?   
    jag förstår inte riktigt vad du menar, nitro och ozone har samma chassi så är det en nitro med ergonomisk sittdel du vill ha så är det en ozone. Eller har jag missförstått? 
    PP black sittdel har svart chassi också, en sådan ligger på  ca 6100kr, ska ni ha korg också så tillkommer det ca 2200-2500kr. 
  • t0va

Jag hade också cityjet sittdel till nitron, den användes när sonen blev 3månader och vägrade ligga ner, sen vid 6månader när han kunde vända sig själv och bara skulle sova på mage så blev det nitrosittdelen igen. Men han sov många nätter innan i sin cityjet-sittdel. Pga. allergi som gav honom tät näsa så kunde han inte ligga platt ner och sova så den sittdelen blev vår räddning. 

Men tyvärr är den trängre än nitron, men längre. Så min kille som är kompakt och har breda axlar satt trångt redan vid 1.5år, nu har jag inte testat honom i den men jag tror han skulle få svårt att ha åkpåse och tjock jacka nu när han är 2år. Så att kunna variera har varit superbra. Man når varukorgen mycket bättre med en ozone/cityjet för sittdelen kommer högre upp än nitrons så när vi var på djurparksbesök mm. hade vi alltid den ergonomiska för då kunde vi lasta vagnen med kläder och fika och komma åt det i varukogen. 

Så det är svårt att säga vad som är bäst, får man en magsovare så är det inte så kul att stå med en ergonomisk sits, men ett långt smalt barn får mer plats i en sådan för den är längre än tex. nitron. Men skulle jag valt nu så skulle jag tagit en ozone och sen köpt en begagnad citycross tex. och tagit den sittdelen för att ha bägge alternativen. På vintern när sonen sov ute i vagnen så var nitrosittdelen guld värt, han fick plats att ligga på fårskinnet, ha åkpåse och kunde röra sig, sen att få ner suffletten var kanon. :)  

• t0va
    LängtanEfterLitenTill skrev 2012-11-24 10:05:00 följande:
    Hej!

provar skriva här istället för & skriva en helt ny tråd..

Är det någon här som har en Emmaljunga Nitro??
    Är ni nöjda med den? Vilken årsmodell isåfall och vet ni om det är stor skillnad från
    city cerox eller vad den nu hette som fanns före 2009?

Vi funderar i vilket fall på att köpa en Nitro, gillar att den är så lättsvängd.. Enda negativa var ju att den är svårkörd under vintern.. men nu finns det ju vinterdäck att köpa till..   

Men när vi provkörde den i butiken så kändes den så konstig i styret.. inte lika stadig som de andra vagnarna.. lite sådär hård & stel, ostadig på något vis som en brio vagn eller något.. och det gillar jag inte... Så var vagnen inte för några år sedan som jag minns det.. kanske var en city cerox jag provkörde då?

Är det någon som använder en ståbräda till sin ? Funkar det bra ? vi provkörde även en sådan.. och det kändes smått konstigt.. men kan ju va för att det inte var en citykorg i just då och ingen bebis heller för den delen :P

Hoppas någon orkar läsa mitt långa inlägg och möjligtvis kanske har något svar ? :) 
    Vi har haft en nitro 10, skillnanden mot cerox är att den inte kan vända handtaget utan man vänder sittdelen, och nitron är lättare än cerox. 

Ja på vintern är den inte så rolig men det beror på vart du bor också och om ni kommer gå många promenader i snö. vi överlevde första året när sonen  var lätt, förra året när han vägde 15kg så var det asjobbigt så vi hade en sulky med lufthjul istället och körde med på promenaderna. 

Vet inte om jag tycker den var konstig i styret, har testat 9 andra vagnar nu och den känns rätt så stor eftersom styret är lika brett som vagnen men annars ger den bra respons när man vill svänga. Jag satt i rullstol och knuffade rullstolen och vagnen samtidigt så den är inte jättetungstyrd. Däremot har det kommit nya hjul nu på PP-färgerna och rullar bättre.

Nackdelen med nitron är varukorgen, den är svår att nå så man vill inte gärna lägga saker där om de ska upp och ner.  
  • t0va
    Millan1984 skrev 2012-12-12 21:39:26 följande:
    Japp, visst måste man låta en verkstad alt barnvagnsbutik byta dem?? det har vi också funderat på....
    du kan byta själv men lufthjul går mycket bättre i snö än punkteringsfria så jag skulle också letat rätt på ett chassi med lufthjul i första hand. Kör själv med lufthjul på vintern. :D
  • t0va
    Stora B skrev 2013-01-05 00:07:32 följande:
    Har precis bytt min Nitro till en Ozone. Det står att man inte ska använda "läge 4" med barn i, utan endast när man fäller ihop den.Det är väl det läget som är "fullt liggläge"? Är den någon som gör det ändå? Varför skulle man inte kunna göra det?
    Mer exakt har det att göra med att om man har fotstödet mer uppåtlutat så kan barnets fötter hamna över huvudet, har man det nedåt eller horisontellt när sittdelen är i nedersta läget så kommer inte fötterna ovanför huvudet. 

Så har du koll på så fotstödet inte är uppåt i liggläget så kan du använda det läget. För det läget är samma som liggläget på föregångaren cityjet som vi hade åt sonen sen han var 3månader och där fick han inte fötterna över huvudet men ozone har ställbart fotstöd så då kan fötterna komma över. För att unvidka missförstånd så har de skrivit som de gjort i manualen men har man koll så kan man använda det lägsta läget även när barnet sitter i.  
  • t0va
    Egget13 skrev 2013-01-15 22:52:22 följande:
    Åh tack va bra :) Hon i affären var dock väldigt noga med att fråga vilken årsmodell jag hade.. verkade inte som att det går på de äldre Edgen och jag vet inte vid vilket årtal gränsen går.
    skulle väl vara kring 05 i så fall men jag tror att även de äldre passar fast de har kanske inte tryckknappens fäste, men sånt kan man sätta fast själv om man inte har tummen mitt i handen. 
  • t0va
    Fii83 skrev 2013-02-26 08:02:00 följande:
    Ahh va svårt det ska vara att hitta en beg citykorg!
    Ingen i närheten som är av en nyare modell.. Börjar vidga vyerna här och undrar nu om någon har skickat en/köpt en längre iväg och isf hur mycket frakten kan tänkas gå på?
    Kollat lite men verkar skilja massor på vilket företag som skickar... Obestämd
    blocketpaket brukar vara enklast och billigast, jag har inte skickat någon citykorg men liggkorgen till Brio Go, gick på 219kr.
  • t0va
    Maybe skrev 2013-04-01 11:31:18 följande:

Jag tycker också att citykorgen är snyggare och både jag och min sambo är långa (han är 2 meter) och min rygg är lite kass. Då är det skönt att slippa böja sig så långt...
    På blocket har jag sett flera som säljer nitron med både citykorg och quadrolift så mest därför jag tänkte att quadroliften fick plats i citykorgen och kanske det va syftet med att ha båda 
    skippa quadroliften, den är trång och hård och otymplig. Kör med enbart korg och bädda skönt istället så har barnet rum att röra på sig. Vi hade liften i sittdelen men vid 3månader blev det trångt, liften är så trång när den ligger i sittdelen. Finns bilder i mitt album på det.

Köpte en korg istället och där hade sonen gott om plats men sen började vi använda sittdel, cityjet som är som ozone när han var 3månader för han ville inte ligga ner. Men quadroliften var kass som åkpåse. Köpte en modell mindre och hade under vintern.
  • t0va
    Bobelin skrev 2013-04-10 11:31:03 följande:
    Tänkte också på att vi försöker få till ett syskon och då behövs en egen vagn till lilleman för separata hundpromenader och tycker att scootern är rejäl och borde funka för det.
    kolla på kronan sulky, den är snäppet bättre än scootern, jag gillar EL men tycker scootern inte är en så bra vagn i det segmentet. Saknar lufthjul, fotstöd om är ordentligt och barnet kan klättra upp på osv.
  • t0va
    LängtanEfterLitenTill skrev 2013-04-15 21:59:27 följande:
    t0va: dumma text försvann.. Samma chassi och samma ståbräda. Men vi fick verkligen inte till det.. Kunde inte alls se hur den möjligtvis skulle passa ens
    hmm... antar att du läst manualen, verkar som om det är lätt att montera men jag har inte gjort det så jag kan inte säga något om det. Borde ju passa om det står på sidan att det ska passa. konstigt.
  • t0va
    myskatt skrev 2013-09-14 15:48:42 följande:
    Har BF den 29:e och var idag iväg och köpte en begagnad åkpåse till vår nya vagn.

Frågan är, behöver man ha madrassen i? Blir det för hårt utan? För varmt kanske?

Nu har jag lagt åkpåsen med "locket" under och tänkte placera bäbis på, iklädd en one piece eller tunnare flecceoverall, en tunn filt och locket till liften om det är kallare.

Ha madrassen i, korgen är gjord för att den ska vara i där. Är bra om man kan få lite extra isolering från undersidan. Jag hade fårskinn i när det var superkallt och sen en tunn fleeceåkpåse eller bara filt och täcke och locket på. Blev väldigt varmt där med locket på, så ska du inte vara ute när det är superkallt så räcker det nog med åkpåsen och en tunn fleeceoverall.

Var få gånger som jag hade locket på det behövdes inte för det var sällan 20minusgrader när jag gick ut.
  • t0va
    carina87 skrev 2013-10-01 13:18:21 följande:
    Många inlägg och jag hittar inte det jag letar efter, så jag undrar:
    De ERGONOMISKA sittdelarna (ex. Viking), hur bra är de?! Det ser ju inte ut som man kan sova på sidan i den?
    Någon som har någon erfarenhet?
    Viking har jag inte testat men föregångaren cityjet, det går att sova lite på sidan men inte som i en vanlig sittdel där det är helt plant. Min son lyckades sova på magen i en sådan ergonomisk sittdel också men barnet ligger på rygg oftast.

Från att sonen var 3-6månader så sov han mer eller mindre varje natt i den ergonomiska sittdelen så det går bra att sova i den om barnen har lust, alla tycker inte det är så skönt.

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5