• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Modgun skrev 2012-02-17 19:57:38 följande:
    Hej. Jag är ute efter en emmaljunga scooter, men jag kan inte hitta någon sida på nätet där jag kan beställa hem den.
    Vet ni någon? 
    Emmaljungas produkter går inte att beställa på nätet och få hemskicat det går bara att hämta ut i butik.
  • t0va
    Minaliv skrev 2012-02-17 21:52:28 följande:
    Nån som har Nitron och har haft den länge å kan ge mig en vettig och faktaspäckad info om hur den funkar på alla underlag? Skog,grus,snö,gräs, allt som är ojämnt som kan bli jäkligt för de små hjulen, helt enkelt.
    Skog typ hårt packad jord eller joggingspår så funkar den bra, är det större rötter typ liten stig är det värre. Man måste tippa vagnen över rötterna för annars så fastnar den gärna och tippar vagnen framåt. Är det stenar så man måste låta vagnen köra på framhjulen för att få över bakdelen över stenen/roten etc. så kan framhjulen gräva ner sig också. Så grövre terräng är den inte kul att köra med, går ju att backa om man bara ska över lite sånt. Men småstenar och smårötter funkar den, typ tröskelstorlek.

löst grus så är den hopplös funkar inte alls så folks uppfarter blir det att dra baklänges så de stora hjulen är fram. Gräs funkar ok också så länge det inte är en massa hålor i gräsmattan, vattensjuk gräsmatta är inte kul att köra på men det är nog inget. Men vanlig gräsmatta funkar.

Snö funkar också helt ok, den glider gärna i sidled om vägen man kör på lutar endel, men trottoar funkar bra. Är det mjuk ny snö så går det bra men samt hårt packad, är det halvmjuk snö, sån där man sjunker ner med fötterna när man går så det blir stora spår efter fötterna och även hjulen är jobbigt att köra i. Det går men är tungt, sand är inte heller jättekul men går att släpa baklänges, men någon lång sandstrandspromenad i lössand är inte att rekomendera.

Vi har kört nitron i 1.5år nu och är nöjda, vi köpte en kronan sulky med stora lufthjul för att ha nu på vintern och även i skogen. Sonen är 1.5år men har precis lärt sig gå och väger 14kg så det är inte lika lätt att köra i snön i år som förra året när han var betydligt lättare. Men det funkar ändå för det mesta, lufthjul är generellt lättare men nitrons små hjul är ändå rätt stora och förra året kom vi fram i snön där folk med bugga och andra vagnar med små framhjul hade lite problem.
  • t0va
    Minaliv skrev 2012-02-17 22:22:22 följande:
    Tack för den tokärliga bilden. Jag kan inte riktigt bestämma mig. Ska ju flytta från stan med de gula spårvagnarna ut på landet. Jag har sedan innan en Scooter- supernöjd, har haft en CityCross och äger ett gammalt härke till syskonvagn med lufthjul. Jag väljer och tvekar mellan med Phil och Ted och en Emmaljunga med syskonsits. Är nästan 2 år mellan barnen. Jag vill ha lillan mot mig och det kan jag inte ha i en Phil and Ted. Svåra val. Så svåra att min oäkta man snart får gråa hår av mitt vagnstjatande.... :)
    aha så det ska flyttas, även om nitron funkar ute på landet så om jag skulle få ha en vagn så skulle jag inte ha den där, utan någon med lufthjul. Jag tycker det är synd att kronans sulky inte går att vända sitsen på, de har ju sin duovagn som också är robust och går att köra överallt. När vi går till Vrinneviskogen så tar vi inte nitron nu av den orsaken att den går att köra i joggingspåret men om man vill vara lite impulsiv och hittar en fin sten in på en stig så är den inte rolig att köra alls, medan ljufthjulsvagnen med 4 stora hjul funkar kanon över stock och sten.

Bugaboo Donkey så kan bägge barnen sitta fast den är dyr. :(
    Har du facebook så finns det en grupp där för oss vagnstokiga med folk som har testat det mesta.
  • t0va
    längtan90 skrev 2012-02-22 18:49:40 följande:
    puffar denna fråga om någon kanske har mer info än den som redan skrivits i tråden :)
    Du kan inte mäta och jämföra för måtten på CC har vi.
  • t0va
    Lina1 skrev 2012-02-23 12:03:52 följande:
    Har försökt ringa till babyproffsen för att fråga hur lång leverans tiden är men dom svarar inte :(
    Så jag frågar er istället,ni som nyligen beställt CC hur länge fick ni vänta?
    Ska ju har lagom till påsk,alltså bara dryga månaden kvar,undra om den skulle hinna komma?
    vilken färg är det?
  • t0va
    Lina1 skrev 2012-02-23 14:48:17 följande:
    PP Black/Pink har jag fastnat för.
    Nästa vecka har de leverans för den färgen så det borde gå rätt fort att få en om du beställer nu. Vi blev tillsagda att det kan ta upp till 10 veckor men våran kom efter 2-3 så den fick stå i butiken ett tag och vänta.
  • t0va
    ss24 skrev 2012-02-23 20:43:28 följande:
    Jag har en cityjet-sittdel som jag använder en del till nitrochassit. Tycker att sufletten är lite "slapp". Kan man spänna åt den själv eller ska den vara så? Är den max utdragen är den ok, men annars hänger den liksom i tyget i "taket" av sufletten.
    Peta bort de 2 plastplupparna som är på sidan så kommer du åt att skruva åt fästet, jag får göra det lite då och då.
  • t0va
    mammaveronica77 skrev 2012-02-23 22:54:18 följande:
    Tack! Nej, gjorde inte det fast jag ville... Bebisen är 3 månader idag och 65 cm lång, innermåttet på citykorgen är 74cm så jag är i valet o kvalet... Hitills har jag haft honom i Peanut på Phil&Ted vagnen vi har, men den har han växt ur... Funderar på en begagnad, fast nu ligger han bra i sittdelen tycker jag. Vi har visserligen inte varit ute än (alla andra barnen är sjuka) med den vagnen. Annars är jag supernöjd, velar om skötväskan till... Men då får nog mannen slag, vi skulle ju inte köpa ny var det tänkt, jag skulle bara titta. Men jag blev totalt såld på brown flowers!!

Och så tyckte jag 5400+ footsacken kändes ok när vagnen på blocket (2år gammal) kostade 6500:- !! Tyckte det var hutlöst även med tillbehören. Jag fick dessutom 250kr att köpa annat för pg av bonuskortet!   
    är barnet 3 månader så behöver du inte köpa korg till, vi bytte till sittdel vid 3månader för sonen vägrade ligga ner han ville halvligga lite mer, men mitt tips är att om du känner behov för något som skyddar lite antingen skaffar en billig mjuklift eller viker upp fotstödet under bågen och sen viker ner bågen på andra sidan fotstödet så kan inte bebisen glida ur.
  • t0va
    Javisst skrev 2012-02-25 17:21:18 följande:
    Någon som vet om 2009 års City korg köpt till Nitro City passar i  2011 års City Cross? Eller var jag kan vända mig för att få reda på detta?
    japp, alla med klickfäste, dvs easyfix passar ihop, så du kan mixa emellan delarna som du vill, själv har jag en cityjet sittdel på min nitro.
  • t0va
    FruMii skrev 2012-02-25 23:29:28 följande:
    Menar du där det står serial nummer? :) Om det är det nummret så stämmer det på den vagnen jag har sen innan :) Tack för din hjälp!
    Precis, det är vagnens "personnummer" så år, månad och dag.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5