• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Bonsaiii skrev 2011-11-15 15:54:51 följande:
    Ok, åkpåse :) har ni en citycross? Jag frågar eftersom jag blir nyfiken på om det får plats med åkpåse och footsack över.
    Jag har en nitro, är samma sittdel som CC. När sonen sover ute så har han nu ofta fårfäll och sen filtar över, vi har ingen fotsack. Men när det är kallare på dagarna eller kvällarna så har vi börjat med åkpåse och sen en filt över. Han har ullunderställ på sig och sen fleecetröja och byxor och tossar på fötterna. Är jättevarmt och skönt även när det är minusgrader och jag tror det finns gott om plats för en footsack också. 
  • t0va
    längtan90 skrev 2011-11-15 17:54:35 följande:
    Ingen som har provat att ha en quadrolift i en citykorg eller i någon annan liggdel, även andra märken än emmaljunga?
    jo, jag testade att trycka ner den men det blev trångt. Glömde att fota då, vi hade quadroliften i sittdelen och det funkade ok de första 3 månaderna sen tyckte jag det blev trångt för junior så vi körde med citykorgen och hade fårskinn i och sen filtar över i vintras. 

Är det någon särskilld orsak till att du vill ha en lift i citykorgen?  
  • t0va
    längtan90 skrev 2011-11-15 18:35:45 följande:
    bara en liten fundering, det pratades om det i en annan tråd. så vart lite nyfiken
    aha, jo det går men jag ser inte riktigt varför man vill ha det. Känns lite kaka på kaka, så antingen kör man lift i sittdel eller citykorgen som är rymligare. Sonen var jättevarm i vintras, när han låg i den med filtar. Var ju svinkallt i vintras men han låg där under locket och hade så skönt. 

Visst om man vill ha korgen och sen ska flytta barnet uppför trappor etc. men då är nog en annan mjukare och enklare mjuklift att föredra.  
  • t0va
    Hoppfullheten skrev 2011-11-16 13:32:51 följande:

Hej!

Finns det olika sorters ergonomiska sittdelar? Vad är skillnaden mellan dem? Har Ozone och City Jet olika? Varför tror ni City Jettarna är så billiga begagnade, är dom inte bra? Fanns nu en på Blocket för 600 kr i jättefint skick, inget solblekt. Det var både chassi och sittdel.
    Vad kostar en ny ergonomisk sittdel?  HAr ett City Cross chassi men vill komplettera med annan sittdel.

Det som skiljer är att man kan ändra vinkeln på fotstödet på ozone och sen är det ett annat sätt att ta loss sittdelen. Är kanske mindre saker också men det är de 2 stora skillnaderna. 

Jag köpte en cityjet för 300kr och den glappade lite men jag skruvade loss fästet och drog åt alla skruvar ordentligt osv. och sen blev det riktigt bra. Det som kan vara problem är att om man inte haft sittdelen i liggläge när man fäller vagnen så kan kuggarna som man har för att ändra sittläge skadas.

Jag tror att endel i att många är så billiga är för att de säljs ihop med chassit som jag inte gillar, bara stort och klumpigt nu när nitron/ozone finns. Få tänker nog på att man kan använda sittdelen på flera nyare emmaljungavagnar.

En ny ozonedel tror jag ligger på ca halva priset av vad en ny hel ozone kostar, brukar ligga däromkring. Så om du hittar en och kan testa så den känns ok, att man kan vinkla i alla lägen så skulle jag köra på en sådan istället för en ny ozone om du bara är ute efter sittdelen.  
  • t0va
    Turboplingen skrev 2011-11-17 11:12:27 följande:
    En fråga till er andra emmaljunga intresserade. Jag fick mitt chassi bytt i ja kanske i slutet av sep. Och fick tillbaka min vagn förra veckan efter en jävla massa strul. Först att det tog tid för emmaljunga att bestämma sig, sen skickade dom ett chassi som hade skrapsår, dom bestämde sig efter ett bra tag att byta chassi, dom skickar fel och sen kom mitt chassi förra veckan men också detta med skrapsår. Nu tog jag hem vagnen ändå efter att dom i butiken noterat skadan. Ska man räkna med att när man köper en ny vagn att man kan få en med små skador? Ska man acceptera sånt eller är jag en petig jävel?

De svarar plötsligt inte på mina mail och till butiken slingras det från emmaljunga då jag kräver kompensation för all jävla strul och väntan..
    oj, nej det skulle jag inte acceptera, vet andra som har haft liknande problem med andra tillverkare och fått vagnar med skrap på och då har de fått nytt. 

Om du inte kommer någonstans så kan det vara värt att kontakta konsumentombudet i din komun, jag fick hjälp att trycka på lite i en affär där det strulade. Då kan du få veta vad lagen säger om kompensation etc. Går att få tag på dem via komunens växel.  
  • t0va
    Turboplingen skrev 2011-11-19 10:37:38 följande:
    Ska aldrig mer köpa emmaljunga.. Tråkigt att säga..
    Händer det inget? 
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-11-20 11:23:47 följande:
    man har inte roligare än man gör sig, och just nu har jag superkul!
    Den är så fantastisk, helt underbar. :D
  • t0va
    060810 skrev 2011-11-20 13:59:57 följande:
    Åh kan du inte sälja den vagnen till mig??? Supersnygg!!! Vad har du på den? En softy med ? hjul. ;)
    Supremehjul, den där danska liggvagnen hon har. :) 
  • t0va
    Laelia skrev 2011-11-21 21:32:58 följande:
    Hallå! Jag vet att man inte får försöka sälja saker i trådarna eller göra reklam. MEN om man vill ge bort något får man då vända sig till en grupp ev intressenter i en tråd?
    ofta så kommer man undan med det, jag har gjort det några gånger ;) 
  • t0va
    Laelia skrev 2011-11-22 10:22:12 följande:
    Bortskänkes- Edge Liggdel med solblekt sufflett, easy-fix, svart. Slänger den om två veckor. Trollhättan.
    åh den vill jag ha. :) 
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5