Hoppfullheten skrev 2011-11-16 13:32:51 följande:
Hej!
Finns det olika sorters ergonomiska sittdelar? Vad är skillnaden mellan dem? Har Ozone och City Jet olika? Varför tror ni City Jettarna är så billiga begagnade, är dom inte bra? Fanns nu en på Blocket för 600 kr i jättefint skick, inget solblekt. Det var både chassi och sittdel.
Vad kostar en ny ergonomisk sittdel? HAr ett City Cross chassi men vill komplettera med annan sittdel.
Det som skiljer är att man kan ändra vinkeln på fotstödet på ozone och sen är det ett annat sätt att ta loss sittdelen. Är kanske mindre saker också men det är de 2 stora skillnaderna.
Jag köpte en cityjet för 300kr och den glappade lite men jag skruvade loss fästet och drog åt alla skruvar ordentligt osv. och sen blev det riktigt bra. Det som kan vara problem är att om man inte haft sittdelen i liggläge när man fäller vagnen så kan kuggarna som man har för att ändra sittläge skadas.
Jag tror att endel i att många är så billiga är för att de säljs ihop med chassit som jag inte gillar, bara stort och klumpigt nu när nitron/ozone finns. Få tänker nog på att man kan använda sittdelen på flera nyare emmaljungavagnar.
En ny ozonedel tror jag ligger på ca halva priset av vad en ny hel ozone kostar, brukar ligga däromkring. Så om du hittar en och kan testa så den känns ok, att man kan vinkla i alla lägen så skulle jag köra på en sådan istället för en ny ozone om du bara är ute efter sittdelen.