• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Uliise skrev 2011-09-15 10:13:54 följande:
    300 kanske? Vilken årsmodell?
    2010 säger de. Jag är ju lite smått desperat så jag tänkte 300kr max jag med, har insett att det kan vara smidigt att ha nu i höst/vinter och slippa packa ner honom i åkpåsen när vi är ute. Han går inte än men vill i och ur vagnen stup i ett så en kladdig blöt liten kille som vägrar ha filt på sig är ingen bra kombo. Igår försökte jag få honom att ligga i åkpåsen men han försöker kräla ur. Knasunge
  • t0va
    oväder skrev 2011-09-15 10:45:38 följande:
    Jag har en Ozone, är det någon som vet hur, och om jag kan spänna suffletten? Tycker den är väldigt lös(?) och om jag går ner för en trottoar kant eller så åker den bak med en gång. Någon annan med liknande prblem?

Angående den löjligt stora varningslappen, så tog jag bord den. Syns pytte små, små syhål där den suttit men jag har hängt regnpåsen i öglorna bak så nu ser man det inte ens. 
    Japp har samma problem, eller hade med nitron. Pratade med babyaffären och de bytte till ett annat fäste med en fjäder i och den funkar mycket bättre. Så kolla om du inte kan få nytt fäste, mitt gick på reklamation. 
  • t0va
    Golden Robot skrev 2011-09-15 11:13:46 följande:
    Jag skrev visst om t0va där Då vet jag att det finns hopp för suffletten i alla fall för som det är nu är den inget alls att räkna med...
    Japp det finns hopp. Jaf fick min åtdragen ett par gånger men tröttnade tillslut. Fast så gick jag in för att gnälla för några veckor sedan och då sa de att man kunde byta till ett bättre fäste. Så be om det med en fjäder i och vet de inte vad du menar så be de ringa emmaljunga. Är stor skillnad på de 2 varianterna. 
  • t0va
    MaammaL skrev 2011-09-15 17:49:20 följande:
    Någon som vet varför man inte kan köpa emmaljunga grejer just nu?
    Vart kan man inte det? 
  • t0va
    Noiis skrev 2011-09-19 21:22:15 följande:
    Wingtear, barnbutiken jag köpt av har "gett" mig ett nytt efternamn. Och de står på kvittot. Jag undrade hur de påverkar garanti ärenden.
    För mig har det räckt att jag har kunnat uppge vem som står på kvittot för att få garanti, det kan ju lika gärna vara min man som lämnar in vagnen och så står jag på kvittot. Jag har aldrig behövt visa legitimation utan de har bara varit intresserade av vart vagnen är köpt och ålder. 
  • t0va
    SaraKlippan skrev 2011-09-22 13:34:35 följande:
    Hej alla emmaljunga fantaster Jag har en fråga till er. Hur gör ni med åkpåse i sittvagnen? De där bandet mellan benen är ju i vägen.
    Man tar loss bandet som går till bygeln och använder selen istället. 
  • t0va
    SaraKlippan skrev 2011-09-22 14:52:33 följande:
    Mmm de kan ju va en ide. Tycker bara selen är så dum på emmaljunga axelremmarna sitter ju så högt upp att de skaver i ansiktet på sonen
    Jag gillar inte selen alls, de runt midjan är så korta så min tjockis har inte mycket kvar nu och då är det utan overall. så vi lär använda en extern sele sen om det behövs eller om jag syr mig en egen. Axelbanden använder vi inte alls, de hänger bara och dinglar. Mitt knott blir galen om han sitter fast så mot ryggstödet i vagnen. 
  • t0va
    MEW85 skrev 2011-09-23 12:47:17 följande:
    Alltså, jag blir så förvirrad...Vad är det för skillnad på Ozone och City?
    Är det bara att ozone har ergonomisk sittdel?
    city heter flera vagnar, citycross, nitro city, ozone city. Så frågan är vilken vagn du menar, kan det vara nitrocity som inte har ergonomisk sittdel men samma chassi som ozone. 
  • t0va
    MEW85 skrev 2011-09-23 13:05:35 följande:
    Sorry, menar nitron!
    Japp då är det sittdelen som skiljer sig. Det är samma chassi till ozone och nitro. Finns för och nackdelar med bägge. Sammanfattar lite om det är så att du funderar på vad du ska köpa. 

Nitrons sittdel är stor och rymlig men gör att man har svårt att komma åt varukorgen så det går inte att lasta så mycket i den och det är inte så att man gärna vill plocka i och ur stora saker stup i ett. Eftersom det går att få helt plant liggläge så kan barnet ha den från födseln med lift i, och sen kan barnet ligga på mage även om det faktiskt går att ligga på mage i en ozone också, sonen har testat.

I ozone så kommer barnet lite högre upp så man kommer åt varukorgen lättare och får mer utrymme att lasta. Vi har föregångaren till ozone, de ser likadana ut i stort sett och när vi har varit på djurparker och liknande så tar vi den sittdelen för då får vi plats med alla regnkläder, fika osv. Man kan inte lasta så tungt i korgen ändå men regnkläder och extrakläder tar mer plats än är tunga så det går bra.

Endel upplever att den sittdelen blir väldigt varm för barnet, den är trängre än nitron och det gör nog endel för värmen. Vi upplevde inte det problemet i sommras. Sen går det inte att ligga på mage eller sidan på ett lätt sätt, min son är magliggare och har lyckats att ligga på mage i den sittdelen men det såg inte så jättebekvämt ut. Så när han började vända sig själv åt bägge hållen gick vi över till att ta nitron mesta tiden och att han sov där. Innan så sov han ofta i den ergonomiska sittdelen.

Den är helt perfekt att ha när barnet är förkylt då får man bra lutning för att sova :)

Jag upplevde att den ergonomiska sittdelen gick att ha tidigare än nitron, i den kunde sonen inte sitta vettigt förrens han var kring 5-6månader, i den ergonomiska gick det bra från 3månader. Finns bilder på det i mitt galleri.

Men chassit är som sagt samma och jag är störtnöjd, trodde vi skulle få köpa ett begagnat med 4 lika stora hjul men det fanns inget behov i vintras. Nu har vi en liten sulky till sonen på 13månader när vi har åkt till sandstranden tex. där det är lite jobbigt att köra med det nitro/ozone-chassit och en 12kg klump ;) 

• t0va
    MEW85 skrev 2011-09-23 15:38:22 följande:
    t0va: Tack för sammanfattningen! Så svårt det här med barnvagn måste jag säga och skönt att höra att den funkar i snö, har just funderat på det. Visserligen kommer bebis i mars och då är det förhopnningsvis inte så mycket snö kvar men det är ju bra om den funkar även nästa vinter.
    Har fallit för nitro/ozone då det kändes liten med ändå stor och väldigt smidig. Jag är ganska liten i kroppen och vill ha en vagn som inte väger bly och gärna med hjul som är rörliga.

Går hjulen att låsa förresten?
    japp hjulen går att låsa, vi har knappt använt oss av det men andra gör det oftare. 
    Jag älskar den vagnen, jag köpte en begagnad sittdel, city jet som är föregångaren till ozone så jag kan kombinera. Om jag skulle köpt vagn idag så skulle jag valt en ozone och sen letat efter en citycross begagnad och behållt sittdelen för det är samma som nitron. Just för att få den vanliga sittdelen också, kombinationen är oslagbar.

När våran son kom så var jag sjuk och satt i rullstol, sjukdomen gör att mina muskler är svagare än normalt så för oss var det jätteviktigt att vagnen var lätt och smidig, den har fungerat kanonbra, jag har kunnat rulla rullstolen med en hand och knuffa vagnen framför mig.

Nu är jag aningen friskare och går men är fortfarande svagare än en normal person men trots det så får jag upp vagnen i bilen. När det var som jobbigast med sjukdomen så tog jag av sittdelen först och sen chassit i bilen då är den superlätt. Tar inte mycket plats heller om man jämför med andra vagnar. Den är kortare än våran sulky så den går in rakt in i bagaget.

Vi började kolla på vagn i v.10 men fastnade för nitron direkt sen funderade vi på ozone men tog nitro för att vi ville att barnet skulle kunna ligga på mage och sova, vi är ute och åker enhel del till folk så vagnen skulle användas som säng var tanken. Så har det varit och också, vi fick en magliggare. 

Enda nackdelen med vagnen är att den är så bra att vi inte känner för att prova andra, jag gillar vagnar så det går inte att övertala sambon om att prova annat ;)  
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5