• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Viktorsmamma2010 skrev 2011-07-20 21:48:28 följande:
    Snälla hjälp! vill ha en lätt o smidig vagn. Softyn, spidern, eller scootern???? Beslutsångest o har inte kollat på några i verkligheten. vilken ska man välja ?
    Ålder på barnet? Funkar det med enbart att sitta eller ska ni ha vagnen så barnet ska sova i? Nu kan visserligen mitt yrväder sova i softyn men det är ingen vagn jag skulle ha för att gå på promenad med för att han ska sova. Däremot är den perfekt korta sträckor, eller när vi ska hem till svärmor som har trappor. Lätt att få med upp. Scootern väger ju mer och är större men mer bekvämare för barnet att ligga i. 

Så det är 2 olika användningsområden skulle jag säga softy/spider mot scooter.  
  • t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-07-20 22:06:35 följande:
    han e 1 år. behöver en lätt o smidig vagn när jag bla. ska ta sonen med när hunden ska rastas. tänkte även kunna ta lilla vagnen med när man storhandlar mat, då känns lixom, edgen lite stor :P han somnar ju ibland i vagnen men kan ju sova halvsittandes oxå en stund jue. Hittar inte så många softy på blocket så frågan e om jag ska välja scootern istället, men den känns mycket större o klumpigare :S softyn får man väl inte tag på i butik idag ? annars kunde jag ju åkt o klämt på alla imon o sen fått en bättre uppfattning :P
    Vart bor du? 

Lite så använder jag våran softy, sonen är 11månader nu. När vi åker och handlar och inte behöver stor vagn även om nitron känns som en liten så är den tyngre att lyfta in i bilen framförallt.

Min son har sovit några gånger när vi haft vagnen och gått på promenad och då kunnat fortsätta sova, ofta har det inte varit mer än någon timme ändå. Jag kände att scootern blev så stor och då kunde jag ändå ta nitron, det enda som jag kände var plus med scootern var att det är 4 stora hjul, så terräng gick bättre men allt det andra var för lite fördelar med.

• t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-07-20 22:20:20 följande:
    vi bor i skåne. har hittat några men d tar endån flera timmar för mig o resa dit, har inget körkort. vill ju gärna se vagnen live eftersom jag inte vet hur den ser ut live hehe.
    Men då e d softyn el. spidern som gäller då ?
    men softyn säljs inte i butik idag ?
    nope softyn säljs inte längre. Nu har jag inte klämt på nya spider så hur den är vet jag inte. Den hade inte kommit till min butik än. Men jag gillade inte så det gamla handtaget var, vagnen blev så svårtippad och därmed svår att svänga. Sonen satt jättebra i den men eftersom den blev tungkörd jämfört med brios sitty som hade vanligt handtag så köpte vi en softy där sonen satt bra och den är lätt att svänga. 

Jag hoppas att nya sitty med vanligt handtag är som softyn när det gäller köregenskaper. 
  • t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-07-20 22:40:29 följande:
    okidoki, så du rekomenderar softyn? :P
    ursäkta alla mina frågor men man vill ju försöka ta reda på allt man kan :P
    om nu inte spidern är bättre att köra igen. Har du någon affär i närheten så kan du ju provköra lite. Jag upplevde att brios sulky är som att köra softyn, men att sonen satt bättre i emmaljungas vagnar än brios. Kanske skiljer från barn till barn också. 
  • t0va
    sjöberg75 skrev 2011-07-21 10:23:01 följande:
    Tack vare alla er som tog sig tid för att svara på min fråga igår så blir det nu en Citykorg till Nitron vi ska köpa. Gubben min fick oxå läsa era svar & se t0vas galleri & han höll med mig om Citykorg.

Önskar er en fortsatt härlig sommar & återkommer säkert i höst/vinter när vagnen är i vår ägo!!   
    Så kul att höra att vi har hjälpt till, hoppas nu allt går perfekt för er och ni får många mysiga promenader :) 
    Sofiafia82 skrev 2011-07-21 10:17:18 följande:
    Jag har en ny edge duo och undrar lite över det här med lufthjulen. Mamma tycker att jag nu i förväg ska beställa extrahjul så att jag alltid kan ha ett liggandes i varukorgen utifall att man får punka när man är ute å går. Vad tror ni om det?? Skulle det behövas och måste man isåfall köpa 4 hjul vid en beställning?
    Jag tycker också det är onödigt, som mest skulle jag kunna ha ett extrahjul hemma men aldrig släpa med. Nu har vi inte lufthjul till våran vagn men till rullstolen var det vanliga cykelhjul och under mina 5år som jag använde den och var ute mycket så fick jag punka 2gånger. Då var det glas, tillskillnad mot en vagn så kan man inte fortsätta rulla med punka men på en vagn går det. Så jag skulle nog haft ett extrahjul hemma för nödsituationer typ "punka på vagnen kvällen innan vi ska åka utomlands 3 veckor". 

• t0va
    TildePetra skrev 2011-07-21 21:20:59 följande:
    Åh har sån vagnsångest. Har ju en Nitro -11 som är kanon men, nu verkar det som om lillen vill åka framåt för att kunna se sin storebror som gärna springer framför vagnen. Och ska jag vara ärlig gillar jag inte hur nitron ser ut med sittdelen frammåt. Usch vilket i-lands problem men är man vagnsmissbrukare så är man. ;P

Nu funderar vi (Jag) på om en scooter skulle passa bättre. Men så är det ju det här med fyra fasta hjul, vet att nya S´n kommit men gillar inte framdelen på den heller. :/ Kanske inte är så himla mycket jobbigare med fyra fasta hjul eller?
    En annan sak jag lagt märke till är den låga bygeln, är det något som verkligen är ett prblem? Hur stora barn har ni/man få ner i en scooter? 
    Jag tycker att 4 stora hjul blir mycket jobbigare än svängbara och har accepterat så den ser ut. Fördelen med nitro mot scooter är dels att man kan vända sittdelen och att det är fullt liggläge. Även om sonen inte så ofta ligger raklång så händer det att han vill sova på magen och det viloläget scooter har är inte tillräckligt tyvärr. 

Jag tycker det är skönt att kunna växla att ha honom frammåt och bakåt, ofta nu vill han åka frammåt och kika men när han är trött så är det skönt att minimera intrycken. :)  
  • t0va
    skyrocket skrev 2011-07-22 23:19:00 följande:
    En fråga bara..

Kan man köpa nya hjul till emmaljunga city cross någonstans?

Har köpt en begagnad sådan och märkte nu ikväll när vi var ute och tränade hunden med vagnen att ena framhjulet "vobblar" lite. Något tips på hur man kan lösa det alt vart man kan köpa nya hjul?

Tacksam för hjälp!
    ja det kan du, är inte vagnen jättegammal så finns det. Kolla med närmaste babyaffär som säljer vagnar. 
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-07-22 23:19:59 följande:
    Idag har jag fyndat en EL Softy :P
    den va inte så fräch när jag tittade närmare på den när vi kommit hem med den.
    men nu e allt tvättat o skrubbat o nu vill jag bara att klädslen o sufletten ska torka så jag kan sätta ihop vagnen igen o spana in den lite mer :P
    Imon blir d premiäråk för sonen :P
    Bild sen då :D
  • t0va
    fialisa80 skrev 2011-07-25 22:44:30 följande:

Idag är jag glad! Skrattande

Jag har köpt en klargrön Emmaljunga Ozone 10 på blocket som jag har hämtat ut idag!

Superfin med matchande fotsack, sittdyna, regnskydd, myggnät och en leksak som man kan fästa på bygeln, allt för bara 2500kr!   Glad 

jösses, vilket kap :) 
  • t0va
    jobbel skrev 2011-07-26 12:07:04 följande:
    vad händer om den inte är helt bakåtlutad? Gäller det både om sitsen är framåt och bakåtvänd? 
    (frågar eftersom jag har varit på väg att fälla med upprätt sits flera gånger... ) 
    då kan fästet gå sönder, det som man reglerar lutningen på sittdelen. Har tydligen varit massa problem med det med föregångaren till ozone, city jet blev varnad för det när jag letade efter en begagnad sådan. Att om man inte har sittdelen i liggläge så slits kuggarna ut. 
  • t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-07-27 20:24:34 följande:
    nån som har en kudde till EL softy över ?
    Jag e på jakt efter en som inte e rosa.
    Har en rosa vi kan byta med eller så vill jag gärna köpa en om någon har en ti salu :P
    Jag har minst en, men vet inte vad det är för färg på den. Den åkte av direkt för sonen gillade inte kudden. Kan kolla när vi kommer hem på måndag om du vill. :) 
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5