• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Cia80 skrev 2011-05-17 11:27:03 följande:
    Nu dyker jag upp igen med säkert en superkorkad fråga.
    Nu har jag bestämt mig för att köpa en citykorg, men ska man ha nån typ av åkpåse också då? Eller har man overall? (Om allt går bra föds bebis i januari och förra året var det ju svinkallt!)
    vart bor du, kommer ni vara ute mycket osv? 

Nu var sonen visserligen några månader i vintras men han låg på fårfäll i korgen och sen hade han en tunn fleeceoverall på sig och filt över, och sen locket på korgen. Han hade det supervarmt. Det blir jättevarmt i korgen om man har locket på, kommer inte in någon vind direkt.

Fördel med overall är om man ska lyfta upp barnet så fryser de inte, nackdel är om man ska gå från vagnåkande till bil. De ska inte ha massa tjocka kläder på sig i bilstolen för då skyddar den sämre. Bättre med filtar över när man satt fast barnet.

Så då är det smart att ha åkpåse så man lätt kan lyfta upp utan att behöva kränga av en overall. Vi körde mest med åkpåse så fort sonen ville "sitta" upp eftersom vi växlade mellan vagn och bil mycket.  
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-05-17 12:54:56 följande:
    En fleeceoverall är helt ok i bilstolen
    en tunn ja :) 
  • t0va
    Cia80 skrev 2011-05-17 22:58:08 följande:
    Så om man bäddar med fårfäll, filt och lock så kan bebis ha overall?
    Ja absolut, det klarade min lille sig på när det var -25 i vintras, för det mesta så körde vi bara med vanliga innekläder och någon tröja och sen en filt på. Var en gång som det var skitkallt och locket var i tvätten så la vi en dubbelvikt fleecefilt modell större i och sen vek in kanterna över honom. Han hade det så varmt och gosigt. :) 
  • t0va
    Cia80 skrev 2011-05-17 23:18:47 följande:
    Åh, tack för hjälpen!
    Nu är det bara att hålla tummarna för att allt går bra.
    Håller tummarna så det vitnar :) Så spännande med smått, nästan så jag längar lite efter en till. 
  • t0va

Verkar som om jag har hittat en sufflett till min scooter, den förra ägaren hade kastat suffletten men nu har jag hittat en som jag tror är i samma färg. Fast jag har ändå plan på att klä om allt, men ändå. Då kanske jag slipper köpa en hel till scooter och ta den suffletten och sälja resten vidare. Det skulle lösa många problem, hoppas bara jag kan få bilen fixad så vi kan åka och hämta ifall det är bra pris. :) 

• t0va

På tal om hjul det är ingen som är ute efter ett par äldre hjul storlek större. Har sprungit på det nu när jag letat efter hjul till min softy. Kan ju tipsa vart i så fall. 

Blev överraskad idag, jag mailade EL igår om man kan köpa enbart bågarna och fästet för suffletten, trodde aldrig det skulle gå men tydligen kan man det. Pris fick jag inte veta utan ska prata med babyaffären. Är ju ett alternativ till scootern om jag inte kan köpa enbart suffletten från den kontakten jag har nu.  

• t0va

Är 200kr mycket för ett par hjul till softyn, de är använda men inte helt slitna, har bara sett på bild. Är ju lite svårt att få tag på men jag tycker det känns som mycket när de inte är i nyskick. 

• t0va
    stor grön drake skrev 2011-05-19 17:55:51 följande:
    Det låter mycket tycker jag.

Köpte suflett till softyn idag. Hade trott att det skulle bli ett litet soltak, så som de såg ut för, men nej, det blivde rejäl suflett med "kjol" och allt. Och fin-fint passade den fast den är gjord för spidern. 490:- kändes inte orimligt för så "mycket" suflett.
    Kalas, jag har kollat lite på brios sufflett den ska tydligen också passa till softy, men först ska jag ordna hjul. Jag håller på att försöka pruta nu, hittade ett par briohjul på tradera, helt nya för 200kr men de är 1cm förstora så då måste bromsen bort. Mindre kul även om vi mest ska ha den för kortare vägar men broms är ju trevligt att ha. 
    anette 81 skrev 2011-05-19 18:02:21 följande:
    finns det någon färg man kan använda att spraya på chassit där färgen är bortskrapad?
    kolla typ biltema, vet att deras färg funkar när man skavt av färg på rullstolar, så det funkar nog på vagn också, om de har färg som matchar förståss. 
  • t0va
    pmö80 skrev 2011-05-19 20:40:01 följande:
    Hej! Ni verkar ha bra koll i denna tråd! Har beslutsångest över val av färg på citykorgen till en Nitro city Obestämd Försökte läsa lite här i tråden men hittade inget om denna 24103 White Leatherette citykorg? Är den fin eller tröttnar man lätt? Annars får det bli en svart, mörkblå eller mörk grå... Vi ska ha en svart sittdel! 

Har nån sett den "live"? Hjälp behöves Glad

Kram på er!  
    Jag tror inte man tröttnar, korgen har man ju inte så många månader. 
  • t0va
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2011-05-19 22:55:32 följande:
    kunde man ha city jet sittdel på nitron? Inget som kan gå sönder eller så?
    Japp, vi kör så, funkar finfint. :) 
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5